Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyöttömille te-toimisto ehdottaa työkokeilua 9 e korvauksella pv?

Vierailija
24.05.2024 |

Olen 61-vuotias ja työkokeiluun menossa.

Takana pitkä työura.

Onpas uusi keksintö? Onko nykypäivää että firmat saa ilmaisen työntekijän?

Satosen idea? Ilmainen työntekijä.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia työntekijöitä joille luvataan ehkä työpaikka. Käytännössä uusia työkokeilijoita on jonossa asti joten ketään ei vakinaisteta vaan käytetään hyväkseen valtion järjestämää ilmaistyövoimaa.

Työkokeilija on tutustumassa alaan tai ammattiin tai selvittämässä, mitä osaamista tarvitsee työllistyäkseen. Ei ole missään nimessä tarkoitus työllistyä kokeilupaikkaan!

Siellä muuten ei tehdä töitä, siellä kokeillaan sovittuja asioita (ne on siinä kokeilusopimuksessa) ohjattuna, ei siis mitään yksintyöskentelyä ollenkaan!

Mistä työttömät on keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä? Luetteko edes sopimustanne?

"Mistä työttömät on keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä?"

No varmaan siitä, että kokeilussa osoitetaan työtehtävä ja laitetaan tekemään sitä?

Voihan sitä ruveta änkyröimään, että en ole täällä tekemässä töitä, mutta sellaiset joilla on toivonkipinä päästä palkkatöihin eivät halua vaikuttaa hankalalta, ja loput pelkäävät karenssia.

Vierailija
82/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kukaan suostuu näihin orjatöihin? Siksi niitä on, kun aina löytyy nyhveröitä, jotka eivät osaa pitää puoliaan. Ketään ei voida pakoittaa mihinkään orjatöihin. Riittää, kun ei allekirjoita aktivointisuunnitelmaa, kertoen, että on täysin työkykyinen, terve ihminen, joka ei tarvitse muuta, kuin oikean työpaikan, jossa tes: in mukainen palkka. Nämä kuntouttavat sun muut ovat vain keino säästää kunnan sakkomaksuja, pitkään työttöminä  olleista. Eivät ne pakota ketään mihinkään, jos tuntee oikeutensa. Kokeilevat kepillä jäätä, kun  aina joku hölmö jää koukkuun. Pyydätte vain siirtoa takaisin te- toimistoon.  Jos uhkaavat karenssilla, sanotte, että teette kantelun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tuommoisessa 9€ päivä hommassa vajaan viikon sitten sanoivat että ei tarvi tulla enää,paikallinen kkk marketti oli,olettivat vissiin että olisin kovastikkin töitä siellä tehnynnä.Saattoi toki myös johtua siitä että tykkäsin maistella erinäisiä pois heitettäviä ruokaherkkuja.

Harvemmin ne työnantajat varkaita kauaa töissä pitävät. Tilaisuus teki varkaan ja heti kunnsen tilaisuuden sait, käytit sen huödyksesi. Onko siis ihme että olet pitkäaikaistyötön kun olet pitkäkyntinen?

Vierailija
84/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia työntekijöitä joille luvataan ehkä työpaikka. Käytännössä uusia työkokeilijoita on jonossa asti joten ketään ei vakinaisteta vaan käytetään hyväkseen valtion järjestämää ilmaistyövoimaa.

Työkokeilija on tutustumassa alaan tai ammattiin tai selvittämässä, mitä osaamista tarvitsee työllistyäkseen. Ei ole missään nimessä tarkoitus työllistyä kokeilupaikkaan!

Siellä muuten ei tehdä töitä, siellä kokeillaan sovittuja asioita (ne on siinä kokeilusopimuksessa) ohjattuna, ei siis mitään yksintyöskentelyä ollenkaan!

Mistä työttömät on keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä? Luetteko edes sopimustanne?

No varmaan siitä, että kokeilussa osoitetaan työtehtävä

Kun mä olin työharjoittelussa, niin siellä oli pari muutakin, jotka pitivät noista oikeuksistaan tiukasti kiinni ja valittiva joka käänteessä, kun harjoittelu ei sujunut heille mieleisellä tavalla. Arvaa saivatko työpaikan harjoittelun jälkeen?

Nykyisessä työpaikassani ooli myöskolme työharjoittelijaa, joista yhden periaatteena oli mm. etteä hän ei tee sitä ja tätä, koska on harjoittelija eikä hänen kuulu tehdä mitään missä pitää kantaa jonkinlaista vastuuta tekemisistään. Arvaa palkattiinko hänet vai nuo kaksi muuta?

Vierailija
85/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi kukaan suostuu näihin orjatöihin? Siksi niitä on, kun aina löytyy nyhveröitä, jotka eivät osaa pitää puoliaan. Ketään ei voida pakoittaa mihinkään orjatöihin. Riittää, kun ei allekirjoita aktivointisuunnitelmaa, kertoen, että on täysin työkykyinen, terve ihminen, joka ei tarvitse muuta, kuin oikean työpaikan, jossa tes: in mukainen palkka. Nämä kuntouttavat sun muut ovat vain keino säästää kunnan sakkomaksuja, pitkään työttöminä  olleista. Eivät ne pakota ketään mihinkään, jos tuntee oikeutensa. Kokeilevat kepillä jäätä, kun  aina joku hölmö jää koukkuun. Pyydätte vain siirtoa takaisin te- toimistoon.  Jos uhkaavat karenssilla, sanotte, että teette kantelun. 

Luulempa että harva oikeasti suostuu orjatyöhön, mutta miksi moni alistuu orjatyöhön johtuu siitä että karenssilla uhkaillaan, moni ei tiedä oikeuksiaan sekä työtöntä haukutaan työttömyytensä puolesta niin alistuu herkemmin kyykytykseen. Apua on vaikea kysyä yleisen vihamielisen asenteen takia keneltäkään koska jos on jo valmiiksi stressaava tilanne päällä niin ei sitä lisää selkäänsä halua. Kantelun tekeminen ei ole niin yksinkertaista jos ei ymmärrä laista mitään. Itse olen sanonun noille sadisteille vastaan ja elelen nyt tulevana kuukautena -40% rahoilla, sanoilla ja teoilla on seuraukset.

Vierailija
86/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kunta myy työttömiä firmojen alihankkijoiksi Sastamalassa Hikipajan hengessä voi tienata yhdeksän euroa päivässä

https://seura.fi/asiat/tutkivat/nain-kunta-myy-tyottomia-firmojen-aliha

Työmninisteri Arto Satonen CV:

Sastamalan (ennen Vammalan) seudun työvoiman palvelukeskus, Työteekki ohjausryhmän puheenjohtaja

https://www.vauva.fi/keskustelu/5187559/tyoministeri-teettanyt-palkaton…

Vierailija
87/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, kyllä sinne työkokeiluun lähdetään ihan motivaatiolla että näyttään mitä osaa. Jos mä olen IT alalla, niin kyllä mä hakeudun työkokeiluun missä mä voin hyödyntää osaamistani ja koulutustani. En kai mä hakeudu johonkin täysin päinvastaiselle esim. keittiölle tai lastentarhaan???

Mun työkokeiluperehdytys oli tyyliin puoli tuntia yhteensä ja sitten mä sain tehdä itsenäisesti ja tietty kysyä joltain jos jotain oli kysyttävää.Pomo yritti saada vielä jatkoaikaa mun työkokeiluun mutta ei onnistunut.

Onhan toi ihan hyväksikäyttöä ja ihmisten huijaamista sen verukkeella että "eihän sun tarvii tehdä mitään tai osata mitään", "sää oot ihan maallikko vaikka sulla on alan koulutus ja työkokemusta ja sä teet saman minkä muutki.

Vierailija
88/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon saa vielä täydet tuet päälle eli nettopalkka lähentelee jotain 1800€/kk, jotkut ei saa edes töistä tuommoista summaa.

Mitä horiset? Ota asioista selvää, ennenkuin tulet kommentoimaan. Näistä työkokeiluista ei makseta palkkaa, pelkkä työttömyyskorvaus, joka on 595€ / kk nettona, jos et sitäkään tiennyt. Lisäksi 9€/ päivä matka ja ruokakuluja. Kelan sivuilta löytyvät tiedot. Mistään työkokeiluista tai kuntouttavasta työtoiminnasta ei makseta PALKKAA. 

Työkokeilusta jossa pääsee testaamaan ja kokeilemaan miltä työn tekeminen tuntuu, ei siis mielestäsi makseta kuin 9€ päivästä? Mutta maksetaanko sinulle kuitenkin siitä loppuvuorokaudesta jonka makoilet kotona palkkio vai ihanko tuolla 9€ liksalla pärjäilet??

Vierailija
89/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon saa vielä täydet tuet päälle eli nettopalkka lähentelee jotain 1800€/kk, jotkut ei saa edes töistä tuommoista summaa.

Mitä horiset? Ota asioista selvää, ennenkuin tulet kommentoimaan. Näistä työkokeiluista ei makseta palkkaa, pelkkä työttömyyskorvaus, joka on 595€ / kk nettona, jos et sitäkään tiennyt. Lisäksi 9€/ päivä matka ja ruokakuluja. Kelan sivuilta löytyvät tiedot. Mistään työkokeiluista tai kuntouttavasta työtoiminnasta ei makseta PALKKAA. 

Työkokeilusta jossa pääsee testaamaan ja kokeilemaan miltä työn tekeminen tuntuu, ei siis mielestäsi makseta kuin 9€ päivästä? Mutta maksetaanko sinulle kuitenkin siitä loppuvuorokaudesta jonka makoilet kotona palkkio vai ihanko tuolla 9€ liksalla pärjäilet??

Kyllä minulle kotona pysymisestä maksetaan paljon enemmän kuin työnteosta.

Vierailija
90/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun mä olin työharjoittelussa, niin siellä oli pari muutakin, jotka pitivät noista oikeuksistaan tiukasti kiinni ja valittiva joka käänteessä, kun harjoittelu ei sujunut heille mieleisellä tavalla. Arvaa saivatko työpaikan harjoittelun jälkeen?

Nykyisessä työpaikassani ooli myöskolme työharjoittelijaa, joista yhden periaatteena oli mm. etteä hän ei tee sitä ja tätä, koska on harjoittelija eikä hänen kuulu tehdä mitään missä pitää kantaa jonkinlaista vastuuta tekemisistään. Arvaa palkattiinko hänet vai nuo kaksi muuta?"

Kysymys kuuluu olivatko he siellä omasta tahdostaa?

Vierailija
91/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nää kokeilijat ole mitenkään tervetulleita, enemmän on riesaa kuin hyötyä. Harva työnantaja edes ottaa kokeilijaa!

Jos haluaa saada työntekijän, täytyy maksaa palkkaa. Kuka nyt ilmaiseksi suostuu tekemään orjatyötä nälkäpalkalla.

No juuri siksi ei oteta sinne ketään tuhoamaan paikkoja ja sotkemaan, vaikka miten sopimuksessa lukee, että tulee kokeilemaan asiota x, y ja z. Ei kukaan halua osaamatonta ja motivoitumatonta hidastamaan muiden töitä, joten en ymmärrä tätä "minut pakotettiin työkokeiluun" -itkua, kun on muutamia työnantajia, jotka kokeilijan suostuvat ottamaan ja silloinkin tietoisena siitä, että tämä on riesa, ei työntekijä. Monelle nuorelle eri alojen kokeilu auttaisi löytämään tulevan ammatin, mutta harva haluaa oman työnsä kärsivän siksi, että pitää koko ajan opastaa ja auttaa.

Vierailija
92/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siitä, että kokeilussa osoitetaan työtehtävä

Miksi työtön ei lue kokeilusopimustaan? Työkokeilun jälkeen ei ole tarkoitus työllistyä kokeiluyritykseen, kokeilusta ei saa työtodistusta (josta tuleva työnantaja näkisi, että tämä kokeilija oli laiska) eikä työnantajan päättämä työkokeilu aiheuta karenssia. Kokeilussa ollaan kokeilemassa ohjatusti, ei yksin. Jos sanoo päiväkodissa, että olen kokeilija, en mene yksin pesemään kurahousuja ja siihen vastataan, että sun on pakko, niin voi ottaa sen sopimuksen esiin ja sanoa, että tässä todetaan, että työtehtäviä kokeillaan työnantajan ohjauksessa.

Ihan oma vika, jos teette kokeilussa palkatonta työtä, ei ole pakko eikä tekemättömyydestä tule karenssia!

Vierailija
93/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti kuinka paljon valtio saisi verotuloja jos nämä työkokeilijat saisivat oikeaa tuntipalkkaa työstään.

Nyt he tekevät ilmaiseksi työtä, joka ei hyödytä veronmaksajia mitenkään koska he eivät saa verotettavaa palkkatuloa työstään. He hyödyntävät yhtä paljon yhteiskuntaa vain makaamalla sohvalla ja syljeskelemällä kattoon. 

Ok. he hyödyntävät joitain firmoja olemalla näille ilmaista orjatyövoimaa ja firma tietenkin maksaa veroja. Mutta heidänkään verorahoilla ei kustanneta sitä että yhteiskunta eli veronmaksajat joutuu silti omasta pussistaan elättämään tämän orjan.

Entisinä aikoina orjuus oli reilumpaa. Orjanomistaja joutui elättämään ja hoitamaan orjan omasta pussistaan.

Vierailija
94/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä työllistettynä (lue: luen kirjoja, kun ei ole oikeaa työtä) paikassa, jonka työntekijöistä noin 10 prosenttia on erilaisissa työvoimapoliittisissa toimenpiteissä. Suurin osa harrastaa italialaista lakkoa, vaikka työtä olisikin. Ilmapiiri on kireä. Nämä toimenpiteet joutaisi lopettaa. Vakityöntekijätkin ovat väsyneitä opastamaan aina uusia ihmisiä.

Vierailija
95/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varma

Harjoittelu on osa opintoja, työkokeilu pelkkä kokeilu! Työkokeilussa tutustuaan alaan ja ammattiin, ei olla töissä eikä sen jälkeen ole tarkoitus firmaan työllistyä. Työkokeilussa ei tehdä mitään yksin, kaikki tehdään ohjaajan kanssa ja työkokeilun päätteeksi on tarkoitus mennä opiskelemaan!

Vierailija
96/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, kyllä sinne työkokeiluun lähdetään ihan motivaatiolla että näyttään mitä osaa. Jos mä olen IT alalla, niin kyllä mä hakeudun työkok

Olet erittäin, erittäin väärässä ja nähtävästi et koskaan lukenut työkokeilusopimusta! Totta kai systeemiä käytetään väärin, jos työkokeilija itse kuvittelee, että tämä on palkaton koeaika ja työnantaja tietää, että kokeilu on puhdas alaan tutustuminen.

Työkokeiluun mennään omalle alalle vain silloin, kun on oltu 2-3 vuotta pois alalta. Jos menit näyttämäään, mitä osaat, niin teit tyhmästi. Totta kai työnantaja oli ilahtunut, kun joku toimi yhtä tyhmästi kuin sinä eikä viitsinyt edes lukea tehtyä sopimusta.

Vierailija
97/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Harjoittelu on osa opintoja, työkokeilu pelkkä kokeilu! Työkokeilussa tutustuaan alaan ja ammattiin, ei olla töissä eikä sen jälkeen ole tarkoitus firmaan työllistyä. Työkokeilussa ei tehdä mitään yksin, kaikki tehdään ohjaajan kanssa ja työkokeilun päätteeksi on tarkoitus mennä opiskelemaan!"

Samaa ilmaistyivoiman käyttöä se hatjoittelijankin pitäminen on, työkkärin koulutuksissa varsinkin. Ihan turha tulla jostain sopimusteksistä jankkaamaan tänne ja älkää tehkö sitä älkää tehkö tätä, kun käytäntö on jotain ihan muuta. Et sä ikinä mihinkään työllisty, jos et yritä näyttää osaamista näissä ilmaspaikoissa. Ja ei varmasti palkkaa sellaista nipottajaa, jos joskus on myöhemmin paikka tulossa hakuun. Siinä vaan menettää mahdollisuuksia, jos alkaa jotain sopimustekstejä luettelee.

Vierailija
98/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pakotettiin tämmöiseen vankilan uhalla, vaikka minulla oli jo työpaikka. Suomi on hemmetin outo maa.

Vierailija
99/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näille saada sitä eutanasia lakia säädettyä jotta saadaan maan talous kuntoon. Pitkäaikais työttömät ovat ihmis jätettä jolla ei ole mitään arvoa eikä näitä pidä missään tapauksessa ruokkia tai elättää.

Vierailija
100/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuon 9 € lisäksi jotain kulukorvausta? Mietin vaan, että työttömän talous on tiukalla muutenkin ja työssäkäynti voi helposti maksaa enemmän kuin tuon 9 €: matkakulut, lounaseväät (ei tietenkään ole varaa mennä lounasravintolaan, mutta työssä harvoin on mahdollista syödä yhtä halvalla kuin kotona, varsinkin jos työ itsessään kuluttaa energiaa ja vaatii enemmän ruokaa), mahdollisesti tarvitaan siistimpää vaatetta, ehostusta, hiustuotteita... Onko mitenkään huomioitu, ettei työttömän saldo mene miinukselle sen takia, että käy orjatyössä? Kun siis tuo toiminta harvoin itsessään on mitenkään tulevaisuutta auttavaa saati että toisi työpaikkaa, niin ei ole ihan reilua, että työtön joutuu siitä vielä maksamaan ja ilmaistyövoiman kierrättäjät keräävät voitot.