Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallatko lähteä kotoa, jos pesukone on päällä?

Vierailija
27.05.2024 |

Olen kuullut monen sanovan, että eivät uskalla lähteä pois kotoa, jos pesukone on päällä, jos vaikka jotain sattuu. Jos kuulut näihin ihmisiin, niin mitä oikein odotat/pelkäät tapahtuvan pesukoneen ollessa käynnissä ?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ifrotatteko aina pesukoneen sähköjohdon pistorasiasta aina, kun ette käytä pesukonetta? Pesukoneessa on joissakin osissa sähköt silloinkin, kun se on poissa päältä.

Vierailija
22/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö... uskallan. Kone on kylpyhuoneessa ja lähinnä kai riskinä se, että vedet vuotaa lattialle. Koska minulla kone on kaakeloidussa kylppärissä ja lattiassa on kaadot kohdallaan ja kaivo keskellä, niin ei kovin suurta vahinkoa voi syntyä. 

Yllättävän suuri tulipalovaara.

Vältän jättämästä konetta yksin mutta voin kyllä käydä vaikka roskat viemässä tai pyykit, tai naapuritalossa kaupassa. Siinä ehtii vielä rajoittamaan vahingon.

Yhdellä tutun tutulla  oli ollut pesukoneessa sellainen vika että se ei lopettanut linkoamista :) ja kun kaveri oli unohtanut pesukoneen päälle ja reissu oli venähtänyt viikonlopun mittaiseksi niin eteisessä oli vastassa  hyvin lämmin kone. Oli lingonnut itsensä kylppäristä eteiseen. Linkosi vielä . Pyykit olivat kuivat, suorastaan rapeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isoissa, monikerroksisissa kodeissa asuvat? Jos esim. kellarikerroksessa on yli 2 h ohjelma käynnissä, ja ihminen on vaikka tekemässä etätöitä 3 krs:ssa, niin se on kyllä sama kun ois poissa kotoa. Vai ihanko totta istutte samassa huoneessa koko ajan?

Vierailija
24/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pesukone on sellainen pirttihirmu, että voi vaikka suuttua.

Vierailija
25/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde kotoa kun kone päällä. Naapurilla oli hajonnut pesukone yläkerran kylpyhuoneessa, ja tuli valtava vesivahinko ja koko kaksikerroksinen kämppä meni remonttiin. Kaverilla on syttynyt alle vuoden vanha pesukone palamaan. Onneksi huomasi nopeasti, ja saivat itse sammumaan.

Vierailija
26/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö... uskallan. Kone on kylpyhuoneessa ja lähinnä kai riskinä se, että vedet vuotaa lattialle. Koska minulla kone on kaakeloidussa kylppärissä ja lattiassa on kaadot kohdallaan ja kaivo keskellä, niin ei kovin suurta vahinkoa voi syntyä. 

Yläkerran asukkaan pesukoneen vesiletku irtosi ja valtava vesimassa valui kaikkialle ja ihan alakertaan asti. Näin miten vesi tippui pisaroina betonikatosta läpi.

Mielestäni ei ollut ihan pieni vahinko.

Sun valtava vesimassa on maksimissaan 100l vettä. Yksikään kone ei käytä nykyään edes tuota, mutta vanhat koneet saattoi käyttää. Mä en pelkää lähetä ulos, kaikki koneet on sen verran uusia että niissä on vikavirtakytkin, eli jos poistopumppu ei toimi (letku tukossa tms), kone pysähtyy niille sijoilleen. Toki mun poi

Kaada 10 ämpärillistä vettä lattialle, niin näet miten paljon se on, jos on muuten vaikea hahmottaa.

Vierailija
27/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella syttyi pyykinpesukone palamaan kesken pesun. Olivat puolisonsa kanssa kotona, joten saivat tärkeän ensisammutuksen tehtyä. Palokunta piti paikalle kutsua, ja savua oli asunnossa paljon.

Eli pesen pyykkiä vain silloin kun olen kotona.

Vierailija
28/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pesukone hajoaa 100 % varmuudella ennemmin tai myöhemmin. Hajotessaan pesukone voi purskauttaa vettä lattialle ja aiheuttaa kalliin vesivahingon.

Jos ei haittaa tuhansien eurojen vesivahingon korvaaminen niin jätä vaan kone yksin kotiin.

Vierailija
29/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina välillä tarkistaa, että lattiakaivo vetää kunnolla.

30/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole uskalluksesta vaan ihan puhtaan järjen käytöstä.

Kuten edellä olevista esimerkeistäkin selviää, sattuu näitä pesukoneiden aiheuttamia tulipaloja kuitenkin ja harvemmin ne tyhjiltään ja seisoessaan syttyvät?

Vierailija
31/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaakelit ja viemäröinti eivät takaa täydellistä suojaa: Vaikka kylpyhuone on kaakeloitu ja siellä on viemäri, veden määrä voi silti olla niin suuri, että se ei pysy täysin hallinnassa. Erityisen voimakkaat vuodot voivat ylittää viemäröinnin kapasiteetin, ja vesi voi levitä muihin huoneisiin tai alakertaan, jos asut kerrostalossa.

Sähköturvallisuus: Pesukoneen ylikuumeneminen tai sähkövika voi aiheuttaa tulipalon vaaran, joka ei rajoitu vain kylpyhuoneeseen. Tulipalon syttyessä seuraukset voivat olla vakavat, riippumatta siitä, missä huoneessa kone sijaitsee.

Äkilliset viat: Pesukone voi kohdata äkillisiä ja odottamattomia vikoja, kuten rummun irtoamisen tai muun mekaanisen vian, joka voi aiheuttaa huomattavaa vahinkoa. Rummun irtoaminen voi aiheuttaa voimakkaita tärinöitä, jotka voivat tulipaloriskin ja vesivahinkoriskin lisäksi vaurioittaa pesukoneen ympärillä olevia pintoja, kuten lattioita ja seiniä.

Mahdolliset vakuutusongelmat: Jos vakuutusyhtiösi saa tietää, että olet jättänyt pesukoneen päälle ja lähtenyt kotoa, se voi vaikuttaa mahdollisiin korvauksiin vahinkotilanteessa. Joissakin tapauksissa vakuutusehdot saattavat edellyttää, että suuria sähkölaitteita ei jätetä päälle ilman valvontaa.

Vierailija
32/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkerran asukkaan pesukoneen vesiletku irtosi ja valtava vesimassa valui kaikkialle ja ihan alakertaan asti. Näin miten vesi tippui pisaroina betonikatosta läpi.

Sun valtava vesimassa on maksimissaan 100l vettä. Yksikään kone ei käytä nykyään edes tuota, mutta vanhat koneet saattoi käyttää. Mä en pelkää lähetä ulos, kaikki koneet on sen verran uusia että niissä on vikavirtakytkin, eli jos poistopumppu ei toimi (letku tukossa tms), kone pysähtyy niille sijoilleen. Toki mun poi

Koneen sisältä kun menee letku sopivasta kohtaa rikki niin se voi päästää vettä lattialle niin paljon kun vesilaitoksella riittää. Jos se vaikka viisi tuntia lorottaa yhtä soittoa vettä niin sitä ehtii valua tuhansia litroja.

Vierailija
33/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten isoissa, monikerroksisissa kodeissa asuvat? Jos esim. kellarikerroksessa on yli 2 h ohjelma käynnissä, ja ihminen on vaikka tekemässä etätöitä 3 krs:ssa, niin se on kyllä sama kun ois poissa kotoa. Vai ihanko totta istutte samassa huoneessa koko ajan?

Meillä on kellarikerroksessa lattiakaivo. Seinät ja lattia on laatoitettua betonia joten palovaarakin on melko pieni.

Vierailija
34/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ifrotatteko aina pesukoneen sähköjohdon pistorasiasta aina, kun ette käytä pesukonetta? Pesukoneessa on joissakin osissa sähköt silloinkin, kun se on poissa päältä.

Kyllä, mikä johtuu ihan siitä että muuten pienessä kylppärissäni olisi sähköiskuvaara kun käyn suihkussa. :D Ei ole sopiva viritys millekään huithapelille koska jokaisen pesukerran jälkeen seinästäirrottaminen on tosiaan muistettava. Hieman laiton virityshän se on, mutta enpä ole neljän vuoden aikana kertaakaan unohtanut irrottaa johtoa.

Vierailija
35/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän suuri tulipalovaara.

Vältän jättämästä konetta yksin mutta voin kyllä käydä vaikka roskat viemässä tai pyykit, tai naapuritalossa kaupassa. Siinä ehtii vielä rajoittamaan vahingon.

Yhdellä tutun tutulla  oli ollut pesukoneessa sellainen vika että se ei lopettanut linkoamista :) ja kun kaveri oli unohtanut pesukoneen päälle ja reissu oli venähtänyt viikonlopun mittaiseksi niin eteisessä oli vastassa  hyvin lämmin kone. Oli lingonnut itsensä kylppäristä eteiseen. Linkosi vielä . Pyykit olivat kuivat, suorastaan rapeat.

Herranjestas 😂

Vierailija
36/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pesukoneen vesihana oli auki. Ja letku siitä irronnut. Sieltä se vesi valuikin. Kesti tunteja, ennen kuin asukas sulki sen. Mulla oli pyykkejä kylpyhuoneessa kuivumassa ja betonivesitippoja tippui meidän katosta pyykkien ja kaiken muunkin päälle.

Vierailija
37/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä koneita päälle, kun lähden kotoa. Tulipaloriski ei ole sen arvoinen, ei myöskään vesivahingon riski. Vaikka yksi pesukoneellinen vuotanutta vettä ei vielä aiheuttaisikaan massiivisen suurta vahinkoa, niin kun se hana on auki, on aina riski sille, että vettä puskee lattialle koneessa tai letkussa olevan vian vuoksi niin kauan, kuin sitä kaivossa riittää. En tiedä, hajoaisiko vesipumppu ennen kaivoveden loppumista, mutta viimeistään silloin sekin kärähtäisi. 

Vierailija
38/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on TYHMÄÄ

Vierailija
39/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun valtava vesimassa on maksimissaan 100l vettä. Yksikään kone ei käytä nykyään edes tuota, mutta vanhat koneet saattoi käyttää. Mä en pelkää lähetä ulos, kaikki koneet on sen verran uusia että niissä on vikavirtakytkin, eli jos poistopumppu ei toimi (letku tukossa

Lisäksi jos vesihanan ja koneen välissä ei ole letkua, se hana suoltaa koko ajan vettä, eli ei ole mitään estettä välissä. Tuo 100 litraa ei riitä lähellekään todellista vesimäärää.

Vierailija
40/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä kaksi pesukoneen aiheuttamaa tulipaloa. Toisessa tuhoutui rivitalonpätkä, toisessa vain kylpyhuone.En todellakaan jätä pesukonetta mouruamaan ilman valvontaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi