Miten olette tehneet kun kahdella lapsella päättäjäiset samaan aikaan?
Eri kouluissa. Haluaisin olla molemmissa mukana lapsen isona päivänä, mutta se ei ole mahdollista. Toisesta tulee ylioppilas ja toinen päättää peruskoulunsa. En haluaisi laittaa näitä arvojärjestykseen, koen että olisi tärkeää olla kummankin lapsen juhlassa. Miten olette ratkaisseet tämmöisen tilanteen?
Kommentit (44)
Toinen vanhemmista toiseen juhlaan ja toinen toiseen. Jos toista vanhempaa ei ole, yläkoulun päättävän juhliin joku muu tärkeä aikuinen esim. isovanhempi, kummi, täti, setä...
Mitä lapset itse ajattelevat? Muistan itse, että peruskoulun päättäjäiset olivat enemmän juhla kavereiden kanssa vietettäväksi. En muista, että vanhempani olisi ollut paikalla (saattoi olla, en vain muista), mutta muistan sen fiiliksen kavereiden kanssa, kun lähdettiin koulusta ja mentiin Hietsuun juhlistamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ylioppilas juhlaan. Toisen juhlaan pääset vielä tulevaisuudessa.
Juuri näin. Olin itse samassa tilanteessa kun päätin peruskoulun. Ei jäänyt mitään hampaankoloon, pikemminkin oli kiva mennä siskon juhliin, pääsin nauttimaan tarjoiluista ja puhumaan tuttaville tulevaisuuden suunnitelmista ilman että piti olla itse ns. juhlakaluna.
Mä ehdin niukin naukin peruskoulunpäättäjäisistä lakkiaisiin. Skippasin vain lopusta jotkut yhteislaulut. Ala-asteen päättäjäisistä jäi aikoinaan kuopuksen näytelmä näkemättä, koska peruskoulun päättäjäiset jatkui toisessa koulussa. Todistusten jakamisen ehdin nähdä. Talla pohjassa olen ajanut noi kerrat kun olen ainoa vanhempi ja kuopukselle ollut tärkeää, että olen myös hänen juhlissaan. Sitten kun on hänen lakkiaiset saan keskittyä okonaan niihin.
Itselläni on vanhin lapsi 25-vuotias ja siitä asti on aina ollut 9-llä nuo päättäjäiset ja vanhempia on kyllä salin täydeltä, saavat ruusut/stipendejä ja on esityksiä. 6:n juhlat on sentään nykyään jo erillään, sielläkin on nuo samat, että jaetaan ruusut yms ja on esityksiä. Meillä on tehty niin, että kun juhlat on yhtä-aikaa menee isä toiseen ja minä äiti toiseen.
25 lisää: ensin luulin, että peruskoulun päättäjäiset on samaan aikaan kuin lakkiaiset, joten olinn pyytänyt kummit peruskouluun. Kun itse lähdin varaslähdöllä niin kummit toi kuopuksen isoveljen lakkiaisiin.
Meillä on peruskoulussa kolmet eri juhlat eri kellonaikaan, kun koulussa niin paljon oppilaita ettei kaikki mahdu yhtäaikaa.
Minun lapsillani oli kaksi huoltajaa. Ongelma olisi ratkaistu sillä, että isä menee toisen juhliin ja äiti toisen. Eräitten juhlien aikaan olin itse toisella paikkakunnalla töissä koulussa niin, että en ehtinyt lapseni juhliin ja kotonakin vasta viimeistelemään kaikkea vieraita varten. Onneksi oli kotiväkeä ja sen verran apua, että hyvät juhlat tuli, vaikka kaikki jäikin viime tippaan.
En ole koskaan kuullut että lapsen peruskoulun päättäjäisiä olisi koskaan juhlittu missään. Korkeintaan lapset keskenään ovat juhlineet
Meidän paikkakunnalla tuo on järjestetty niin, että peruskoulun päättäjäiset ovat ensin aamupäivällä ja lukio sitten vuorossa iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummalla lapsista on vielä edessä päättäjäisiä, joihin vanhemmat (yleensä) kutsutaan? Aivan, mene sen ylioppilaan juhliin.
Samaa mietin.
Tästä tuli mieleen, että onko tää jotenkin uus juttu, että juhlistetaan peruskoulun päättäjäisiä ja vanhemmat on siä paikalla? Vai oliko oma koulu ysärillä poikkeus, kun ei siä ollu vanhemmat läsnä kevätjuhlassa.
Oletko Tampereelta?
En
Meillä aikanaan jakauduttiin, minä menin vanhemman lapsen ylioppilasjuhliin, ja isä meni nuoremman lapsen ysiluokan päättäjäisiin. Tiedettiin jos silloin että toisia lakkiaisia ei ole tulossa, koska nuorempi lapsi lähti amikseen. Juhlat olivat tuolloin eri kouluissa ja olivat tosiaan yhtä aikaa. Mielestäni tämä oli ihan toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on poika ja tyttö niin pojan pitää mennä yksin kun tyttö tarvii enemmän huomiota. Jos on kaksi poikaa niin eihän sinne tarvi mennä. Ongelma tulee ainoastaan siinä vaiheessa Jos on kaksi tyttöä kun molemmille pitää antaa huomiota ja tykkäyksiä
Tämän kommentin olisit voinut jättää kirjoittamatta! Miten katkera ja vihainen pitää olla, että tänne sitä on pakko purkaa?
Jakaannuttiin exän kanssa, toinen toiseen kouluun. Kotona sitten juhlittiin kumpaakin
Yläkoulun päättäjäiset ovat aina aiemmin kuin ylioppilasjuhlat lukiolla juuri tämän takia. Ainakin Espoossa.
Onko sulla puolisoa? Jäs hän menisi toiseen ja sä toiseen? Ainakin sillon kun pääsin ysiltä, suurimmalla osalla oli vanhemmat katsomassa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on peruskoulussa kolmet eri juhlat eri kellonaikaan, kun koulussa niin paljon oppilaita ettei kaikki mahdu yhtäaikaa.
Liittyy aloittajan kysymykseen miten?
No eipä peruskoulun päättäminen ole mikään ihmeellinen saavutus. Ylioppilaaksi pääsy sen sijaan voi jo jonkinlainen olla.
Mistä lähtien peruskoulun päättäjäiset ovat olleet ns juhla?