Uskallatko lähteä kotoa, jos pesukone on päällä?
Olen kuullut monen sanovan, että eivät uskalla lähteä pois kotoa, jos pesukone on päällä, jos vaikka jotain sattuu. Jos kuulut näihin ihmisiin, niin mitä oikein odotat/pelkäät tapahtuvan pesukoneen ollessa käynnissä ?
Kommentit (49)
No jos se pesukone syttyy palaamaan niin sitten vasta vesivahinko tuleekin kun palomiehet tulevat lorottamaan sitä vettä huoneistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ifrotatteko aina pesukoneen sähköjohdon pistorasiasta aina, kun ette käytä pesukonetta? Pesukoneessa on joissakin osissa sähköt silloinkin, kun se on poissa päältä.
Jos ei halua aina irrottaa ja työntää paikalleen pistotulppaa, voi hankkia välipistorasian. Siinä on kytkin ja merkkilamppu. Sellaista voi käyttää myös esimerkiksi television kanssa. On varmasti sähköt poissa, kun kytkin on off asennossa. Television käynnistys voi viedä vähän enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ööö... uskallan. Kone on kylpyhuoneessa ja lähinnä kai riskinä se, että vedet vuotaa lattialle. Koska minulla kone on kaakeloidussa kylppärissä ja lattiassa on kaadot kohdallaan ja kaivo keskellä, niin ei kovin suurta vahinkoa voi syntyä.
Samoin. Kaupassa voin käydä tai touhuta pihalla mutta olen poissa vain lyhyitä aikoja. Tiedän nuo vakuutusjutut ja siksi juuri en jätä konetta päälle kun lähden tunneiksi tai piemmäksi aikaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ifrotatteko aina pesukoneen sähköjohdon pistorasiasta aina, kun ette käytä pesukonetta? Pesukoneessa on joissakin osissa sähköt silloinkin, kun se on poissa päältä.
En todellakaan irroita kaikkia piuhoja aina kun lähden jonnekin. Jääkaappi ja pakastin ovat toiminnassa koko ajan. Jos ollaan matkoilla eli päiviä tai viikkoja poissa niin kaikki muut sähkölaitteet irroitetaan verkosta. Myös pesukone.
Meillä isännöitsijä on sanonut, että pesukonetta ja astianpesukonetta ei saisi pitää päällä ilman valvontaa. Astianpesukone on varmasti isompi riski. Jos sen vesiletku pettää ... Harvemmalla on keittiössä lattiakaivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... uskallan. Kone on kylpyhuoneessa ja lähinnä kai riskinä se, että vedet vuotaa lattialle. Koska minulla kone on kaakeloidussa kylppärissä ja lattiassa on kaadot kohdallaan ja kaivo keskellä, niin ei kovin suurta vahinkoa voi syntyä.
Yllättävän suuri tulipalovaara.
Vältän jättämästä konetta yksin mutta voin kyllä käydä vaikka roskat viemässä tai pyykit, tai naapuritalossa kaupassa. Siinä ehtii vielä rajoittamaan vahingon.
Yhdellä tutun tutulla oli ollut pesukoneessa sellainen vika että se ei lopettanut linkoamista :) ja kun kaveri oli unohtanut pesukoneen päälle ja reissu oli venähtänyt viikonlopun mittaiseksi niin eteisessä oli vastassa hyvin lämmin kone. Oli lingonnut itsensä kylppäristä eteiseen. Linkosi vielä . Pyykit olivat kuivat, suorastaan rapeat.
Sieltä naapuritalon kaupasta, et kyllä kerkeä rajoittamaan mitään. Palo leviää 5 minuutissa sellaiseksi, että huoneeseen ei ole enää mitään asiaa.
Johan on piru, jos minä pesukonetta pelkään!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina välillä tarkistaa, että lattiakaivo vetää kunnolla.
Aika yleistä olla tukossa jos on kodinhoitohuoneessa lattiakaivo mitä ei tavallisesti ikinä käytetä. Sinne vuosien saatossa kerääntyy kaikkea roskaa.
En. En lähde kotoa myöskään niin, että jättäisin uunin tai hellan päälle, jos kotiin ei jää ketään muutakaan perheenjäsentä sitä seuraamaan. Sähkölaitteisiin voi aina tulla vika, ja jos syttyy tulipalo ei vakuutus korvaa (joko mitään tai korvaa vain osittain) koska ohjeet on jätetty noudattamatta ja on toimittu tietoisesti väärin. Pesukone voi myös vuotaa, jolloin kastunut talo jää toki jäljelle, mutta tonnien tai pahimmillaan kymppitonnien remonttia on ikävä maksaa omasta pussista ilman vakuutusta.