Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaat vanhemmat

Vierailija
27.01.2007 |

Minun tenavat ovat vielä alle 10 vuotiaita, mutta kunhan tuosta kasvavat ja alkavat olemaan biletysiässä, aion hakean lapset kotibileistä tai muista kekkereistä itse pois niin usein kuin mahdollista.

Minun mielestäni kotiintuloaika 12-14 vuotiaalle on n. klo 21, 15-17 vuotiaalle klo 22:30, 18- 22 vuotiaalle puolenyönaikaan. Turhan usein on tullut luettua lehdistä, kuinka nuoret aikuiset ensihumalassaan (huumekokeiluissaan, kamalaa!) ovat tuupertuneet hankeen tai tyttöjä on käytetty hyväksi. Tietenkin mokien kautta oppii elämää, mutta erityisen vaarassa tekemään tyhmyyksiä on 15 -19 vuotiaat nuoret aikuiset. Tyttöjen holtiton käyttäytyminen, provosoiva pukeutuminen ja uhoilu on ikävästi lisääntynyt sitten minun nuoruusvuosieni.

Viisaat vanhemmat määräävät kotiintuloajat, keskustelevat lasten kanssa aidosti, mitä heille kuuluu ja miten voivat. Vanhempien tehtävänä ON puuttua lasten menemisiin ainakin siihen asti, kun lapset asuvat kotona.

Mielipiteitä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinit ovat taitavia ensinnäkin salaamaan ja valehtelemaan vanhemmilleen. Jos ei välillä riitojen kautta tenttaa nuoria ja vanhemmat kulkevat " laput silmillä" yli teini-iän ja luottavat lasten fiksuuteen, jonain päivänä saa sitten kuraa niskaan oikein toden teolla. Kokemusta on!

Vierailija
2/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata luottaa nuoreen aikuiseen ja siihen, että on kasvattanut lapsen niin, että pärjää elämässään.

Mutta muuten olen samaa mieltä, kotiintuloajoista ja hakemisista discoista ja kotibileistä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vanhempien tehtävä huolehtia lapsista ja laittaa ne säännöt. Kyllähän se itseäkin kiukutti aikanaan tulla kotiin määrättynä aikana muttei se haitaksi ollut. Ei mun mielestä ole normaalia että joku 12v on omilla reissuillaan vanhempien tietämättä, tekemässä ties mitä.

Se mitä vanhempien on hyvä miettiä, on se mihin aikaan on kotona oltava. Itselläni oli yläasteella vielä rajana klo 20 ja se oli vähän aikainen.

Vierailija
4/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä haetaan 15-vuotias kavereitten luota, niin tänäkin iltana, mutta vasta puolen yön aikaan. Rokkikeikoilta tytöt haetaan, kun ne loppuvat, eli n. yhden aikaan yöllä. Viikolla pitää kotona olla viimeistään 22.00, mutta useimmiten ovat paljon aikaisemmin. Olemme hakeneet jopa 18-vuotiaan pojan aamuyöstä baarireissulta, kun on soittanut, että on julman pitkät taksijonot. Mutta ei meillä siis 18-vuotiaalle mitään kotiintuloaikoja ole. Pyydämme kyllä ilmoittamaan, jos jotain erikoista on, eikä tulekaan ns. normaaliin aikaan, ettei suotta huolestuta.

Vierailija
5/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitystä on tietenkin, millainen kaveripiiri, perhe ja asuinalue nuorella on. Luulen, että vanhemmat suunnilleen tuntevat lastensa käyttäytymistavat ja mahdollisen taipumuksen " toilailuun" . Jos on joskus ollut merkkejä epämääräisestä käyttäytymisestä ja kotisääntöjen noudattamatta jättämisistä, silloin 18 vuotiaallekin tulee asettaa kotiintuloajat.

Vierailija
6/6 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi ilmiottaa, että jos ei ole kotona tiettyyn aikaan, joutuu muuttamaan pois kotoa. Mutta siinäkö sitten muka olisi järkeä?

Minäkin luotan, että kun lapset ivat täysi-ikäisiä, olen saanut heille taottua jotain järkeä päähän. Ja haluan tarjota heille mahdollisuuden (todella, ei vain teoreettisesti) asua kotona mahdollisimman pitkään. Silloin on jotain mahdollisuutta seurata lapsen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi