Mies vihaa ruokiani. Olenko huono kokki ja vaimo?
Olemme olleet naimisissa jo useita vuosia ja ruuanlaitto on aina ollut intohimoni. Rakastan kokeilla uusia reseptejä ja valmistaa aterioita meille molemmille. Alusta asti olen pyrkinyt panostamaan ruuanlaittoon, jotta mieheni voisi nauttia lautasellisesta herkkua päivittäin. Mutta viime aikoina miehen asenne on saanut minut epäilemään taitojani keittiössä.
Heti kun tuon miehen eteen ruokaa, mieheni kasvot muuttuvat synkiksi. Hän alkaa murjottaa, napista ja valittaa jokaisesta ruokalajista. Ei väliä kuinka paljon vaivaa olen nähnyt tai kuinka hyvältä ruoka maistuu, hän löytää aina jotain moitittavaa. Hän onnistuu löytämään vikaa ihan kaikesta.
Kuvitelkaa... kun laitoin pöytään porsaanfileen meheväksi paistettuna ja täydellisten mausteiden kera. Hän lusikoi suuhunsa pari palaa ja sen jälkeen häneltä pääsi huokaus, joka oli täynnä halveksuntaa. "Liian kuivaa", hän sanoi, ikään kuin olisin unohtanut perustaidon paistamisessa?
Tämä jatkuu päivästä toiseen. Yritän kehittää taitojani, kokeilla uusia reseptejä ja pyytää palautetta, mutta mikään ei tunnu riittävän. En voi olla tuntematta, että mieheni on oikeassa. Ehkä ruokani onkin todella niin huonoa, kuin hän antaa ymmärtää. Ehkä olen täysin epäpätevä kokki. Ehkä minun pitäisi vain luovuttaa ja antaa hänen hoitaa ruuanlaittoa jatkossa.
Tiedän, että minun pitäisi olla itsevarma ja luottaa omaan arvostelukykyyni, mutta kun joku, jota rakastan, jatkuvasti hylkii ruokiani. On vaikea pitää pää pystyssä. Onko tämä vain ruuanlaittoa vai onko tässä jotain suurempaa? Epävarmuus hiipii mieleeni. En voi kuitenkaan olla vihainen miehelleni. Jotain täytyy olla vialla hänen sisällään, että hän kohtelee minua näin? Ehkä hänellä on vaikeuksia ilmaista tunteitaan tai hänellä on jonkinlaisia ongelmia, jotka hän pitää sisällään?
Vaikka epäilykset ruuanlaittotaidoistani vaivaavat mieltäni, tiedän sydämessäni, että olen omistautunut. Olen valmis oppimaan ja kehittymään. Ehkä tämä on haaste, jonka voimme yhdessä voittaa, kunhan molemmat olemme valmiita tekemään töitä suhteemme hyväksi.
Kommentit (24)
Ei tuollaista miestä kannata katsella. Täällä olis parempiakin tarjolla. Laita moukka vaihtoon!
Älä tee viikkoon ruokaa, jääkaappiin vain einesruokia, niitä sitten lämmitäköön. Toisaalta miksi pitää olla jotain erityistä..oma mieheni joutuu työnsä puolesta käymään syömässä ravintoloissa päivittäin, joten nakkikastike maistuu ihan hyvin.
Mies voi sitten itse tehdä ruokansa.