Päiväkirurginen leikkaus
Tarvitseeko paikalla olla ennen annettua aikaa? Papereissa ei ole mainintaa. Ja miten kotiutus, kun leikkaus on eri paikkakunnalla kuin missä asun, eikä ei ole saattajaa? Bussilla ja taksilla ajattelin mennä paikkaan, missä leikkaus tehdään.
Kommentit (24)
Minut leikattiin puudutuksessa eli ei nukutettu. Menin paikalle silloin mitä kirjeessä luki ja siinä sitten tarkentui leikkaussalivuorot jne. Esilääkitykset, saliin, salista heräämöön makoilemaan 30min anafylaktisen reaktion varalta ja sitten saikin jo lähteä hakijan kanssa.
Yöksi pitää jäädä, jollei kotona ole ketään muuta.
Jos ei hakijaa, niin sitten joutuu jäämään osastolle. Yöllä pitää olla aikuinen ihminen seurana, mm. veritulpan tai minkä tahansa mahdollisen (harvinaista) komplikaation vuoksi. On tietysti tapauksia ettei yöseuraa ole ollut, mutta ei se mikään ylpeilyn aihe ole, kuten eräskin ukko paasasi ettei hän aikuista naista (vaimoaan) jää yöksi vahtimaan vaan menee töihin.
Entä, jos kotona on joku yöksi, mutta saattajana paikanpäällä toimii esim. taksikuski, niin pitääkö jäädä yöksi osastolle?
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos kotona on joku yöksi, mutta saattajana paikanpäällä toimii esim. taksikuski, niin pitääkö jäädä yöksi osastolle?
Sun pitää ottaa ystävä mukaan niin ei tarvitse jäädä osastolle yöksi.
Eikäy taksikuski. Ei ne suostu susta vastuuta ottamaan.
Voit mennä taksilla kotiin jos kotona on joku aikuinen yön kanssasi. Ei ne mielellään ota täysille osastoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Eikäy taksikuski. Ei ne suostu susta vastuuta ottamaan.
Minut haki taksikuski osastolta, kun jalka leikattiin. Oli siis kelataksi.
Kotiin menin taksilla, mutta kotona oli aikuinen. En kyllä muista, kysyttiinkö sitä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ottaa ystävä mukaan niin ei tarvitse jäädä osastolle yöksi.
Kaikilla ei ole ystäviä. Minulla ei edes mies päässyt töiden takia saattajaksi. Taksikuski kyllä hyväksyttiin, mutta sillä pääsinkin sitten kotipaikkakunnalle asti, kun oli kelataksi. Kannattaa ap kysyä tuosta, että saatko kelataksin kotiin asti, niin ei tarvitse linja-autossa istua leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse puolitoista viikkoa sitten päiväkirurgisessa leikkauksessa HUS alueella, nukutus. Kela taksi olisi käynyt kotireissuun, jos kotona on aikuinen vastassa.
Eli Kela taksi käy, muut taksit ei. Lukee ohjejssa myös. Itse en tarvinnut, omainen haki. Hoitaja saattoi ulko oveen asti.
Mitäpä jos ei halua nousta sängystä ja esittää vielä tosi kipeää, nii ei ne silloin voi sua potkia pihalle?
Mä olin tollasessa leikkauksessa ja piti olla hakija, joka jäi yöksi. Kahden pienen lapsen yhna oli muutenkin kiva, että joku oli lapsien kanssa. Pyörryin herämössä kun piti hakea omin jaloin jogurtti, hoitaja otti kopin onneksi. Mutta se hakija on ihan syystä.
Kyllä kelataxi kelpaa hakijaksi isommastakin leikkauksesta. Kunhan on kotona joku aikuinen.
Näistä voi tietenkin kysyä ihan sieltä, minne olet menossa leikkaukseen. Puhelinnumero löytyy niistä papereista, jotka sinulle on lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Näistä voi tietenkin kysyä ihan sieltä, minne olet menossa leikkaukseen. Puhelinnumero löytyy niistä papereista, jotka sinulle on lähetetty.
Tai Pirkanmaalla on sovellus TaysPolku, siellä voi lähettää myös viestejä, ainakin minulle tuli vastaukset tosi nopeasti. On käytössä vielä sitten leikkauksen jälkeenkin muistaakseni viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä taksilla kotiin jos kotona on joku aikuinen yön kanssasi. Ei ne mielellään ota täysille osastoilleen.
Ja mitä se aikuinen kotona yöllä seuraa, kun nukkuu toisessa huoneessa? Ja muutenkin kuin tukki.
Vierailija kirjoitti:
Yöksi pitää jäädä, jollei kotona ole ketään muuta.
Ei välttämättä, riippuu toimenpiteestä.
Siihen aikaan pitää olla mikä sulle on ilmoitettu. Jos vaatimuksena on että pitää olla (aikuinen) seurana yöksi eikä löydy, pitää jäädä osastolle. Ihan itse oon mennyt sairaalalle mutta hakija on aina ollut. Juuri olin eri paikkakunnalla leikkauksessa kuin missä asun.