Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla ollut olkapää kipeänä eli kiertäjäkalvosimen tulehdus, jäätynyt olkapää tai

Vierailija
05.02.2011 |

yliliikkuva olkapää, joka on ollut kroonisessa tulehduskierteessä? Paljonko sait sairaslomaa?

Ihmettelen vaan näitä meidän työterveyshuollon kolmen päivän sairaslomapätkiä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut sairaslomaa lainkaan.

Vierailija
42/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tulin työterveyslääkäristä, kiertäjäkalvosin tulehtunut, kortisonipiikin törkkäsi mutta saikkua ei edes tarjonnut. Lähete fysikaaliseen tulee kuulemma perässä. Mistä te näitä puolen vuoden saikkuja oikein revitte?

Ei työterveyslääkärit tunnetusti anna yleensä kuin parin päivän sairaslomia. Kannattaa käydä yksityisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätynyt olkapää, kärsin kivusta ja liikerajoitteista pari kuukautta, ei päivääkään sairaslomaa.

Kortisoni olkapäähän ultran kera, makso ihan pirusti, ei kuulunut työterveyden piiriin.

Ei vaivannu enää piikin jälkeen.

Vierailija
44/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutus eli fysioterapia on lähes kaikkiin olkapääongelmiin se ensisijainen ratkaisu. Kortisoni usein pistettynä vain haurastuttaa jänteet jolloin repeämiariski kasvaa, ja jollei lihasepätasapainoa ja asentoa saada kuntoutuksella parannettua olkapäävaivat jäävät kroonisiksi.

Kaikki muut paitsi repeämän kiinnitysleikkaukset on nykyään jätetty pois vanhentuneina hoitokäytänteinä, kun leikkaus+fysioterapia tekee saman lopputuloksen kuin pelkkä fysioterapia. Taikapilleriä ei ole, itse täytyy tehdä se työ ohjeiden mukaan että lapalihakset vahvistuu ja olkapään ahdas asento korjaantuu väljemmäksi.

Nimim. olkapään kiertäjäkalvosinoireyhtymästä ja jännepinteestä kärsinyt, nykyään oireeton

Vierailija
45/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Oli. Nyt ei kiertäjäkalvosinta ollenkaan.Eli pitää tarkkailla painoaan, välttää kovia rasvoja sekä ottaa pari Buranaa.

Vierailija
46/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli jäätynyt olkapää taidekoulussa. Naisen olkapää ei ole tarkoitettu kovin isokokoisten töiden tekemiseen. Meni vuosia että parani ja vieläkin oireilee.

Vierailija
47/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea olkapää kipuili erityisesti öisin 2 vuotta. Kun se helpotti, kipu siirtyi vuodeksi vasemmalle puolelle. Taustalla varmasti vaikutti vuosikymmenien toimistotyö. Sain työpaikan fyssarilta jumppaohjeet, mutta sairaslomalla en ollut. Hankalinta oli surkeat yöunet. Joskus todella pelotti, että nukahdan työmatkalla auton rattiin. Tästä selvittiin, mutta työn laatu ei tainnut olla ihan priimaa väsymyksen ja kivun takia. 

Vierailija
48/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaaduin, mursin olkapääni ja kiertäjäkalvoon tuli repeämiä. Työterveyshuolto antoi sairauslomaa yhden päivän, onneksi sentään kirjotti lähetteen erikoislääkärille (työtapaturma). Orttopedi 

kirjoitetaan ortopedi.

Ortopedi

kirjoitti aluksi 10 viikkoa ja sitten 8 viikkoa lisää, olisi kirjoittanut enemmänkin mutta halusin töihin. Käsi ei kuitenkaan tullut kuntoon (jäätynyt olkapää) ja se leikattiin reilun puolen vuoden päästä ja siinä yhteydessä taisi tulla 6 viikkoa sairauslomaa. Nyt tapaturmasta on 1,5 vuotta, kivut alkaa hellittää, jonkinlainen liikerajoitus jäänee pysyväksi. En toivoisi vastaavaa pahimmallekkan vihamiehelle.

Vierailija
49/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tulin työterveyslääkäristä, kiertäjäkalvosin tulehtunut, kortisonipiikin törkkäsi mutta saikkua ei edes tarjonnut. Lähete fysikaaliseen tulee kuulemma perässä. Mistä te näitä puolen vuoden saikkuja oikein revitte?

Ei työterveyslääkärit tunnetusti anna yleensä kuin parin päivän sairaslomia. Kannattaa käydä yksityisellä.

Minä sain työterveydestä saikkua jäätyneeseen olkapäähän. Kävin myös 3x fyssarilla. Sairasloman jälkeen tein työtä osasairaspäivärahalla. Lääkäri antoi työnantajalle tämän ohjeen ehdottomana tai muutoin sloma olisi jatkunut. Piikkejä en antanut pistää. Olin slomalla 5kk ja tuosta 1,5kk osaspäivärahalla. Työterveys on yksityinen. 

Vierailija
50/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Oli. Nyt ei kiertäjäkalvosinta ollenkaan.Eli pitää tarkkailla painoaan, välttää kovia rasvoja sekä ottaa pari Buranaa.

Ei kaikilla paino-ongelmia ole. Kyllä nuo olkapääongelmat tavoittaa hoikatkin. Käytän myös niitä koviakin rasvoja. Jäätynyt olkapää oli minun riesa. Siihen ei pillerit auttanu ja kortisoniin en sekaantunut.

Vierailija
51/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä saikkua kuulu antaa yhtään.

Päinvastoin, sitä pitää käyttää että jäätynyt sulaa.

Vanha, mutta edelleen tämä vaiva yleinen. Onneksi minulla oli ammattinsa osaava työterveyslääkäri ja fyssari. Liikerata on suppea ja sitä ei noin vain käytetä. Liikeratoja laajennetaan jumpan kautta. Mikäli sitä väkisin yrittää käyttää, on vaarana vaurioittaa lisää. 

Vierailija
52/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut sairaslomaa, vaan ajan fysioterapiaan.

Niillä jumppaohjeilla jäätynyt olkapää parani muutamassa viikossa täysin. Mutta pitää edelleen tehdä niitä joka päivä, tai vaiva palaa.

Et oo parissa viikossa selvinny jäätyneestä olkapäästä. Siitä ei tule edes löydöstä, ennenkuin kunnolla jämähtää. Ja nuo oireet voi ennen jäätymistä kestää vuoden. 

Vierailija
53/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla hoidettiin kuntoutuksella. Lähtötilanteessa ei pystynyt nostamaan kättä ollenkaan. Kuntoutui kuitenkin täysin kivuttomaksi.

Nykyään aloittaa jumpan aina kun olkapää alkaa kipeytymään, eikä se ole enää äitynyt pahaksi. 

Kyllä kipu oli niin tuskaa, että jumppaan terveitä käsiä säännöllisesti. En odota kipuja! 

Vierailija
54/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kun todettiin kiertäjäkalvosimen tulehdus työterveydessä, laitettiin kortisonipiikki ja siitä 2 pv. sairaslomaa. Kuukauden oli ok, ja nyt on taas alkanut vaivata, pitänee käydä uudelleen.

Minulla entinen jäätynyt olkapää meinasi uusia. Tk-lääkäri laittoi kortisonipiikin prikulleen oikeaan paikkaan ja painajaisen toistuminen estyi. Kolme päivää oli kipeä ja lepuutin kättä sekä otin ibuprofeenia ja parasetamolia. Sen jälkeen normaalia elämää.

Minulle ortopedi sanoi, että ilman ultralaitetta ei voi oikeaa paikkaa pistokselle löytää. Olihan tk lääkärillä laite käytössä?

Vierailija
55/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on hoidettu tuota olkapään kiertäjäkalvosimen tulehdusta? Uusiiko herkästi?

Ei auta kuin lepo eli ei saa kuormittaa kättä..

Minulla oli olkapäässä jänne tulehdus eli en voinut nostaa enkä työntää taakkaa kädellä joka aiheutti kovaa kipua olkapäässä.

Puoli vuotta kesti parantua

Vierailija
56/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä jumppaohjeilla jäätynyt olkapää parani muutamassa viikossa täysin. Mutta pitää edelleen tehdä niitä joka päivä, tai vaiva palaa.

Jäätynyt olkapää ei jumpalla muutamassa viikossa parane. Sen eri vaiheet kestävät kukin vähintään muutaman kuukauden ja vaiva voi usein kestää jopa vuosia. Ei myöskään parannuttuaan palaa, vaikka jumpan jättäisi tekemättä. Sinulla on ollut joku muu olkapään vaiva kyseessä. 

Mun vaivat jäätyneessä olkapäässä kesti pari vuotta. Joudun valitettavasti kumoamaan väitteesi siitä, etteikö palaisi. Olkapääni liikerata on normaali ja kipuja ei ole. 

Vierailija
57/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätynyt olkapää ei jumpalla muutamassa viikossa parane. Sen eri vaiheet kestävät kukin vähintään muutaman kuukauden ja vaiva voi usein kestää jopa vuosia. Ei myöskään parannuttuaan palaa, vaikka jumpan jättäisi tekemättä. Sinulla on ollut joku muu olkapään vaiva kyseessä. 

No niin minulle sanottiin. Siitä on 10 vuotta aikaa, joten ehkä muistan väärin sen ajan, että miten kauan paraneminen kesti.

Olkapää napsahtelee edelleen silloin tällöin, mutta on kipeä vain jos jätän jumpan väliin useammaksi päiväksi.

Sinulla on ilmeisesti ohessa myös nivelrikkoa. Jatka jumppaa säännöllisesti, jottei nivelrikko ala vaivata. Mulla oli jäätynyt olkapää+nivelrikon alku. Jumpalla kivut pois, mutta kesti pari vuotta. Nyt toisessa kädessä samantapaisia oireita, mutta tiedän, että ei jäätynyt olkapää. Ne kivut on piirtyny muistiin. Jumppaan samoilla ohjeilla.

Vierailija
58/59 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla repesi kiertäjäkalvosin jenkkifudiksessa ja liukastumisen seurauksena vielä lisää. Ennen leikkausta en saanut saikkua, käsi piti nostaa hiiren päälle toisella kädellä niin sitten hiiri heilui. Työpisteeltä noustessa käsi takin taskuun toisella kädellä auttaen. Näin mentiin leikkausjonossa kolme kuukautta, leikkauksen jälkeen kolmen kuukauden saikku ja puolen vuoden kuntoutus. Vuoden päästä käsi oli ihan ok, mutta heittokätenä ei enää toimi. Leikkauksen jälkeen on yksi talo ja kesämökki rakennettu ja käsi pelasi ihan ok. Se että tämä näin hyvin johtunee siitä, että sain hommiin käsikirurgin joka leikkelee ihan oikeidenkin urheilijoiden käsiä eikä mitään yleislihamestaria.

Vierailija
59/59 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. koetatte kädellä ylettää selän taakse, onko teillä samanlainen liikerata molemmissa käsissä?

Itsellä on ilmaantunut vasempaan olkaniveleen / olkavarteen jotain, liikeradasta puuttuu ainakin 20 senttiä ellei enemmänkin, jos koetan toisella kädellä avustaa, olkavarressa joku lihas kipuilee niin maan perrrr...sti.

Kainalokuopat ovat myös erilaiset ja vasen olkavarsi on yläpäästään ikäänkuin "taipunut" kylkeä vasten.

Voikohan olla mahdollista että joskus nukkuessa olisi tullut jotenkin väännettyä tai peräti murrettua luu tuosta, tai olkanivel mennyt jotenkin (osittain?) sijoiltaan?

Tavallisesti ei kumminkaan ihan mahdotonta kipua ole ollut, joku aika sitten oli pientä kipuilua ja juilimista, sekin on vähentynyt lähes olemattomiin.

Työttömänä mulla ei tietysti ole mitään työterveyttä tai rahaakaan käytössä eikä hajallinen käsi tietysti työttömänä juuri haittaakaan, mutta jos sattuisi töihin pääsemään, voisi olla ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi