Mistä ihmeestä johtuu, että en saa luottokorttia, en voi ostaa Klarnan kautta laskulla tai käyttää mitään muitakaan osamaksupalveluita?
Nettotulot on noin 3000 euroa kuussa, tosin kaikkiin noista ei ole edes kysytty tuloja eikä näy kyselynä positiivisessa luottotietorekisterissä. Asun omistusasunnossa. Lainaa minulla on noin 12 000 euroa. Lainassa ei ole rästejä. Työsuhteeni on määräaikainen, mutta olen viimeksi ollut työtön joskus kuusi vuotta sitten muutaman kuukauden. Sen jälkeen tehnyt määräaikaisuuksia, johtuen pääasiassa työni luonteesta, mutta kuitenkin ihan tauotta. Minulla ei ole luottotietomerkintää. Luottoluokitus on se perus A, ei yritysyhteyksiä nostamassa sitä.
Pankista pyysin vastausta kielteiseen luottokorttipäätökseen, sain vastaukseksi että "kokonaisarvio" enkä ole saanut vieläkään papereita, joista tein tietopyynnön. Klarnan ja yhden toisen vastaavan kokeilin ihan mielenkiinnosta, pienellä ostoksella, eikä hyväksynyt 30 päivän maksuaikaa.
Kommentit (58)
Tarkastapa, mitä ihan tavallinen luottotietorekisteri susta sanoo.
Kyllä minä työttömänä olen saanut 2000€ luottokortin ja Klarnalta tilattua vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on koskaan ollut mikään lasku myöhässä niin et saa Klarnalta tai pankilta lainaa.
Siis ikinä mikään? Eihän laskujen tiedot edes pitäisi mennä minnekään Klarnalle tai pankillekaan, eihän niitä tietopyyntöjä voi tehdä ilman asiakkaalle ilmoittamistakaan. Oman tilinkin osalta piti erikseen antaa lupa, samoin välillisesti annetaan lupa katsoa luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on koskaan ollut mikään lasku myöhässä niin et saa Klarnalta tai pankilta lainaa.
No ei se ihan noin kategorista ole. Mutta positiivinen luottorekisteri antanee tietoa, mikä mättää. Siellähän voi olla virheellistäkin tietoa, joka kannattaa korjata.
Joku identiteetti `varkaus ` Joku vinguttaa sinun tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkastapa, mitä ihan tavallinen luottotietorekisteri susta sanoo.
Se luki tuolla jo, minulla ei ole luottohäiriömerkintää ja luottoluokitukseni (joka on siellä luottotietorekisterissä) on A, joka on se tavallinen. Olen erikseen tarkistanut sekä luottotietorekisterin että positiivisen luottotietorekisterin!
Voiko sinulla olla vapaaehtoinen luottokielto luottotietorekisterin tai esim asiakastiedon kautta?
Ehkä kyse on vain pätkätyöläisyydestä. Lainoittajat eivät pidä pätkätyöläisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ihan noin kategorista ole. Mutta positiivinen luottorekisteri antanee tietoa, mikä mättää. Siellähän voi olla virheellistäkin tietoa, joka kannattaa korjata.
Ei se selventänyt, siellä näkyy tuo mainittu laina ja sen lyhennystiedot, samoin siellä näkyy kuukausitasolla brutto- ja nettotulot olikohan 12 kuukauden ajalta. En ole takaajana missään. Tasan vuosi sitten on yksi kuukausi, jolloin bruttotulot oli vähemmän, koska pidin edellisen työn loputtua kolmen viikon vapaan ennen kuin aloitin seuraavassa, että sain pidettyä edes jotain lomaa. Muiden kuukausien osalta lähinnä näkyy muutamia kuukausia, jolloin olen tehnyt ekstratöitä ja tienannut selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Joku identiteetti `varkaus ` Joku vinguttaa sinun tiedoilla.
Se näkyisi varmaan joko luottotietorekisterissä, positiivisessa luottotietorekisterissä tai sitten ulosoton asioinnissa, jonne voi myös kirjautua ja jonne kirjauduinkin, koska epäilin samaa.
Oletko tehnyt jonkun laina/vippikiellon itsellesi,, ettei kukaan voi sinun nimissä ottaa luottoa? Voisko tollanen estää ko hommelit?
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt jonkun laina/vippikiellon itsellesi,, ettei kukaan voi sinun nimissä ottaa luottoa? Voisko tollanen estää ko hommelit?
Voisi estää, mutta en ole tehnyt vapaaehtoista luottokieltoa.
Onpa erikoista. Olen itse taloudellisesti sinua heikommassa tilanteessa ja suorastaan tyrkytetään kaikenmaailman lainoja ja luottoja eikä Klarnan kanssa ole ollut mitään ongelmaa saada maksettua laskulla. Tosin, olen nyt ottanut itselleni omaehtoisen luottokiellon ja yritän saada talouteni kuntoon. Minusta näitä osamaksuja sun muita on pikemminkin ollut liian helppoa saada.
Ap on sössinyt tilin miinuksille useamman kerran?
Vierailija kirjoitti:
Voiko sinulla olla vapaaehtoinen luottokielto luottotietorekisterin tai esim asiakastiedon kautta?
Ehkä kyse on vain pätkätyöläisyydestä. Lainoittajat eivät pidä pätkätyöläisistä.
Tämän ymmärrän luottokortin osalta, mutta Klarna ei edes kysy työsuhdettani tai kuukausituloja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on sössinyt tilin miinuksille useamman kerran?
Ei, ja se selittäisi myös vain sen pankin luottokortin osuuden jos niin olisi käynyt, ei niitä muita joilla ei ole pääsyä pankkitilin tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mene noin. Tosin senhän sinä tiesitkin mutta yritit provoilla.
Nämä asiat vaikuttavat luottokelpoisuuteen
Tässä on vielä listattuna tärkeimmät luottokelpoisuuteen vaikuttavat asiat. Jos saat hylätyn päätöksen lainaa hakiessasi kannattaa miettiä miten voit vaikuttaa seuraavin asioihin.
Tulojen ja menojen suhde. Jos ilmoittamasi menot ovat suuremmat kuin tulot, on pankin kannalta riskialtista myöntää lainaa. Tämä on yksi tärkeimmistä asioista joita pankit tarkistavat.
Maksuhäiriömerkinnät. Merkinnät luottotiedoissa huonontavat luottokelpoisuutta ja vaikeuttavat ja useissa tapauksessa estävät lainan saantia.
Työsuhteen määräaikaisuus. Vakituisempi työsuhde on pankin silmissä aina parempi kuin määräaikainen.
Velkojen määrä. Jos sinulla on ennestään useita lainoja tai useita luottokortteja, joita on käytetty reippaasti, on lainan saaminen epävarmempaa.
Laskujen viivästyminen. Myöhään maksetut laskut huonontavat myös luottokelpoisuutta.
Taustatekijät. Esimerkiksi koulutus, ammatti ja mahdollinen aiempi asiakkuus saattavat myös vaikuttaa luottokelpoisuusarvioon
https://www.rahalaitos.fi/luottokelpoisuus