Pihatöiden helpottaminen sairauden vuoksi. Villiintynyt piha, lehtokotilot jne
Asutaan miehen kanssa pitkälti mun halustani tässä talossa. Mies viihtyy myös mutta hän voisi muuttaa muuallekin, minä en. Ja jos muutettaisiinkin niin taloa ei kuitenkaan myytäisi. Siksikin siis pihanhoidon helpottamisen mietinnät.
Piha oli aiemmin villiintynyt ihan täyteen kasveja, siis yli metrin korkeudelle lupiinia ja jotain angervoa. Nyt on 3/4 tonttia saatu kuriin ahkeralla ruohonleikkuulla. 1/4 ajetaan pari kertaa kesässä, sinne ei leikkurilla pääse koska siellä on pajukkoa. Pajukko leikattu matalaksi mutta kasvaa tietenkin samantien uudelleen kun sellaisia kymmeniä kymmeniä vuosia vanhoja valtavia juurakoita ei sieltä saa helpolla pois. No, siellä on sitten myös lehtokotiloita miljoona. Ja leviävät sieltä muuallekin pihaan, ongelma on todellinen.
Nurmikon ei siis voi antaa vaan kasvaa, tai laittaa niityksi koska kotilo-ongelma pahenisi. Aiemmin on miehen kanssa leikattu nurmikko puoliksi, nyt minä en pysty sitä tekemään. Siispä päätin ostaa hyvän robottiruohonleikkurin ratkaisemaan sitä ongelmaa. Ensinnäkin siitä suosituksia?! Täytyy olla hyvä, ja sopia isoon pihaan.
Mitä muita keinoja helpottamaan esim.kotilo-ongelmaa, pajukkoa, ongelmallista 1/4 tonttia jne? Kukkapenkkejä ei ole. Puita on paljon mutta ei harrasteta haravointia. Hirveästi ei raaskita maksaa ainakaan ulkopuolisen työhön 😬
Kiitos vinkeistä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihani on luontoparatiisi! Linnut, siilit, hyönteiset ja kotilot viihtyvät. Monimuotoisuus takaa sen että mikään laji ei ryöpsähdä yli määränsä. Niinpä edes lehtokotilot eivät ole ongelma.
Eli sulla ei alun alkaenkaan ole ollut oikeaa lehtokotilo-ongelmaa.
Ei, vaan asia on kuten yllä oleva kirjoittaa. Luonnon tasapaino nääs. Siksi toisekseen, lehtokotilot eivät kajoa hyväkuntoisiin kasveihin. Nurmikolle hakeutuvat syömään leukkuusta tulevaa nurmisilppua. Et siis suinkaan pidä nurmikon leukkuulla ongelmaa kurissa, vaan tarjoat mitä parhaat ruoka-apajat. Kasvin tai kasvin osan pitää olla alentuneessa nestejännityksessä, että maistuu kotiloille. Kymmenen vuotta olen elellyt kotiloiden kanssa ja tehnyt havaintojani. Esimerkiksi eivät kajoa meillä kuunliljoihin, koska ne kasvaa juuri sopivissa oloissa, eivätkä koskaan kärsi kuivuudesta. Sen sijaan liian kuivassa ja lämpimässä kasvavat nauhukset menee parempiin suihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme haravoi lehtiä tarkoittaa siis sitä, että lehdet vedetään syksyllä koneella silpuksi. Ei siis tarvitsekaan haravoida. Pieni silppu levittyy nurmikolle eli ei suojaa kotiloita, onneksi.
Aiemmin olen kotiloita kerännyt siis useita ämpärillisiä vuodessa, lisäksi myrkyttänyt. Ferramol kyllä tehoaa, keväällä kun aloittaa niin syksyllä on selvästi vähemmän. Mutta nyt en mielelläni enää kerää. Myrkkyä laitan senkin edestä.
Siilejä meillä ei ole tässä koskaan ollut, eikä tällä alueella muutenkaan. Ap
Mä tein jopa "eläinkokeen", suljin tyhjään viinirypälerasiaan lehtokotilon, laitoin maata, istutin mehevän voikukan sinne ja laitoin myös ferramolia. 2kk kotilo eleli tuossa tee-se-itse-teraariossa, ei syönyt voikukkaa, eikä ferramoliakaan, oleili mieluummin kiinni siinä muovirasian kannessa, välillä vetäytyi kuoreensa jos oli liian lämmin.
Kyllä ferramol tepsii, ihan on omat havainnot tästä. Kosteana maistuu paremmin kuin kuivana - tämähän kerrotaan pakkauksessakin. Olen monet kerrat seurannut kuinka kotilot syövät niitä rakeita ja jonkun ajan päästä ovat kuolleina. Samoin etanat. Jos tuntuu, että kaipaat vähän jytynpää tavaraa, niin maatalouskaupat myy ammattiviljelijöille tarkoitettuja. Niissä rautafosfaatin määrä on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihani on luontoparatiisi! Linnut, siilit, hyönteiset ja kotilot viihtyvät. Monimuotoisuus takaa sen että mikään laji ei ryöpsähdä yli määränsä. Niinpä edes lehtokotilot eivät ole ongelma.
Ei, vaan asia on kuten yllä oleva kirjoittaa. Luonnon tasapaino nääs. Siksi toisekseen, lehtokotilot eivät kajoa hyväkuntoisiin kasveihin. Nurmikolle hakeutuvat syömään leukkuusta tulevaa nurmisilppua. Et siis suinkaan pidä nurmikon leukkuulla ongelmaa kurissa, vaan tarjoat mitä parhaat ruoka-apajat. Kasvin tai kasvin osan pitää olla alentuneessa nestejännityksessä, että maistuu kotiloille. Kymmenen vuotta olen elellyt kotiloiden kanssa ja tehnyt havaintojani. Esimerkiksi eivät kajoa meillä kuunliljoihin, koska ne kasvaa juuri sopivissa oloiss
*leikkuulla. Puhelin jostain syystä tykkää kääntää "leukkuu"...
Mikä robotti se kykenisi pitkää villiintynyttä sekarotuista nurmea leikkaamaan.
Ehdotan trimmerillä ajoa, sen teen minäkin, ostakaa vahva trimmeri, vaikka ihan bensakäyttöinen, meillä on sähköpiuhalla riittää meidän sekarotuseen ajoon.
Sitten ehdotan, että ostatte myrkkyä, ei se muuten auta. Niin tekee jatkuvasti viljelijäkin tiluksillaan. Minä laitan myös myrkyt maahan, pakko on laittaa kun ei kädetkään kestä moneen kertaan trimmerillä.
Sitten pääsette puhtaalta pohjalta jatkamaan. Minun on pakko tehdä ja katsoa, ettei jänis käy tekemässä pesää ja laita poikasia tulemaan, niille olisi vaaraksi myrkyt.
Sitten voisitte talon ympäryksen laajemmin pitää siistinä ja loput saisi kasvaa miten haluaa, pajukot kyllä pitää poistaa.
Jos vielä luette, niin mitä ajattelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitten ole ollut. Aina on saanut satoa puutarhasta ja suurin osa perennoistakin on kukkinut. Millainen on todellinen lehtokotilo-ongelma?
Sellainen ettet voi pihassasi tehdä MITÄÄN ilman että kohtaat kotilon. Mitään ei voi laskea kädestä maahan kun takasin nostaessasi on sen pohjassa jo kotilo vaikket ole nähnyt ainuttakaan 2sekunttia aiemmin kun maahan jonkin tavaran laskit. Istuttaessa kasveja jo masentaa kun kotilot tulevat kuitenkin syömään taimesi, ei ole olemassa lajikkeita joita eivät söisi, syövät myös pensaisat lehdet ja jopa havuja! Kaikissa lyhdyissä, pihapatsaissa, jopa talon kivijalassa ja ihan seinässäkin kiipeää kotiloita. Nämä myös talvehtivat ja kestävät pakkastakin (tekevät ns."oven" kuoren suulle ja erittävät kehossaan pakkasnesteen omaista nestettä jonka turvin selviävät talvesta), hellekään ei niitä tapa, tekevät oven silloinkin. Sateella lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitten ole ollut. Aina on saanut satoa puutarhasta ja suurin osa perennoistakin on kukkinut. Millainen on todellinen lehtokotilo-ongelma?
Sellainen että melkein kaikki kasvit syödään. Sellainen että metrin alueella voi olla 50 kotiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme haravoi lehtiä tarkoittaa siis sitä, että lehdet vedetään syksyllä koneella silpuksi. Ei siis tarvitsekaan haravoida. Pieni silppu levittyy nurmikolle eli ei suojaa kotiloita, onneksi.
Aiemmin olen kotiloita kerännyt siis useita ämpärillisiä vuodessa, lisäksi myrkyttänyt. Ferramol kyllä tehoaa, keväällä kun aloittaa niin syksyllä on selvästi vähemmän. Mutta nyt en mielelläni enää kerää. Myrkkyä laitan senkin edestä.
Siilejä meillä ei ole tässä koskaan ollut, eikä tällä alueella muutenkaan. Ap
Mä tein jopa "eläinkokeen", suljin tyhjään viinirypälerasiaan lehtokotilon, laitoin maata, istutin mehevän voikukan sinne ja laitoin myös ferramolia. 2kk kotilo eleli tuossa tee-se-itse-teraariossa, ei syönyt voikukkaa, eikä ferramoliakaan, oleili mieluummin kiinni siinä muovirasian kannessa, välillä vetäytyi kuoreensa jos oli liian lämmin.
Hyvin on tiedossa kotiloiden piilopaikat ja muut kun tässä on asuttu. Ja meillä Ferramol kyllä toimii. Kun sitä on kunnolla levittänyt, alkaa sieltä piilopaikoista löytyä ihan valtava määrä tyhjiä kuoria, siis kuolleita kotiloita. Ei näitä ole kuin satunnaisia, jos ei myrkytä. Eli, se jatkuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan asia on kuten yllä oleva kirjoittaa. Luonnon tasapaino nääs. Siksi toisekseen, lehtokotilot eivät kajoa hyväkuntoisiin kasveihin. Nurmikolle hakeutuvat syömään leukkuusta tulevaa nurmisilppua. Et siis suinkaan pidä nurmikon leukkuulla ongelmaa kurissa, vaan tarjoat mitä parhaat ruoka-apajat. Kasvin tai kasvin osan pitää olla alentuneessa nestejännityksessä, että maistuu kotiloille. Kymmenen vuotta olen elellyt kotiloiden kanssa ja tehnyt havaintojani. Esimerkiksi eivät kajoa meillä kuunliljoihin, koska ne kasvaa juuri sopivissa oloiss
Meillä on paahteinen piha ja vain nurmikon pitäminen lyhyenä pitää pihan myös kuivana. Tuolloin edes oleskelualue ja -piha pysyy kotilottomana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan trimmerillä ajoa, sen teen minäkin, ostakaa vahva trimmeri, vaikka ihan bensakäyttöinen, meillä on sähköpiuhalla riittää meidän sekarotuseen ajoon.
Sitten ehdotan, että ostatte myrkkyä, ei se muuten auta. Niin tekee jatkuvasti viljelijäkin tiluksillaan. Minä laitan myös myrkyt maahan, pakko on laittaa kun ei kädetkään kestä moneen kertaan trimmerillä.
Sitten pääsette puhtaalta pohjalta jatkamaan. Minun on pakko tehdä ja katsoa, ettei jänis käy tekemässä pesää ja laita poikasia tulemaan, niille olisi vaaraksi myrkyt.
Sitten voisitte talon ympäryksen laajemmin pitää siistinä ja loput saisi kasvaa miten haluaa, pajukot kyllä pitää poistaa.
Tässä taitaa olla kotiloista nyt ainoastaan kyse. Minulla on korkea sekarotuinen ruohikko, eli sen pääsen tuhoamaan vasta ennen juhannusta. Siihen on pesiytynyt muutamat rikkakasvit, siankärsämö kauheuden kauheus, reunoilla on vuohenputki, mutta se kasvaa pehmeässä ja sen voi helpommin häitää.
Siankärsämö täyttää koko ruohikon ja kun on kova pohja sitä ei saa pois mekaanisesti. Myrkkyä en vielä ole kokeillut on sen varran iso iso alue, ja kallista myrkyn laittaminen.
Mitä ehdotatte siankärsämölle.
Käske joku niittään, Pyydä apua fasesta.
Varmaa saat talkoo porukan kasaan. Moni tahtoo auttaa kun apua tarvitsee.
Kahvit, pullat porukalle ehkäpä makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Piha ei siis enää ole pitkää ja villiintynyttä, kun sitä on nyt lyhyenä pidetty useampi vuosi. Nyt se on nurmikkoa ja sellaisena halutaan se pitääkin. Rikkakasvustoa on siellä missä on pajukkoa, eikä sinne toki robottia laitettaisi 😄 Meillä on kyllä raivaussaha ja trimmeri mutta itse en niitä voi käyttää. Myrkkyäkin joskus ajattelin noille kasvustoille, mutta sitä on niin paljon ja tuuheaa että ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käske joku niittään, Pyydä apua fasesta.
Varmaa saat talkoo porukan kasaan. Moni tahtoo auttaa kun apua tarvitsee.
Kahvit, pullat porukalle ehkäpä makkaraa.
Ei se ole tarpeen. Pidempää on vaan siellä pajukon alla eikä siellä oikein mitään niitetä. Ap
Pari v sitten tehtiin pihasuunnittelu. Asun rivitalossa ja joku tilasi ja tilattiin kaikki. Meillä on yhteinen robottileikkuukone, ajojärjestys on selvä ja aina itse viedään naapuriin.
Nostettiin kuolleet ja huonokuntoiset puut , vaihdettiin nurmikko, ostettiin kasvihuoneita ja istutusaltaita.
Nyt piha on tosi helppohoitoinen. Meillä oli mm vanhoja omenapuita, mutta ei mitään satoa tullut, marjapensaat oli kuolleet jne.
Nyt on tosi kiva ja toimva.
Kotilo-ongelma on tätä. Menin äsken ulos litran maitopurkin kanssa ja keräsin siihen kotiloita. Tuli täyteen 7 minuutissa. Hain toisen, tuli täyteen. Kolmas , tuli täyteen. Nyt pakko mennä nukkumaan.
Kun ostatte robottiruohonleikkurin kannattaa tarkistaa minkä kokoisella alueella se leikkaa ja voit säätää koska se leikkaa. Silien ystävät esim eivät anna sen pyöriä öisin. Ja osta hyvä 1000-1500 euroa.
Hankala yhdistelmä, jos et itse voi tehdä mitään ja senttiäkään et halua käyttää ulkopuolisen apuun. Tosin olisitkin todella onnekas, jos ylipäätään saisit sinne ketään töihin. Jos kuitenkin harkitset asiaa eihän sinun tarvitse apua pyytää kuin kerran tai pari kesässä. Onko se kallista apua vaiko ei, niin sen tietysti päätät sinä. Nuoret etsivät kesäksi hommia ja ainakin meillä päin ovat osaavia, ahkeria ja reippaita keikkailjoita. Seuraa somessa ja kysele edes hintoja.
Jos haluat kotiloista eroon piha pitäisi osin raivata hiekalle/laatalle/soralle/asfaltille, mutta sekin maksaa. Sinulle jää siis ikuinen taistelu kotiloita vastaan. Onnea vaan eteenpäin! Ja koska paju viihtyy siellä kertoo se kosteasta maaperästä, josta paju pitää. Onko piha ojitettu?
Villi puutarha voi olla kauniskin. Aina kannattaa rajata mikä saa jäädä luonnontilaan ja mitä aluetta te käytätte. Luontoa vastaan et voi taistella. Sen häviät taatusti, joten asenteekin muutos voi auttaa.
Isäni idioottivarma hävityskikka kotiloita vastaan oli, että istuta ruukkuihin. Hän piti nurmikon lyhyenä, istutti kukkapenkkiin ei kotiloille kivoja kasveja (niitä on!) ja lisäksi pensaita, pikku koristepuita ja jalokärhöä. Eli noin 90 vuotiaaksi ja sanoi,että yksi hyvä syy hänen notkeuteensa ovat kotilot ja rikkaruohot. KUn niiden kanssa jumppaa ja nyppii pitää se miehen vetreänä. Isä rakasti puutarhaansa ja osasi maalaisjärjellä hoitaa sitä. Ei hyväksynyt myrkkyjä pihaansa ja oli aikaansa siis edellä.
Tee pihaan hyvät oltavat räkättirastaille ja varsinkin mustarastaalle. Olen huomannut että ihan viime vuosina ne on alkaneet syömään aamuisin kotiloita minun puutarhassa.
Kotiloita vastaan taistelu on aika turhaa, meilläkin vieressä kunnan "puisto" eli lehtoisen metsän reuna. Jos poimisin kaikki kotilot, ne vaan tulisi uudestaan ekan sateen jälkeen sieltä metsästä. Ajelen nurmikon lyhyeksi ja ei häädä rastaita.
Toivoisin että harakat ja varikset vielä oppisivat, mitä herkkuja nuo pallukat on.
Itse varmasti tekisin jonkunlaisen pihasuunnitelman ja istuttaisin pajukon tilalle mieleisiä, helppohoitoisia pensaita tai puita, jotka vie pajukoilla elintilan. Vaatiihan se pihan muokkaaminen työtä mutta kun se on kerran tehty niin sitten helpottaa.
Ap, minkä kokoinen piha teillä on? Ja millaisen ruohonleikkuu robotin aioitte ostaa?
Mä tein jopa "eläinkokeen", suljin tyhjään viinirypälerasiaan lehtokotilon, laitoin maata, istutin mehevän voikukan sinne ja laitoin myös ferramolia. 2kk kotilo eleli tuossa tee-se-itse-teraariossa, ei syönyt voikukkaa, eikä ferramoliakaan, oleili mieluummin kiinni siinä muovirasian kannessa, välillä vetäytyi kuoreensa jos oli liian lämmin. Voin siis vakuuttaa ettei se ferramol ole mikään ratkaisu. Nykyiseen talooni muuttaessa luulin pitkään ettei täällä ole kotiloita pihassa mutta olikin kuuma kesä ja kuiva hellejakso silloin niin eihän niitä näkynyt, sateiden myötä kömpivät esiin, nehän pitäytyy kosteissa oloissa silloin kun on maasto kuivaa niin ovat esim. muovisten hiekkalelujen alla (ne rakastaa muovia jopa enemmän kuin kasveja), minkä tahansa lehden alla, olkoonkin vaikka kuinka mitätön ja edellisvuoden ruskistunut kuiva lehti, hyvän varjon antaa paahteelta sekin, käyttävät niitä ikäänkuin aurinkovarjoina. Joka ainoan esineen alla maan pinnassa lymyilevät, on se esine mikä tahansa: autonrengas, ämpäri, lauta.