Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyöttömille te-toimisto ehdottaa työkokeilua 9 e korvauksella pv?

Vierailija
24.05.2024 |

Olen 61-vuotias ja työkokeiluun menossa.

Takana pitkä työura.

Onpas uusi keksintö? Onko nykypäivää että firmat saa ilmaisen työntekijän?

Satosen idea? Ilmainen työntekijä.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskolla päättyi joku aika työkokeilu jossain Joensuulaisessa ravintolassa. Ei saanut töitä sieltä enempää, vaikka työnantajalle kelpasi kuuliainen ja ahkera työläinen ilmaiseksi usean kuukauden ajan.

Tämä. Eli todellista orjatyötä. Miten tämä on sallittua edes?

Jos joudutte tällaiseen orjatyöhön karenssin uhalla, niin älkää tehkö siellä mitään, korkeintaan tuhoja.

Pikkuhiljaa ehkä työnantajat joutuisivat palkkaamaan työntekijöitä.

Vierailija
62/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaan työlisiksi,,,Tilastot kaunistuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon saa vielä täydet tuet päälle eli nettopalkka lähentelee jotain 1800€/kk, jotkut ei saa edes töistä tuommoista summaa.

Vierailija
64/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tulevaisuudessa keksitään kun enää tämä tempputyöllistäminen ei pelasta kuntia sakko maksuilta, mietin kun työehtoja huononnetaan niin saadankohan työttömyys tilastot jollain 5€/h työllä?

Vierailija
65/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia työntekijöitä joille luvataan ehkä työpaikka. Käytännössä uusia työkokeilijoita on jonossa asti joten ketään ei vakinaisteta vaan käytetään hyväkseen valtion järjestämää ilmaistyövoimaa.

Työkokeilija on tutustumassa alaan tai ammattiin tai selvittämässä, mitä osaamista tarvitsee työllistyäkseen. Ei ole missään nimessä tarkoitus työllistyä kokeilupaikkaan!

Siellä muuten ei tehdä töitä, siellä kokeillaan sovittuja asioita (ne on siinä kokeilusopimuksessa) ohjattuna, ei siis mitään yksintyöskentelyä ollenkaan!

Mistä työttömät on keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä? Luetteko edes sopimustanne?

Vierailija
66/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan työlisiksi,,,Tilastot kaunistuu

Työttömäksi nuo lasketaan, alle 4 h/vko töitä => työtön.

Vierailija
67/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa jokin raja, kuinka monta työkokeilijaa sama yritys voi saada? Jos olisin menossa, haluaisin ainakin tietää, onko firmalla vakiintunut tapa käyttää kokeilijoita ja jättää heidät palkkaamatta. 

Kunnat ainakin kierrättää työkokeilijoita, mutta moni myös pääsee kunnan hommiin kuudeksi kuukaudeksi velvoitetyöllistettynä tai palkkatukitöihin. Toisaalta se on myös kuntien velvoite tarjota työllistymistä edistäviä palveluita joten hyöty voi olla molemmin puolinen. Oma pestini kunnalla kesti 11 kuukautta, joista kaksi kuukautta oli työkokeilua ja 6 kuukautta palkkatukityötä.

Itse pidin tuosta pestistä ja osallistuin mahdollisimman paljon. Kivoja työkavereita sieltä sai, moikataan monen kanssa vieläkin.

Vierailija
68/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio itse ampuu itseään jalkaan näillä temppu työllistys jutuilla. Ei firmat palkkaa työläisiä ja kela maksaa. Eli sinä, veronmaksaja siellä. Järjetöntä!

Takaisin ne ajat kun firmat joutui oikeasti palkkaamaan osa-ja kokoaikaisia työntekijöitä. Ei ole tuosta kuin 10 vuotta aikaa.

Ihnettelettekö vielä miksi meillä menee niin huonosti? 😳 

Vierailija
69/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää kokeilijat ole mitenkään tervetulleita, enemmän on riesaa kuin hyötyä. Harva työnantaja edes ottaa kokeilijaa!

Vierailija
70/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon saa vielä täydet tuet päälle eli nettopalkka lähentelee jotain 1800€/kk, jotkut ei saa edes töistä tuommoista summaa.

Mitä horiset? Ota asioista selvää, ennenkuin tulet kommentoimaan. Näistä työkokeiluista ei makseta palkkaa, pelkkä työttömyyskorvaus, joka on 595€ / kk nettona, jos et sitäkään tiennyt. Lisäksi 9€/ päivä matka ja ruokakuluja. Kelan sivuilta löytyvät tiedot. Mistään työkokeiluista tai kuntouttavasta työtoiminnasta ei makseta PALKKAA. 

Vierailija
71/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää kokeilijat ole mitenkään tervetulleita, enemmän on riesaa kuin hyötyä. Harva työnantaja edes ottaa kokeilijaa!

Jos haluaa saada työntekijän, täytyy maksaa palkkaa. Kuka nyt ilmaiseksi suostuu tekemään orjatyötä nälkäpalkalla.

Vierailija
72/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pelkästään pitkäaikaistyöttömille ole, minulle työkkäri ehdotti työkokeilua heti kun jäin työttömäksi.

Aluksi uskoin sen hyväksi ideaksi, joten yritin hakea työkokeilupaikkaa monesta kiinnostavasta paikasta, joihin korkeakoulututkintoni olisi ollut sopiva. En saanut :D Itse asiassa hakemuksiini ei edes vastattu.

Huom: en kelvannut työkokeiluun edes kirjastoon, jonka piti olla se paikka, mihin kuulemma kaikki epätoivoisimmat tapaukset työnnetään työkokeiluun

Ja höpöjä! kirjasto on yksi suosituimmista varsinkin lukutoukilla. Voi itse bongata uusimmat suosikkikirjat päältä ennen kuin menevät julkiseen lainaukseen. Monet viettää muutenkin päivää maleksimalla kirjastossa ja nyt siitä on edes "nimellistä" hyötyä ja on edes pikkiriikkinen toivonpilkahdus että vois saada myöhemmin töitä alalta.

Vierailija
73/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sama jatkuu kuin ennenkin. Mä olin ilmaisessa työharjoittelussa niin kuin moni muukin. Ennen sentään sai jonkun koulutuksen, sen avulla mäkin työllistyin. Tosin en ollut kuin pätkissä työtön, kun aina oli joku vuokrapaikka, johon pääsin.

Vierailija
74/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te perseilevät työkokeilijat, jos on pitkä aukko töistä, niin kai ymmärrätte, miksi teitä ei kutsuta työhaastatteluihin?

Ei sen työkokeilun mokaaminen ainakaan paranna mahdollisuuksianne työllistyä. Ette kai kaikki haluakaan. Onnea valitsemallanne tiellä. Ei ihme, että työttömiä halutaan piiskata kepeillä. Meidät näemmä niputetaan alimman nimittäjän mukaan.

Olen nähnyt miten työkokeilijoita käytetään hyväksi firmoissa. Toisaalta jos katsoisin työnantajan näkökulmasta, niin palkatako pitkäaikaistyötön ilman kokeiluja, perseillyt työkokeilija vai ihan kelvon työkokeilun tehnyt, niin valintani olisi viimeinen.

Vierailija
75/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskolla päättyi joku aika työkokeilu jossain Joensuulaisessa ravintolassa. Ei saanut töitä sieltä enempää, vaikka työnantajalle kelpasi kuuliainen ja ahkera työläinen ilmaiseksi usean kuukauden ajan.

Tämä. Eli todellista orjatyötä. Miten tämä on sallittua edes?

Puoliso on ollut myös paikallisessa pikkukaupungin raflassa työkokeilussa muutaman viikon. Hänestä se on ookoo, viisi tuntia päivässä, saa syödä siellä ja tuo kotiinkin aina jotain. Ei ole mitään kuluja. Ja oppii kieltä. Mutta eipä täälläkään etelässä vakituisia töitä juuri tarjolla ole. Meikäläisenkin työsuunnitelmassa lukee jotain työkokeilusta... mitähän kivaa se voisi ollakaan, huomenna on synttärit eikä ihan nuoria olla. Eräässä auton varaosia myyvässä ketjussa on vaihtuvuus melkoinen, taitavat käyttää ilmaistyövoimaa. Jos sitä ehdottavat, keksin kyllä jonkun lukihäiriön, en voi tehdä asiakaspalvelutyötä.

Vierailija
76/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Satonen keksinyt mitään uutta? Ilmaistyö.

Vierailija
77/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi nousuun ilmaistyöllä!

Vierailija
78/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia työntekijöitä joille luvataan ehkä työpaikka. Käytännössä uusia työkokeilijoita on jonossa asti joten ketään ei vakinaisteta vaan käytetään hyväkseen valtion järjestämää ilmaistyövoimaa.

Työkokeilija on tutustumassa alaan tai ammattiin tai selvittämässä, mitä osaamista tarvitsee työllistyäkseen. Ei ole missään nimessä tarkoitus työllistyä kokeilupaikkaan!

Siellä muuten ei tehdä töitä, siellä kokeillaan sovittuja asioita (ne on siinä kokeilusopimuksessa) ohjattuna, ei siis mitään yksintyöskentelyä ollenkaan!

Mistä työttömät on keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä? Luetteko edes sopimustanne?

Et varmaan ole itse ikinä ollut työkokeilussa? Tai oppisopimuskoulutuksessa? Kyllähän se opastus kestikin melkein viikon molemmissa, sitten vaan linjalle ja osa urakkapalkasta tuli tilille. Työkokeilussa pari päivää olin opastajan kanssa tiskin takana ja sitten se totesi että osaat hommat ja osasin ja tein ihan samaa työtä kuin muutkin.

Ei me työttömät mitään ole keksitty, työnantaja sitä sopimusta soveltaa tai ei ole lukenut ollenkaan. Samoin nuoremmilla. Ihan oikeisiin töihin ja vuoroon yksin ovat laittaneet aika pian.

Vierailija
79/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pelkästään pitkäaikaistyöttömille ole, minulle työkkäri ehdotti työkokeilua heti kun jäin työttömäksi.

Aluksi uskoin sen hyväksi ideaksi, joten yritin hakea työkokeilupaikkaa monesta kiinnostavasta paikasta, joihin korkeakoulututkintoni olisi ollut sopiva. En saanut :D Itse asiassa hakemuksiini ei edes vastattu.

Huom: en kelvannut työkokeiluun edes kirjastoon, jonka piti olla se paikka, mihin kuulemma kaikki epätoivoisimmat tapaukset työnnetään työkokeiluun

Ja höpöjä! kirjasto on yksi suosituimmista varsinkin lukutoukilla. Voi itse bongata uusimmat suosikkikirjat päältä ennen kuin menevät julkiseen lainaukseen. Monet viettää muutenkin päivää maleksimalla kirjastossa ja nyt siitä on edes "nimellistä" hyötyä ja on edes pikkiriikkinen toivonpilkahdus että vois saada myöhemmin tö

Niin niin, kirjasto on suosittu paikka, mutta siellä on myös tosi paljon kaikenlaisia työkokeilijoita ja kuntouttavassa toiminnassa olevia. Siksi hain sinne (kun kehotettiin, että sinne pääsee helposti kokeiluun, ja minulla oli lisäksi alalle soveltuva koulutus + aikomuksena hankkia lisäopintoja jotta pääsisin alalle = kuvittelin olevani aika ihanteellinen työkokeilija) ja yllätyin kun siellä olikin supertäyttä. Ilmaisia työntekijöitä pursuili ovista ja ikkunoista niin, ettei seuraavan vuoden aikana ollut toivoakaan päästä ilmaiseksi hyllyttämään kirjoja.

Sattumoisin olen sen jälkeen ollut ihan palkkatöissä kirjastossa, eikä siellä kukaan työllistetty maleksi uutuuskirjoja lukemassa, vaan tekevät aika lailla samoja töitä kuin varsinaiset työntekijätkin. Väittäisin, että tekevät enemmänkin työtä kuin varsinaiset työntekijät. Ainakin ne korkeamman tason tyypit tuntuivat istuvan tosi paljon kahvilla.

Vierailija
80/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuat että homma ei mene pelisääntöjen mukaan vaan yritykset ja yhteisöt ottaa aina "työkokeiluun" tyyppejä joilla on alan kokemusta ja koulutusta koska valinnanvaraa on.

Työtön hakeutuu myös mieluiten  paikkaan ja alalle josta hänellä on koulutusta ja kokemusta ja johon hän haluaa työllistyä koska hän haluaa näyttää kykynsä jos vaikka firma olisi halukas palkkaamaan hänet joskus.

Myös työkkärin mielestä on hyvä että työttömän taipumukset ja osaaminen huomioidaa kokeilupaikan valinnassa. 

On ollut paljon surkuhupaisia tapauksia missä esim. hitsarina 30 vuotta ollut tyyppi ei enää terveyssyistä pystynyt ammattiin päätyi työkokeiluun hitsaamaan kokopäiväisesti tai kokin hommista työttömäksi jäänyt, kulumista ja hermosäryistä kärsivä päätyi työkokeiluun keittiölle.