Moottoripyöräilyn varusteet
Kuolemaan johtaneet moottoripyörä onnettomuudet ovat lisääntyneet. Tiedän useamman tapauksen jossa kuljettajan, tai kyydissä istuneen kypärä on pudonnut päästä onnettomuuden sattuessa. Yksi yleinen vaara tekijä on avokypärä.
Avokypärä ei suojaa kasvoja, eikä istu yhtä tiiviisti päässä kuin umpikypärä.
Avokypärä pääsee liikkumaan päässä vapaammin, kuin umpikypärä.
Toinen yleinen virhe kypärän käytössä on kypärän puutteellinen kiinnitys.
Myös kypärän koko pitää olla sopiva, liian iso kypärä irtoaa päästä helpommin.
Löysällä, tai auki oleva leukahihna ei myöskään ole turvallinen.
Törmäyksessä kiinnittämätön kypärä sinkoutuu pois päästä, ja pää jää vaille mitään suojaa.
Oikeat ja oikean kokoiset ajo varusteet suojaa parhaiten.
Ja varovaisuus, ja järki liikenteessä.
Kommentit (5)
Kypärän suhteen AP on oikeassa.
Mutta vielä tärkempää on pitää järki päässä ja aina ajaa sillä oletuksella, että jokainen autoilija ajaa varmasti sinun eteen. Lisäksi kannattaa käydä radalla opettelemassa kaarreajoa. Lukemattomia kertoa on ajettu pihalle, kun kantti loppuu kesken ja/tai ei osata ajaa.
Moottoripyöräilyssä on aina omat vaaransa.
Mikään kypärä ei suojaa jos vauhti on liian kova, ei hallitse moottoripyörää, ei seuraa muuta liikennettä, ajaa kännissä, lääkkeissä tai huumeissa ja ei ymmärrä että moottoripyörän ympärillä ole mitään suojaavaa.