Mihin ikään asti nuori voi asua kotona?
Onko teistä 18 vuotias kyllin valmis aloittamaan elämänsä omassa kodissa /soluasunnossa toisten nuorien kanssa? Nuorempikin?
Itse 18 vuotiaana olin kaikkea muuta kuin valmis muuttamaan pois kotoa (vaikka riitoja vanhempien kanssa aloikin olemaan). Yllättävää, miten pari vuotta lisää tekee jo aikuisemmaksi ja kypsemmäksi elämään itsenäistä elämää.
Kommentit (27)
Usein vaan on niin helppoa jäädä sinne äitin ja isin jääkaapin ääreen. Yli parikymppiset vanhempien luona asuvat ovat jotenkin ressukoita ja huvittavia. Niin ja itse muutin vähän ennen 19. syntymäpäivääni kotoa ja seuraavan kesän vietin kotipaikkakunnallani kesätöissä joten asuin silloin vanhemmillani 3 kuukautta.
Tulevat kuulemma niin hyvin toimeen keskenään, ettei tytöllä ole mitään kiirettä muuttaa pois, silloinhan hän joutuisi itse maksamaan vuokran ja ruuat, eikä rahaa jäisi enää ulkomaan matkoihin. Ihan kiva että on hyvä suhde vanhempiin, mutta...no, kaikki eivät halua olla itsenäisiä.
7
Moni keväällä syntynyt kirjoittaa vasta 19-vuotiaana. Musta abivuosi ei ole hyvä aika muuttaa pois vanhempien kotoa. Lakkiaisten tai ammattiin valmistumisen jälkeen sitten.
Ja jos poika menee 19-20-vuotiaana inttiin niin on tervetullut asumaan vanhempiensa luona lomilla. Ei tartte ottaa lainaa vuokraan.
Jos ei kahteenkymmeneen ikävuoteen mennessä ole näyttäny itsenäistymisen haluja, niin sitten mietitään yhdessä missä mättää. Sitä ennen en aio hoputtaa. Toivon ettei minkään riidan jälkeen muuteta, vaan hallitusti ja suunnitellusti.
mulla on kaveri joka täyttää 26 asuu äidin luona (nainen)
ja toinen kaveri on kohta 28 ja asuu kanssa äipän helmoissa vielä (mies)
eipä ole näillä ollut kiire, kyllä itse tuossa vaiheessa varmaan alkaisin sohimaan luudalla omaani.. jos siis ei mitään oikeaa estettä pesästä lentämiselle..
Omat lapseni saavat kyllä asua kotona pidempäänkin, itsekin muutin vain sen takia, että olin erikoislukiossa, jota en olisi kotoa käsin voinut käydä.
ja itse myös ajattelen että 15 - 18v
rahaa ei saatu kotoa mihinkään jne jne. En vaadi lapsilleni ihan noin rankkaa itsenäistymis alkua.