ymmärtääkö joku noita vitsejä amerikkalaisissa sitcomeissa kuten Frendit, Rillit huurussa jne...
En ole tainnut kuin yhden tai kaksi jaksoa jotenkin puoliksi kyennyt katsomaan väkisin, kun en tajua nauraa.
Kommentit (38)
En tykkää ollenkaan frendeistä.
Hauskoja on rillit huurussa ja miehenpuolikkaat.
Nuo kaikki sarjat ovat kuvottavia. Ja voin sanoa ymmärtäväni niiden huumorin, mutta se jokaisen repliikin, yksittäisen sanan, tai ilmeen jälkeen tuleva rääkyvä ja valtava naurunremakka ei oikein vastaa vitsejä. Se on minusta katsojan aliarviointia, mutta jos se ei sarjojen faneja häiritse, se ei ole minulta pois. En siis katso ikinä niitä.
Rillit huurussa on paras sarja pitkään aikaan, osuvaa älykköhuumoria.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muutamia hyviä sitcomeja ja sitten on aivan valtava määrä täysin luokatonta roskaa. Frendien uusintoja en jaksa enää yhtään katsoa. Rillit huurussa ihan asiallinen. Miehen puolikkaat myös Charlie Sheen aikakaudelta, Sheenin lähdettyä loppupuoli täyttä roskaa. Kahdessa jälkimmäisessä ongelma toki se, että niin monta kertaa uusittu.
Jotain älykkäämpää on Seinfeld. Se on minulle se kaikkein parhain komediasarja.
Seinfeld oli ihan hirveää kuraa.
Ymmärrän. Mutta joskus ne on käännetty väärin.
Frendit oli ihaninta maailmassa silloin joskus. Vitsit oli jonkin verran transfobisia ja homofobisia, joskus mietin, oliko ok nauraa esim. Chandlerin vanhemmille. Mutta ainakin asioista puhuttiin. Ehdoton suosikki oli chandler. Rip!!
Ymmärrän kyllä, mutta ei se aina tarkoita että pitäisin jotain hauskana. On epärealistista odottaa, että vuosia pyörivä sarja viihdyttäisi joka jaksossa. Ja joskus sarja voi alkaa ärsyttämään kuten Walking Dead.
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni juttu vaatii hyvää englanninkielen osaamista sekä kulttuurin tuntemista. Sitcomien vitsit perustuvat usein kielellä leikkimiseen ja humoristisiin viittauksiin johonkin yleisesti tiedettyyn, esim. jonkun tutun tavan tai konseptin rikkomiseen, ja eihän sellaiset jutut suomeksi käänny.
Itse pidän oivaltavasta ja katsojalta myös vähän hoksottimia vaativasta huumorista. Frasier, Rillit huurussa, Kolmas kivi auringosta, Moderni perhe ja Frenditkin parhaimmillaan tulee mieleen. Maukas viittaus johonkin yleisesti tiedettyyn asiaan tai vaikka aiempaan kohtaan jaksoa ilahduttaa.
Sen sijaan semmoinen kompasteluun, jankuttamiseen, myötähäpeään ja tölvimiseen perustuva huumori ei iske. Pokka pitää, Pulmuset ja Miehen puolikkaat voisi olla esimerkkejä tästä. Ymmärrän kyllä niissäkin sen, missä vitsin pitäisi olla, ne eivät vain naurata.
Ne on silti useimmiten tyhjänpäiväistä paskaa.
Te, joita mainitut sarjat eivät huvita, niin voitteko antaa esimerkkejä sarjoista, jotka naurattavat?
Vierailija kirjoitti:
Frendit oli ihaninta maailmassa silloin joskus. Vitsit oli jonkin verran transfobisia ja homofobisia, joskus mietin, oliko ok nauraa esim. Chandlerin vanhemmille. Mutta ainakin asioista puhuttiin. Ehdoton suosikki oli chandler. Rip!!
Itse asiassa sarjassa naurettiin Chandlerin ennakkoluuloille.
Vierailija kirjoitti:
Te, joita mainitut sarjat eivät huvita, niin voitteko antaa esimerkkejä sarjoista, jotka naurattavat?
Netflixissä I Think You Should Leave ja Between Two Ferns with Zach Galifianakis, myös Baby Reindeer nauratti aika paljon vaikka toki myös järkytti.
Areenassa Luottomies ja aika usein myös Pirjo.
Youtubessa esim. Key & Peele.
Vierailija kirjoitti:
Rillit huurussa on kyllä mahtavaa komiikkaa, pitää vain tajuta se idea.
Ja Frasier, älykkö huumoria.
Itse on ole juuri koskaan syttynyt amerikkalaiselle 'huumorille'. Jaksoin joskus katsoa Frasieria, mutta sekin muuttui keskinkertaiseksi keskiluokkaisten mukafiksuksi ja siten tylsäksi shaibaksi. Esim. Friends oli puuduttavan tylsää, vaikka olin ilmeisesti kohderyhmää. Särmä puuttuu ja sen myötä oivaltava älykkyys.
Ei minuun kyllä iske oikein mikään muukaan amerikkalainen. No, jotkut indie-bändit. Vanhat mestarit Joni Mitchell ja Neil Youngkin ovat kanadalaisia.
Kuten joku sanoikin, hyvä englannin taito sekä kulttuurin ja sarjan kontekstin tunteminen vie esimerkiksi Big Bang Theoryn seuraamisen ihan eri tasolle. Kaikkia vitsejä ei voi kääntää eikä selittää jos ei noita tunne. En muuten itse edes kiinnitä huomiota taustanauruun.
Vierailija kirjoitti:
Rillit huurussa on kyllä mahtavaa komiikkaa, pitää vain tajuta se idea.
Rillit huurussa vaatii ehkä vähän piilevää nörttiyttä, jotta siitä saa kunnolla kiinni. Eli jos kaikki nörttiasiat on ihan vieraita, niin aika paljon vitseistä jää puuttumaan. Sitten ne ehkä ei aukea.
Katsoin kerran koosteet "Frendien parhaat jutut" "Frasierin parhaat jutut".
En kertaakaan edes hymähtänyt.