Jani Mäkelä väittää, että Suomessa suurituloisilta otetaan veroina enemmän kuin mitä käteen jää
"Suomessa kun ei tunnetusti ole vaikeaa ottaa suurituloiselta edes suurempaa osaa hänen tuloistaan, kuin hänelle itselleen jää, hän jatkaa."
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä valitusta. Meidän suvussa on maksettu ylpeänä isot verot. Isoisä oli pankinjohtaja, isäni tienannut yli 8000e kuussa 30 vuotta ja itse olen samassa palkkaluokassa nykyään. Minulle on opetettu, että on kunnia-asia maksaa veroja, jotta saadaan kaikille hyviä asioita tässä maassa. Ne keillä on varaa, maksaa. Näin mulle on opetettu. Jos ihminen tienaa yli 10 000e kuussa ja kehtaa valittaa verotuksesta niin pidän tällaista ihmistä ahneena.
Tollaset periaatteet oli myös mun ukilla. Entisaikaan ihmisillä oli periaatteita, myös patruunoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suurituloisuus alkaa 20 000 euron vuosituloista ja kokonaisveroaste huitelee jo yli 50%
Mitä tarkoitat kokonaisveroasteella? Tätäkö? Jos, niin usein jo pieni googlaus voi auttaa ettei tarvitse heittää hatusta
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/suomen-verot-ja-menot…
Jos taas jotain henkilökohtaista kokonaisverotusta, niin missä lähde?
Lähde on ihan tuolla sinun samalla sivulla, lol.
yli 225 000€ vuodessa tienaavalta viedään yli puolet keskimääräisellä kunnallisverolla.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…;
Oleppa hyvä.
Kai tuollaisesta nyt sietääkin maksaa veroa. 19 000 kuulaisiansiot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä valitusta. Meidän suvussa on maksettu ylpeänä isot verot. Isoisä oli pankinjohtaja, isäni tienannut yli 8000e kuussa 30 vuotta ja itse olen samassa palkkaluokassa nykyään. Minulle on opetettu, että on kunnia-asia maksaa veroja, jotta saadaan kaikille hyviä asioita tässä maassa. Ne keillä on varaa, maksaa. Näin mulle on opetettu. Jos ihminen tienaa yli 10 000e kuussa ja kehtaa valittaa verotuksesta niin pidän tällaista ihmistä ahneena.
Tollaset periaatteet oli myös mun ukilla. Entisaikaan ihmisillä oli periaatteita, myös patruunoilla.
Kai sitten ihmisten itsekkyys on lisääntynyt. Sodassa olleella sukupolvella on mielestäni ollut enemmän yhteisöllisyyttä ja ovat tunteneet yhteiskuntavastuuta. Tähän porukkaan pankinjohtaja-isoisäni ja vaarini kuuluivat. En ikinä kuullut valitusta verojen maksusta tai kamalasta valtiosta. Päinvastoin. Pyrkivät tekemään vapaaehtoistyötä ja tekemään asioita, joilla yhteiskuntaa viedään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Suurituloinen maksaa palkastaan 60% veroa. Siihen vielä muut epäsuorat verot päälle.
Suomessa ihmiset yritetään verottaa kuoliaiksi, jos ovat menestyneet, se on ehtaa kateutta se.
Johtajien palkat on noussu jonkun 1000% 70-luvulta, samalla kun duunarien on noussut 20%. Jotenkin noin ne prosentit meni. Kyllä heillä on hyvin varaa maksaa veroja.
Palkkakustannuksesta neljäsosa on eläkemaksua, ja se ei edelleenkään ole vero, vaikka sitä kuinka vääntäisi että veronkaltainen... ei, se ei ole vero, koska sen perusteella paljonko eläkemaksua maksat, sulle maksetaan eläkettä, mutta vero on taas sellainen että se menee valtion ja kunnan kirstuun ja sieltä kaikkien yhteisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Palkkakustannuksesta neljäsosa on eläkemaksua, ja se ei edelleenkään ole vero, vaikka sitä kuinka vääntäisi että veronkaltainen... ei, se ei ole vero, koska sen perusteella paljonko eläkemaksua maksat, sulle maksetaan eläkettä, mutta vero on taas sellainen että se menee valtion ja kunnan kirstuun ja sieltä kaikkien yhteisiin menoihin.
Tossa on edellä linkki. Eläkemaksu palkasta menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Miten joku ei voi tietää noin itsestäänselvää asiaa?
Suomen suurin mahdollinen ansiotuloveroprosentti on 56,96 %, mikä kuuluu maailman korkeimpiin. Joten kyllä, jos tuloistasi jää sinulle vain reilu 40% ja maksat niistä muille lähes 60% niin yksinkertaisella matematiikalla saat itse vähemmän työsi tuloista kuin mitä muut niistä ottavat. Toisin sanoen olet muiden hyväksikäyttämä orja.
Joo, ei tosiaan motivoi.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/69979284/selvitys:-suomen-veroprosentti-…
Jäisikin, mutta tuo on vasta veroprosentti. Sen lisäksi viedään palkasta päältä muita maksuja, jotka heittää jo paljon pienemmän liksan siihen tilaan, että netto on alle puolet siitä mitä brutto.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suurituloisuus alkaa 20 000 euron vuosituloista ja kokonaisveroaste huitelee jo yli 50%
Ja milläs tavalla sinä lasken kokonaisveroasteen?
onneks verot voi kiertää kun osaa, tähän hullun pyörään kannata mitään rahaa kaataa
Rikkaat vinkuu aina tuossa vaiheessa kun verot on maksettu mutta ennen kun summaan on käytetty ne lukemattomat verovähennys keinot mitä on vain rikkailla jotka tulee veronpalautuksia takaisin. Koskaan ei sitä vinkumista ja summien esittelyä kuule sen jälkeen kun on tullut veronpalautukset että muut näkisi sen todelliset tulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten ihmisten itsekkyys on lisääntynyt. Sodassa olleella sukupolvella on mielestäni ollut enemmän yhteisöllisyyttä ja ovat tunteneet yhteiskuntavastuuta. Tähän porukkaan pankinjohtaja-isoisäni ja vaarini kuuluivat. En i
Toisaalta myös laiskottelijoiden ja vapaaehtoisesti työttömien määrä on lisääntynyt. Ei paljon innosta maksaa kovasta työstä suuria veroja, jos kaikki eivät halua osallistua yhteisiin talkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten ihmisten itsekkyys on lisääntynyt. Sodassa olleella sukupolvella on mielestäni ollut enemmän yhteisöllisyyttä ja ovat tunteneet yhteiskuntavastuuta. Tähän porukkaa
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Työttömät tekevät töitä palkkatuella: hoitavat lapsia tarhassa esim. kokoomuslaisten, ovat koulunkäyntiavustajina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita jne.
Oikeastiko luulet, että kaikki on vakituisia?
"Hallitus lisäsi palkkatukea yrityksille eli valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta 10 kuukautta ja aina saa ottaa uusia tilalle."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Vierailija kirjoitti:
18 000 €/kk kohdalla veroprosentti on 50.0%
Mutta jo 4 600 €/kk marginaalivero on 50%. Eli ylitöistä tai pelkankorotuksesta menee enemmän valtiolle kuin itselle jää käteen.
Työnteko ei Suomessa kannata, eli työnteolla ei Suomessa rikastu.
Suomessa rikastuu kaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan persu on miljonäärien asialla. (Paitsi vaalien alla.)
Just.
Suurituloiset ottavat tulonsa pääomatuloina jolloin veroaste jää tuloveroa huomattavasti pienemmäksi. Jani Mäkelä on siis väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus puree kyllä palkkatuloon niin, että vaikeaa on palkkatyötä tekemällä rikastua.
Ei työtä tekemällä ole tarkoituskaan rikastua. Missä niin sanotaan, että olisi?
Irtisanokaa itsenne niin saatte 595 työmarkkinatuen.