Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime vuonna syntyi ennätyksellisen vähän lapsia.

Vierailija
24.05.2024 |

Mistä mahtaa johtua?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi, jo koulussa oleva, lapsi. En tehnyt toista monesta syystä.

Raskausaika oli kamalaa. Olin puolet vuodelevossa, koska lapsi meinasi syntyä etuajassa. Synnytyksessä minulta murtui häntäluu ja repesin pahasti. Siitä huolimatta en saanut sairaalassa mitään apua vaan piti aamuisin odottaa, että mies pääsee paikalle, auttaa minut vessaan, tuo aamupalaa jne., kun en pystynyt liikkumaan. Vauvan pidin vieressä koko ajan, koska en pystynyt liikkumaan senkään vertaa, että olisin pystynyt nostamaan tämän takaisin sänkyynsä. Avun sijaan sain kyllä kätilöiltä huutoa, että tämä ei ole mikään hotelli ja syyllistämistä, kun en yhtään liikkunut.

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kuin lapsi täytti vuoden. Osa suhtautui asiallisesti. Osa teki kummallisia omia päätelmiä, kun olin muk

Itsellä on kolme lasta ja vaadin joka kerralla suunnitellun sektion. En olisi ikimaailmassa suostunut yhteenkään alatiesynnytykseen.

Vierailija
42/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Suomessa lapsia synnyttämään kykenevien naisten määrä on niin vähäinen ja Suomeen muualta tulleiden lisääntymisikäisten suomalaista puolisoa etsivien miesten määrä on niin suuri, että lopulta Suomalaiset ovat sekakansa.

Ei tässä ole kykeneväisyydestä kyse vaan siitä, että suomalaisilla naisilla on vapaus valita. Sekakansaisuudessahan ei ole mitään väärää, sitä ihmiset ovat tehneet aina. 

Vaikka siinä ei olisi mitään väärää, se toki vaikuttaa siihen millainen tulevaisuus meillä on. Jos tulevaisuuden Suomessa puolet lapsista on osittain afrikkalaisia tai lähi-idän lapsia, meidän tulevaisuuden elintasomme tulee kehittymään paljon nykyistä alhaisemmaksi. Kulttuurilla ja kasvatuksella on oma suuri merkityksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunta on täysin oikea. Maailmassa on ihan liikaa ihmisiä. 

Vierailija
44/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskausaika oli kamalaa. Olin puolet vuodelevossa, koska lapsi meinasi syntyä etuajassa. Synnytyksessä minulta murtui häntäluu ja repesin pahasti. Siitä huolimatta en saanut sairaalassa mitään apua vaan piti aamuisin odottaa, että mies pääsee paikalle, auttaa minut vessaan, tuo aamupalaa jne., kun en pystynyt liikkumaan. Vauvan pidin vieressä koko ajan, koska en pystynyt liikkumaan senkään vertaa, että olisin pystynyt nostamaan tämän takaisin sänkyynsä. Avun sijaan sain kyllä kätilöiltä huutoa, että tämä ei ole mikään hotelli ja syyllistämistä, kun en yhtään liikkunut.

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kuin lapsi täytti vuoden. Osa suhtautui asiallisesti. Osa teki kummallisia omia päätelmiä, kun olin muk

Ai ne huutaa vieläkin synnärillä ja polilla TYKSissä? 

Vierailija
45/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö korona-aikana syntynyt vähän enemmän? Ehkä ihmiset sitten palasivat töihin normaalimmin ja asia siirtyi.

Sain tänä vuonna lapsen päälle nelikymppisenä hedelmöityshoidoilla. Hoito oli viime vuonna.

Kannattaa hakeutua hoitoihin nyt. Mistä tietää alkaako ruuhkaa joskus.

Vierailija
46/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kuin lapsi täytti vuoden. Osa suhtautui asiallisesti.

Itsellä on kolme lasta ja vaadin joka kerralla suunnitellun sektion. En olisi ikimaailmassa suostunut yhteenkään alatiesynnytykseen.

Ei sitä niin vaan vaadita. Eikä sekään ole toipumisen kannalta mitään pikkujuttu. Itse en ikimaailmassa antaisi leikata kaikkien vatsan kerrosten läpi, jos ei ole lääketieteellinen pakko. Mutta koska alatiesynnytyskin oli silkkaa teurastusta, en haluaisi sitäkään kokea enää uudelleen. Joten yksi lapsi on hyvä. 

Vierailija
47/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme. Edellinen vassarihallitus pisti Suomen sellaiseen velkakurimukseen. Onneksi jämäkkä nykyhallituksemme korjaa asiaa.

Ottamalla enemmän velkaa kuin edellinen, vaikka edellisellä oli koronakin riesana. En sanoisi sitä korjaamiseksi.

Vierailija
48/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kui

Kyllä vaaditaan kun perustelee tarpeeksi hyvin. Itse tein taustatutkimusta ennen "neuvotteluja". Asia tuodaan esiin heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja asiaa pidetään esillä niin kauan että lapsi on ulkona (sektiolla). Suunnitellusta sektiosta toipuminen on nopeaa, kiireellisestä ja hätäsektiosta ei.

Vierailija
49/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kelpaa naisille joten en voi lapsia saada, naiset yliarvioi tasonsa joten siksi tälläinen tavallinen mies ei naisille kelpaa. 🤷

Tutkimusten mukaan asia on juuri toisin päin. Miehet yliarvoivat oman tasonsa ja naiset aliarvioivat omansa. 

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797619900315

Naiset yliarvioi tasonsa. Lihava nainen luulee olevansa normaalipainoinen ja ruma nainen luulee olevansa kaunis.

Mies tajuaa ja hyväksyy tasonsa.

Vierailija
50/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kuin lapsi täytti vuoden. Osa suhtautui asiallisesti.

Itselläni 2 alatiesynnytystä eikä mitään ongelmia. Hyvät kivunlievitykset jne., mutta toki on kokemuksia laidasta laitaan niin paljon kuin on synnyttäjiäkin. Pahasti pieleen menneitä alatiesynnytyksiä ja sektioita. Ihmettelen kyllä suuresti miten synnyttäviin naisiin suhtaudutaan... Todella ala-arvoisesti eikä vahingossakaan mitään pientä apua ja helpotusta synnytyksen jälkeen. "TEE ITSE ETTEI TULE VERITULPPAAAAAA!" Se varmasti tulee heti siitä, että kerran vaihdetaan puhtaat lakanat ja tuodaan ruoka tarjottimella eteen... 

Vierailija
51/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania jonka kanssa tehdä lapsia

-ei ole halua tehdä lapsia

Siinähän ne syyt on alhaiselle syntyvyydelle.

Mahdolliset murheet lapsen koulukiusaamiselle voisi lisätä listaan sillä sitä ei saada poistettua vaan tämmöinen lisääntyy entisestäänkin ja väkivaltaistuu kouluelämä.

Päiväkodeissa on ihan kamalat ruuhkat ja liian uupuneet vähäiset hoitajat  yhä enevien ongelmalapsien vievän kaikkien resurssit.

Raha. Sillä elinkustannukset nousevat ihan koko ajan eikä loppua näy. Tukien varaan ei kannata laskea sillä ne voidaan poistaa tulevaisuudessa kuten on nähty jo.

Vierailija
52/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsiluku jää yhteen. Minulle tuli synnytyksessä hengenvaarallinen komplikaatio, mutta ongelma olisi ollut diagnosoitavissa jo pitkään ennen synnytystä, kukaan ei vaan sitä huomannut jostain syystä (istukkaongelma joka johti massiiviseen verenvuotoon). En uskalla synnyttää enää uudestaan kun ekalla kerrallakin selvisin hengissä lähinnä tuurin takia ja toki sen ansiosta että synnytin aivan leikkaussalin vieressä. Sitten osastolla sain maata omissa eritteissäni täysin kyvyttömänä liikkumaan ja hoitamaan vauvaa, sitten kukaan ei tullut ainakaan tuntiin kun soitin kellolla apua. 

Hauskinta on että synnytyssairaalassa kukaan ei edes sanonut minulle että syy oli tuossa istukassa, sain tietää sen vasta kuukausia synnytyksen jälkeen asiaan liittymättömällä lääkärikäynnillä. Sairaalassa vaan nosteltiin käsiä, ettei tiedetty miksi tuli niin jäätävä verenvuoto vaikka samaan aikaan tietoihini oli kirjattu tuo istukka. Ei ole luotto synnytyssairaalaan kyllä kovin korkealla enää, tämäkin oli yliopistollinen sairaala. 

Vierailija
53/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu esim. synnytyssairaaloiden käytännöistä: sairaalaan saa tulla vasta sitten, kun vauva on jo syntynyt, ei siis tarvita kipulääkitystä jne. Ja siitä, että vauvan kanssa ei saisi olla kotona, 9 kk ikäisen on oltava varhaiskasvatuksessa isossa laumassa kurmutettavana. Ja siitä, että koulut ovat suuria, oppilaita mielellään yli 1000. Siellä on jengimeininki.

Tuossa noin niin kuin aluksi muutama syy.

Asun Keski-Eurooppalaisessa maassa jossa syntyvyys on vähän korkeampaa kuin Suomessa (Suomi 1.4 vs tämä maa 1.64 vuonna 2023), ja täällä vauvat menee jo 3kk(!!) ikäisenä päiväkotiin. Vanhemmat tekevät usein osa-aikaista viikkoa, eli kerran viikossa isä on kotona, kerran äiti, kerran isovanhemmilla, ja kerran/pari ollaan päiväkodissa. Mietin aina, miten täällä silti tehdään enemmän lapsia, kun niin pieni viedään jo hoitoon. En ainakaan itse haluaisi, mutta täkä

Toihan on aivan eri asia, jos vauva on hoidossa 1-2 päivänä viikossa, kuin täällä, kun ajatus on täysin joko-tai työelämän suhteen. Monella vaihtoehdot ovat 40 tuntia viikossa töissä + työmatkat ja pää kainalossa tehdään sairaanakin töitä. Tai sitten jäät täysin kotiin lapsen kanssa.

Olisikin tuollainen useammin mahdollista, että voi tehdä vähän töitä, jolloin lapsi yhä melkein kokonaan kotihoidossa. Varmasti jaksaisi paremmin kaikki. (Itsellä tuohon oli mahdollisuus jokusen kuukauden ja se oli aivan mahtavaa käytännössä.)

Vierailija
54/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa ei ole liikaa suomalaisia. Kaikkia muita kyllä.

Vierailija
55/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kelpaa naisille joten en voi lapsia saada, naiset yliarvioi tasonsa joten siksi tälläinen tavallinen mies ei naisille kelpaa. 🤷

Tutkimusten mukaan asia on juuri toisin päin. Miehet yliarvoivat oman tasonsa ja naiset aliarvioivat omansa. 

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797619900315

Naiset yliarvioi tasonsa. Lihava nainen luulee olevansa normaalipainoinen ja ruma nainen luulee olevansa kaunis.

Mies tajuaa ja hyväksyy tasonsa.

Olen hoikka ja naimisissa, mutta kyllähän moni kaljuuntuva mieskin kuvittelee olevansa tasokas. Mikään koulutus tai tulotaso ei kuitenkaan neutraloi rumuutta.

Vierailija
56/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian vähän ihmisiä.

Vierailija
57/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä. On PALJON sellaisia toimenpiteitä ja sairaalassa yöpymisiä, jotka ei ole lähelläkään yhtä rajuja kuin synnytys ja kyllä sellaisissa vaan kannetaan tarjotin nokan eteen ja vuodevaatteet vaihtaa joku muu kuin potilas itse, joka on vaikka lähtenyt juuri röökille tai kanttiiniin istuskelemaan. 

Vierailija
58/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihmettele yhtään tätä syntyvyyden vähenemistä.

Nykypäivänä naisia kiinnostaa vain j ännät p anomiehet. Kiltit miehet päätyy "en tunne kipinää" kaverivyöhykkeelle.

Vierailija
59/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehti olla äitiys- ja lapsineuvolassa 10 eri hoitajaa ennen kui

Itselläni 2 alatiesynnytystä eikä mitään ongelmia. Hyvät kivunlievitykset jne., mutta toki on kokemuksia laidasta laitaan niin paljon kuin on synnyttäjiäkin. Pahasti pieleen menneitä alatiesynnytyksiä ja sektioita. Ihmettelen kyllä suuresti miten synnyttäviin naisiin suhtaudutaan... Todella ala-arvoisesti eikä vahingossakaan mitään pientä apua ja helpotusta synnytyksen jälkeen. "TEE ITSE ETTEI TULE VERITULPPAAAAAA!" Se varmasti tulee heti siitä, että kerran vaihdetaan puhtaat lakanat ja tuodaan ruoka tarjottimella eteen... 

Minulla lapsi tuli hirveällä vauhdilla muutamassa tunnissa, vaikka olin ensisynnyttäjä. Repi ja rikkoi kaiken mennessään. Jälkikäteen lääkäri pohti, että suunniteltu sektio olisi ollut turvallisempi, kun lantioni on siinä rajoilla, ettei lapsi mahdu ulos. Ja oli kuulemma onni, että lapsi oli niin pieni. Siinä kohtaa sitten selvisi, että lantion koko olisi pitänyt arvioida jossain kohtaa raskautta, mutta se oli unohdettu. Sitten niiden repeämien ja murtuneen häntäluun kanssa olis pitänyt painaa menemään heti synnytyksen jälkeen, koska veritulppariski. Aivan naurettavaa. Meni kyllä luotto raskaana olevien äitien terveydenhuoltoon ihan täysin eikä huvittanut enää toista tehdä. 

Vierailija
60/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian vähän ihmisiä.

Suomessa on liikaa ihmisiä koska eihän nykyisin edes kaikille riitä töitä täällä. Meillä suomessa on liikaa ihmisiä ja liian vähän työpaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi