Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi jotkut ovat kateellisia toisten koulutuksesta?

Vierailija
25.05.2024 |

Erityisesti näin miehenä olen huomannut, että monille miehille on kova paikka, jos joku, erityisesti nainen, on itseä korkeammin koulutettu. Mistä kateus?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse en ole kateellinen kenellekään mistään.

Vierailija
2/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä. Opiskelujen jälkeen töissä oppii niin paljon että eihän normaali ihminen edes muista kuin murto-osan siitä kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ja etenkin, jos joku on tohtori, tutkija tai professori niin siitä se vasta riemu syntyykin, kun itse ollaan nippa nappa toinen aste käyty läpi tai pelkän peruskoulun varassa. Minullekin tuli kerran yksi iäkkäämpi mies pätemään umpi kännissä luonnontieteellis-teknisestä alasta, jota olen tutkinut 15 v. Tyyppi ei ole työskennellyt kyseisten asioiden perissa eikä ei tiennyt edes alkeiskurssin asioita (ei tiedä mitä ei tiedä), mutta oli pommin varma, että kyllä hän tämän tietää ja että minä olen huijari.

Vierailija
4/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja etenkin, jos joku on tohtori, tutkija tai professori niin siitä se vasta riemu syntyykin, kun itse ollaan nippa nappa toinen aste käyty läpi tai pelkän peruskoulun varassa. Minullekin tuli kerran yksi iäkkäämpi mies pätemään umpi kännissä luonnontieteellis-teknisestä alasta, jota olen tutkinut 15 v. Tyyppi ei ole työskennellyt kyseisten asioiden perissa eikä ei tiennyt edes alkeiskurssin asioita (ei tiedä mitä ei tiedä), mutta oli pommin varma, että kyllä hän tämän tietää ja että minä olen huijari.

Eipä yllätä, että kyseessä oli vanhempi mies...

Vierailija
5/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kateellinen. Katselen ihmisten hulppeita omakotitaloja, autopareja ja pihaistutuksia ja mietin, mitä nuo ihmiset tekevät työkseen ja millä koulutuksella. Miksi minulle ei kukaan kertonut, millaisiin opintoihin _kannattaa_ lähteä mukaan? Pyörin täysin kannattamattomien alojen opinnoissa vailla järkevää päämäärää ja sellaiset ovat sitten tulot ja tulevaisuuden näkymätkin. Jospa vain pääsisin takaisin alkupisteeseen niin valitsisin toisin.

Vierailija
6/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kateellinen. Katselen ihmisten hulppeita omakotitaloja, autopareja ja pihaistutuksia ja mietin, mitä nuo ihmiset tekevät työkseen ja millä koulutuksella. Miksi minulle ei kukaan kertonut, millaisiin opintoihin _kannattaa_ lähteä mukaan? Pyörin täysin kannattamattomien alojen opinnoissa vailla järkevää päämäärää ja sellaiset ovat sitten tulot ja tulevaisuuden näkymätkin. Jospa vain pääsisin takaisin alkupisteeseen niin valitsisin toisin.

Miten tuolta tiedolta on voinut välttyä? Muistan itse miettineeni eri ammattien palkkoja omaehtoisesti joskus 4. tai 5. luokalla.

Vierailija
7/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. meillä on tuttavapiirissä päästy kohtuullisiin tuloihin näillä koulutuksilla:

- tekniikan tohtori

- lääketieteen tohtori

- hammaslääketieteen tohtori

- filosofian tohtori (kemia)

- filosofian tohtori (fysiikka)

- filosofian tohtori (geologia)

- diplomi-insinööri

- kauppatieteiden maisteri

- oikeustieteiden maisteri

- filosofian maisteri (luonnontieteet)

Vierailija
8/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kateus ei ole ominaista. Joskus lapsena valittaessani koulukiusaamisesta sukulaistädilleni, hän sanoi, että "ovat vain kateellisia sulle". Ei mennyt jakeluun. Vasta aikuisena ymmärsin, että hyvä koulumenestykseni aiheutti kiusaamista ihan muista asioista - en ymmärtänyt liittää näitä asioita toisiinsa. Nyt keski-iässä on käytännössä hieman samanlaista. Olen tutkinnostani johtuen aina korkeimmin koulutettu työyhteisöissä. Pyrin lähtökohtaisesti olemaan asiallinen ja kiva muille. Se ei kuitenkaan sovi kaikille. Ehkä he olettavat, että minulla koulutukseni ja korkeahkojen tulojeni myötä on jotain sellaista, siis materiaalista, mitä he itse toivoisivat. Niin ei kuitenkaan välttämättä ole. Tästä aiheutuu kuitenkin jatkuva työyhteisön ulkopuolelle jättäminen, erilaisena kohteleminen.

Vierailija
9/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän opiskelee niin sitä helpomman työpaikan saa ja sitä enemmän palkkaa myös saa. 

Vierailija
10/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän opiskelee niin sitä helpomman työpaikan saa ja sitä enemmän palkkaa myös saa. 

Itsellä kokemus kyllä täysin päinvastainen:

Lukion jälkeen: yksinkertaisia perushommia, lähinnä asioiden kantamista paikasta A paikkaa B. Voisi tehdä vaikka kännissä.

Ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen: saa miettiä työasioita ihan tosissaan töissä.

Tohtorintutkinnon jälkeen: normaali suoriutuminen töissä edellyttää aktiivista liikuntaa, säännöllistä unirytmiä, omalla ajalla tapahtuvaa osaamisen täydentämistä, töissä ei suvantovaiheita. Löysimmät päivät selvästi kuormittavampia, mitä lukion jälkeisissä kesätöissä raskaimmat.

Vierailija
11/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen opettaja ja välillä ihan hävettää miten helpolla raha tulee verrattuna esim. muuttomiehiin tai mcduunareihin.

Vierailija
12/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku noin uskova ei kouluttaudu itse?

Vierailija
13/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tunnetta ei kyllä kukaan aikuinen osaa edes tuntea. Alakoululaisten juttuja.

Vierailija
14/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. meillä on tuttavapiirissä päästy kohtuullisiin tuloihin näillä koulutuksilla:

- tekniikan tohtori

- lääketieteen tohtori

- hammaslääketieteen tohtori

- filosofian tohtori (kemia)

- filosofian tohtori (fysiikka)

- filosofian tohtori (geologia)

- diplomi-insinööri

- kauppatieteiden maisteri

- oikeustieteiden maisteri

- filosofian

Olen köyhä kuin kirkon rotta, vaikka olen TkT koulutukseltani. Minulle koulutus on sinänsä ihan yhdentekevä asia; en arvosta koulutusta, vaan älykkyyttä ja viisautta.

Vierailija
15/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko he kateellisia tiedosta vai tittelistä? Kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
16/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadehtiminen on turhaa.

Hakeudu alalle, joka sinua kiinnostaa.

Vierailija
17/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsonut vierestä, miten ihmiset hankkivat omaisuutta ja sitä ylläpitäessään ovat palaneet loppuun ja katkeroituneet. Hyvä palkkaisia ihmisiä, joille raha ja omaisuus on ollut koulutuksen ja hyvän työn ohella status. Silloin päätin, etten halua elää omaisuutta kerätäkseni vaan kokemuksia. Tottakai sekin vaatii säännöllisen työn ja palkkatulot, mutten ole siksi osaa olla oikein kateellinen heille, ketkä jahtaavat statusta. Olen ihan tyytyväinen työhöni ja elämääni.

Vierailija
18/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen katsonut vierestä, miten ihmiset hankkivat omaisuutta ja sitä ylläpitäessään ovat palaneet loppuun ja katkeroituneet. Hyvä palkkaisia ihmisiä, joille raha ja omaisuus on ollut koulutuksen ja hyvän työn ohella status. Silloin päätin, etten halua elää omaisuutta kerätäkseni vaan kokemuksia. Tottakai sekin vaatii säännöllisen työn ja palkkatulot, mutten ole siksi osaa olla oikein kateellinen heille, ketkä jahtaavat statusta. Olen ihan tyytyväinen työhöni ja elämääni.

Niin ja se alp:een kysymys koulutukseen liittyen niin koulutus on ollut itselleni mahdollisuus tehdä sellaista työtä, mistä pidän ja kehitän taitojani edelleen opiskelemalla. Tiedän, ettei kaikki ammatit ja alat sovellu itselleni, joten en osaa olla kateellinen enkä myöskään aliarvioida muiden ihmisten opintoja työpanosta. Olisiko siis kateus heijastus tyytymättömyydestä ja siitä, ettei oikeastaan tiedä, mitä se kyseinen tutkinto ja ammatti todellisuudessa ihmiseltä vaatii palkan vastineeksi?

Vierailija
19/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saivat kuntoutua niin, että napsahteli pari tutkintoa siinä samalla. Ihan kaikkea oli tarjolla ihan kaikista lääkkeistä moniammatillisiin hoitotiimeihin ja sairaalahoitoihin sekä terapioihin. 

Samalla kun itse tein kaiken minkä jaksoin enkä saanut edes toisen asteen tutkintoa. En nähnyt ikinä Käypää hoitoa lääkkeiden suhteen. 

Vierailija
20/22 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme