Toimistossa jo yli 30 astetta lämmintä ja työnantajan ohje on "juoda vettä ja pitää taukoja"
Toimistolla rikotaan jo lämpöennätyksiä ja olo on todella tukala. Mitään ilmastointilaitteita tai tuulettimia ei ole eikä ilmeisesti ole edes tulossa. Esimies käskee pitää taukoja, mutta joka paikassa on yhtä kuuma, joten ei ole väliä missä työajan viettää ja työmäärä pysyy samana joka tapauksessa. Lisäksi esimies muistuttaa jatkuvasti juomaan vettä, minkä nyt jokainen muistaa joka tapauksesssa ja pelkkä veden juominen on yhtä tyhjän kanssa. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun korulauseissa työnantaja on niin huolissaan työhyvinvoinnista, mutta mitään konkreettista ei asian eteen tehdä.
Miten muissa työpaikoissa on helteisiin on reagoitu?
Kommentit (63)
No terveisiä teollisuudesta. Töitä tehdään haalareissa tai pitkälahkeisissa-ja hihaisissa työvaatteissa ja turvakengissä oli lämpötila mikä hyvänsä ja työ on fyysisesti raskasta. Toimistossa sentään voi valita itse työvaatteensa eikä työ vaadi juuri liikkumista.
Tässä maassa ei ole yhteishenkeä . Suomalaiset ovat pieni kärpäsenkakka maailman mittakaavassa, mutta harvoin pitävät toistensa puolta. Jännä ilmiö. Hauku suomalainen ja ylennä itsesi...
Jos työskentelet kuumissa oloissa, voit vähentää lämpörasitusta valitsemalla työhön sopivan kevyen ja väljän vaatetuksen sekä nauttimalla riittävästi nestettä useita kertoja tunnissa. Tauot tulee mahdollisuuksien mukaan viettää viileässä.
Vierailija kirjoitti:
No terveisiä teollisuudesta. Töitä tehdään haalareissa tai pitkälahkeisissa-ja hihaisissa työvaatteissa ja turvakengissä oli lämpötila mikä hyvänsä ja työ on fyysisesti raskasta. Toimistossa sentään voi valita itse työvaatteensa eikä työ vaadi juuri liikkumista.
Miksi työvaatteita ei hankita/ suunnitella tehtävän mukaan, siis niin, että työntekijä pystyisi työskentelemään inhimillisesti? Kivikautista touhua.
Mikä he le ve tin ker ma per se täällä valittaa . Senkuin istuu tuolilla. Mene hoitoalalle ja valita vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa kestämään. Ihmisen keho on luonnollisesti jatkuvassa lähes 37 asteen tilassa. Se on optimaallinen lämpö elää. 30 astetta on vielä viileää. Kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon peräsuolessa.
Ei totu. Ihmiskehon kuuluu pinnasta viilentyä. Tuossa lämpötilassa sisälämpökuorma kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Se rasittaa kaikkia elimiä. Sian lailla hikoilevat pärjää. Se tosin inhottaa kanssakulkijoita. Oletko teini?
Vai on toimistossa tukalat oltavat? Nykyhengen mukaisesti vaatikaa sinne terapeuttia, jolle purkaa helteiden tuomaa tuskaa. Niin ja vahingonkorvauksia henkisistä kärsimyksistä. Ulkona on lämmin, sisällä on lämmin. Nii-In?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työvaatteita ei hankita/ suunnitella tehtävän mukaan, siis niin, että työntekijä pystyisi työskentelemään inhimillisesti? Kivikautista touhua.
Vaikka siksi jos ne pitkät hihat ja lahkeet tai turvakengät on tarpeen sen takia että se parantaa työntekijän turvallisuutta sitä työtä tehdessään.
Vanhassa talossa oleva ravintolakeittö, jatkuva kiire ja hellekeli, siinä sellainen yhdistelmä, että katsoin paremmaksi vaihtaa alaa kokonaan. Työkavereiden kanssa jaettiin kylmiövuoroja, että kaikki pääsi välillä jäähylle. Sellaisella kelillä ei ollut ongelmia saada kollegaa tutkimaan kylmiön sisältöä raaka-ainetilausta varten. Valitettavasti sinne kylmiöön ei voinut jäädä, jos meinasi saada jotain valmiiksi ennen lounasruuhkaa. Lämpötila oli viileälläkin säällä juuri ja juuri rajojen alla, helteellä reilusti yli.
Taukojen pitäminen tarkoittaa sitä, että mitä inhimillisesti ei voi saada tehtyä, ei saada tehtyä. Se tuskin on sinun ongelmasi jos töitä jää makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne just suunnitellaan tehtävän mukaan, esim. palosuojatut työvaatteet. Noiden funktio on suojata työntekijää.
Itse teollisuudessa hommissa ja rehdisti vaan hikoilen ja jos päivän lopuksi haisen niin minkäs teet? Kotona suihkuun ja puhdasta ylle. Töissä juon vettä ja pidän pientä pussia vuorisuolaa mukana josta napata vähän suuhun jos siltä tuntuu.
"muistakaa juoda vettä ja syödä jotain suolaista, me ei haluta, että te pyörrytte tuonne kentälle" 😎
20 vuotta tullut oltua töissä kaikenmaailman toimistoissa ja jokaisessa on ollut ilmastointi.
ihme hikikomeroissa porukka suostuu töitä tekemään.
Jäimme etätöihin 2020... ei tulisi enää mieleenkään raahautua jonnekin toimistolle työn takia...
Minä oon töissä tukun pakkasessa. Lämpötila on -20C 😃 ei haittaa helteet
Vierailija kirjoitti:
Minä oon töissä tukun pakkasessa. Lämpötila on -20C 😃 ei haittaa helteet
Tää on parasta! Oon ite kylmäterminaalissa töissä, tasanen +4C ympäri vuoden tai pakastimessa -20C Ja toimistossakin just hyvä merinokerrastossa, pitkissä lahkeissa, hupparissa ja pipo päässä, ikkunan pielistä ja kylmän oven aukomisesta tulee sen verran viileää. Tätä tulee ikävä varmaan jo ens kesänä jos en enää ole samassa työssä silloin
Missä on jäähdytys? Ei liian kylmä kuitenkaan.