Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada kyläilijöille hyvät tarjoilut ilman että näkyy, että käytetty vähän rahaa?

Vierailija
25.05.2024 |

Tuli mieleen täytetyt paprikat tai kesäkurpitsat näin kesäaikaan. Tai uunifetapasta.

Mitä muuta voisi valmistaa, kun loheen tai kalliisiin juustoihin, mansikoihin tai erikoisraaka-aineisiin ei ole rahaa? Niin että ei näyttäisi halvalta

Kommentit (62)

41/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy paljon vieraita ja olen mestari keksimään halpoja tarjottavia. Teen aina pakkaseen esim. itsetehtyjä karjalanpiirakoita, ne mielletään hienoksi. 

Leivon leivät itse. Monenlaista kesäistä leipomista pystyy tekemään halvalla, esim. Pavlova. Jos sinulla kasvaa pihalla raparperiä, hyödynnä sitä. Tee vaikka raparperijuomaa. Sellaista ei saa kaupasta. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
42/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. karjalanpiirakat on todella halpoja mutta työläitä tehdä. Samoin moni muu perinteinen ruoka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kuivattuja oman metsän suppilovahveroita. Niistä saa tehtyä keiton tai italialaisen risoton. Halpaa ja todella hyvää.

Luonnon antimet kannattaa hyödyntää. Nyt ajattelin kokeilla horsman versoja ryöpättynä. Ovat kuulemma kuin parsaa. Kuunliljan versoja ajattelin myös kokeilla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
44/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoruuvat on hyviä ja halpoja. Sitä ennen alkusalaatti ja jälkkäriksi jäätelöä.

Vierailija
45/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen superihana ruoka jos haluaa tarjota ruokaa

Kasvissosekeitto, itse tykkään peruna, bataatti, porkkana, valmis mutta tuore (ei pakaste) keittojuuressekoitus, valkosipuli, linssit, sulatejuusto ja mausteet

Lisäksi tuore leipä tai sämpylät

Jälkkäriksi kahvi ja mansikkakakku, mutta mansikoita vain päälle, riittää pieni määrä. Sisälle hilloa tai hilloa ja banaania

Tai lettuja, iso työ mutta halpoja. Jos hillosta haluaa 'vähän hienompaa' niin sekoita hillon sekaan pakastemarjoja

Vierailija
46/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. karjalanpiirakat on todella halpoja mutta työläitä tehdä. Samoin moni muu perinteinen ruoka

Coxktailpiirakat pakasteesta on niin halpoja etten nykyään edes vaivaudu leipomaan karjalanpiirakoita itse.

Vierailija
47/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juhlissa tarjolla broilerin wingsejä, ja niille parit eri soosit, metvurstipastasalaatti, pasteijoita, tomaatti/feta ja jauheliha/riisitäytteillä vihersalaatti jossa tomaattia ja muuta, patonkia valkosipuli-persiljavoilla. jälkkärinä itse tehty kuningatar täytekakku, jossa välissä itse poimitut mustikat ja vatut sekä rahka/kermavaahto. Ei tullut kovin kalliiksi. 

Koristeluina oli kirpparilta ostetut pöytäliinat, ja valkoisten omien lautastemme sekaan löysin muutamilla euroilla 6 lautasta joilla sai vähän sävyä kattaukseen. Ulkoa keräsin havuja ja risuja ja viritin niihin koristeet ja laitoin valoketjut, olivat hienon näköiset pöydässä! 

Tein laskelmankin siitä mitä kaikki maksoi mutten muista enää loppusummaa. 

Vierailija
48/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ainakaan kutsu vegaaneja. pääset halvemmalla ja helpommalla ja tunnelmakin on paljon mukavampi

Vierailija
49/62 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt vähän ohi, mutta oletteko kokeilleet grillata pikku paprikoita samalla tavoin kuin herkkusieniä, eli paprikasta se kanta pois, sisälle sulatejuustoa, tuorejuustoa, homejuustoa tms. Kansi kiinni ja kiedotaan pariin pekoniviipaleeseen. Itse tykkään tästä paprikaversiosta enemmän, se paprikan mehevyys ja makeus, aah...

Vierailija
50/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastasalaatti

Vierailija
51/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivo itse sämpylät, teeleipiä tai vaikka siemennäkkäriä merisuolalla. Sitten purkista kikherneitä teet hummusta jonka lisäksi rahkasta, voista ja yrteistä surautat itse tehdyn tuorelevitteen ja kolmas dippi syntyy vaikka fetasta ja kermaviilistä. Siihen oheen paahdat uunissa erilaisia kasviksia, esim. lohkottuja perunoita, bataatteja ja porkkanoita, munakoisoa tai kesäkurpitsaa kevyesti öljyllä siveltyinä tai jos on joku luottomarinadi kasviksille, niin siitä vaan, esim itse yleensä laitan oliiviöljyä, yrttejä, valkosipulia ja balsamicoa. Tuoresalaatti kylkeen ja ai että on hyvää. Jälkiruoaksi täräytät  kikherneiden liemestä vegaaniset marengit ja tarjoat marenkeja, kermavaahtoa, hedelmälohkoja tai mansikoita. Päälle vielä vaikka pari pientä lehteä basilikaa tai minttua. Juomaksi ruoan kanssa kuplavettä tai jäävettä itse maustettuna vaikka sitruksilla, yrteillä, kurkulla ja mansikoilla ja jälkiruoan kanssa tee.

Vierailija
52/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leivottua leipää kylkeen, uunituoreena niin maistuu vaikka mitä leipää :) Jos jaksat hifistellä niin tee vaikka focacciaa (pintaan ihan vaan suolaa ja jotain yrttiä) tai kunnon hapanjuureen tehtyä leipää. Jos pakkasessa on jotain aiemmin poimittua niin vaikkapa suppilovahveropiirakkaa pellillinen tai jälkkäriksi omenapuuroa tai raparperipiirakkaa. Raparperi on aika ärhäkkä kasvamaan niin sitä on ainakin omassa kotikaupungissa säännöllisesti saatavilla ilmaiseksi :) 

Vierailija
53/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xtra nakit ja Xtra perunasalaatti

Vierailija
54/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vieraat kanssasi kaupunkiseikkailuun ja tarjoa heilla herkullinen illallinen, jonka hankkimiseen ja valmistamiseen he saavat itse ottaa osaa. Se on elämys, joka ei unohdu vuosikymmeniin.

Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisilla atraimilla. Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka. Jos vieraita on paljon, pyydystys pitää uusia tarpeeksi monta kertaa. Se vaatii hiukan kärsivällisyyttä, sillä fretti on arka eläin.

Sitten vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa jokainen fretti pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava.

Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.

Tässä saat samaan pakettiin jännittävän seikkailun, saumatonta yhteistyötä vaativan urakan ja yhteisöllisen herkkuhetken. Eikä maksa paljon: pari kermatörppöä ja muutamat juurekset ovat kaikki, mitä tarvitset kaupasta.

Vierailija
55/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto. On melkein ilmainen.

Vierailija
56/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissosekeitto, päälle suolapähkinöitä ja yrttejä ja itse tehty focaccia.

Vierailija
57/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagne? Vaivaa on paljon mutta raaka-aineet ei ole erityisen kalliita.

Eikä vaivaakaan ole paljon.

Ei se lasagne isommalle porukalle kyllä halvaksi tule. Juustoa ainakin menee paljon ja se on kallista. Mieluummin vaikka jauhelihapihvit tai pastakastike, välttyy juuston ostamiselta.

Vierailija
58/62 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä ainakaan kutsu vegaaneja. pääset halvemmalla ja helpommalla ja tunnelmakin on paljon mukavampi

Vegaaniset ruoat on kyllä enimmäkseen halpoja. Just tein kasvispihvejä perunasta ja porkkanasta, voisiko nyt enää halvempaa olla. 

Vierailija
59/62 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty pizzakin on edullinen. Tee laadukkaista 00-jauhoista taikina, jonka annat levätä jääkaapissa yön yli, jolloin pohja saa hyvin makua, osta valmis pizzakastike esim. mutti. En tiedä monta vierasta sinulle tulee, mutta vähän spesiaalia saat sillä, että varaat erilaisia täytteitä kulhoihin, esim. tomaattia, oliivia, rucolaa, fetaa, aurajuustoa, mozzarellaa ja vaikka kinkkua tai pizzan päälle sopivia leikkeleitä tai mitä nyt varojesi mukaan keksit. Sitten teet jokaiselle oman pienen lautasen kokoisen pizzapohjan, jonka sitten täyttelet toiveiden mukaan. Pienten pizzojen paistaminen vie hetken, mutta toisaalta siinä on kiva seurustella samalla ja jokainen saa vaikuttaa lopputulokseen. Tällainen tarjoilu on ollut monesti menestys. Kun laitat itse täytteet vieraiden toiveiden mukaisesti, niin voit myös säädellä sitä, kuinka paljon per pizza mätät siihen päälle. Pizzastahan ei tarvitse tehdä pisan tornia.

Vierailija
60/62 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaapista löytyy punaviiniä (tai voi ostaa pikkupullon)  herkullisen padan isolle porukalle voi tehdä edullisesti:

- tarjouksesta kilo broilerin fileitä (rasvaisemnat osat parempia mutta nämä usein tarjouksessa)

- ruskista voissa ja mausta suolalla, musta- ja valkopippurilla, rosmariinilla jos on.

- kuullota samalla padassa sipulinlohkoja (tai pieniä salottisipuleita)

- lisää heti 3dl punaviiniä ja anna alkoholin kiehua pois. 

- lisää 1-1,5kg pieniä perunoita

- lisää kanalientä niin että em peittyy juuri ja juuri

- anna hautua kypsäksi