Ammattikoulun käyneen sähköasentajan palkka?
Onko totta että 3000€/kk? Ei taida muilta ammattikoulupohjaisilta aloilta saada yhtä paljon.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa? 3000€ on melko huono palkka minkään alan ammattilaiselle. Joku lähihoitaja tietenkin vinkuu ettei hänelle makseta. Väitänpä että lääketieteen ammattilaiselle maksetaan aika paljon enemmän kuin 3000€
En vingu enkä ole lähihoitajakaan, mutta tiedän että lähihoitaja saa päivätöistä 2100 e. Tietysti jos tekee kolmivuorotyötä, jossa myös yövuoroja, saa enemmän. Sitten voi päästä kolmeen tonniinkin. Mutta missäpä ammatissa nyt ei saisi enemmän, jos yöllä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sähköasentaja on 3 098 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 866 € (134 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 166 € (460 yksittäistä palkkaa).
google sähköasentaja palkka
Asentajista varmaan parhaat palkat sähkäreillä.
Hmm, tai putkareilla?
Puolisoni oli putkareitten esimies ja ei niillä ollut kovin isot palkat. Sähkäreillä enemmän, mutta riippuu tietty ta:stakin.
Putkimiehillä työt vähentynyt kun ei uutta rakenneta. Karu fakta. Sähkömiehillä riittää vielä töitä.
Koittakaa nyt tajuta että sähköala on LAAJA käsite. Perus talosähköasentaja ei tienaa niin paljon.
1700 kk on ollut paras yksittäinen palkka, mutta tein sen lisäksi kahta muuta työtä joista sain yhteensä 1400 kk joten pienilläkin palkoilla pääsee ihan kohtalaiseen tulokseen kun tekee riittävän pitkää päivää.
2800/kk netto.Noin 200 työpäivää vuodessa.
Meillä sähkäri tienaa sen 80000€ vuodessa. Ei ole talosähkö.
Tosiaan kuten tuossa joku mainitsikin sähkärin polvien kunnosta; kannattaa muistaa kokonaiskuva, ei pelkkä bruttopalkka.
Ammattivaivat ovat todella persiistä ja ne voivat laskea elämänlaatua paljon. Toisaalta joillakin amisaloilla missä tienaa vähemmän, kuten viherrakentajana, he saavat ateriakorvauksen ja matkakorvauksen verottajalta, mikä on usemman tonnin.
Kun mennään raksa-aloille, niin he saavat myös usein esim hukkaan meneviä laattapaketteja, puutavaraa, parvekelaseja yms yms ilmaiseksi.
Siis kertauksena vielä: palkka on vain palkka.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani kertoi menevänsä sähkäriksi, kun sitten tienaa enemmän kuin opet.
T. Ope 4800 e/kk
Ja sit ne opettajat huutaa kuorossa et on huono palkka..?!?
Aloittajan lause on outo. Ammattikoulun käynyt sähköasentaja. Nykyään sähköasentajaksi ei pääse ilman ammattikoulua. Aiemmin oli näitä töissä opettettuja.
Sähköasentajan töitä on paljon erilaisia. Mä olen tehnyt monipuolisesti alan töitä. Mulla ei ole mitään polvivaivoja eikä muutakaan vaivaa. Olen n 50v ja työkokemusta n 30v. Helsingissä on isommat palkat. Muualla Suomessa melko yleisesti palkka 2200-2800€/kk sähköasentajilla. Mulla on n.3300€/kk ja olen töissä erikoisosaamista vaativassa työssä. Siksi palkka on isompi.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sähköasentaja on 3 098 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 866 € (134 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 166 € (460 yksittäistä palkkaa).
google sähköasentaja palkka
Asentajista varmaan parhaat palkat sähkäreillä.
Tämä menee varmaan aika lähelle normiliksaa. Sitten on niitä, joille maksetaan vähemmän, yleensä vasta valmistuneita ja niitä, joille maksetaan enemmän, eli jotain erikoishommia tekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kuten tuossa joku mainitsikin sähkärin polvien kunnosta; kannattaa muistaa kokonaiskuva, ei pelkkä bruttopalkka.
Ammattivaivat ovat todella persiistä ja ne voivat laskea elämänlaatua paljon. Toisaalta joillakin amisaloilla missä tienaa vähemmän, kuten viherrakentajana, he saavat ateriakorvauksen ja matkakorvauksen verottajalta, mikä on usemman tonnin.
Kun mennään raksa-aloille, niin he saavat myös usein esim hukkaan meneviä laattapaketteja, puutavaraa, parvekelaseja yms yms ilmaiseksi.
En ole koskaan kuullut, että joku saisi verottajalta ateria- ja matkakorvauksia. Työnantaja ne maksaa. Myös sähkäreille silloin, kun tekevät reissuhommia.
Palkkaa määrittää paljon kokemus, työvuodet, taidot... Eihän vastavalmistunut edes saa työskennellä missä tahansa asennushommissa yksin, eikä osaisikaan, joten ei se palkkakaan aluksi mitenkään mahdoton voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä sähköhommia tekee, missä on töissä jne.
Itse "amis" saan reilu 70 000€ vuodessa ilman ylitöitä.
Ihan hyvä. Saan huippuinsinöörinä saman verran yliopistopohjalta
Vierailija kirjoitti:
Moni tekee niin kauan kuin polvet kestää ja sitten saikkua ja sairauseläke. Monella sähkärillä 50-vuotiaana viimeistään polvet sökönä. Mieluummin hakeutuisin fyysisesti vähemmän kuormittaviin hommiin jo nelikymppisenä niin ei tarvi loppuelämää kärsiä krempoista.
Olkapäät ja kaularanka monesti ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku saisi verottajalta ateria- ja matkakorvauksia. Työnantaja ne maksaa. Myös sähkäreille silloin, kun tekevät reissuhommia.
Nuo lämmittää saadessa, mutta jos vaikka pitempi sairausloma niin ei paljon rahaa heru. Metsureilla sama kun sahavähennys pudottaa reilusti verotettavaa tuloa josta etuudet lasketaan. Päiväraha ja eläke.
Yliopistopohja ei takaa hyvää palkkaa aina. Vähänkin parempi osaaminen amispohjalta, hyvä työnantaja ja hiukan special hommat, niin tuo mun 70 000€ / vuodessa ei ole vielä mitään. Ikävä kyllä nykyään on pulaa osaavasta ammattilaisesta ja ne maksaa. Arvostan pitkälle opiskelleita, omalla alalla se ei tuo palkkaa lisää, päinvastoin. Tekijälle maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkäri tienaa sen 80000€ vuodessa. Ei ole talosähkö.
Naapuri on sähkäri ja tuntiveloitus 82€.
Vastavalmistunut saa minimin harjoittelijan tuntipalkan joka on kai alle kympin, korkeintaan vähän yli. Sen 3000+/kk saa sitten kun pystyy vetämään ilmalinjaa, eli pystyttämään tolppia ja tekemään kV-tason hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä sähköhommia tekee, missä on töissä jne.
Itse "amis" saan reilu 70 000€ vuodessa ilman ylitöitä.
Ihan hyvä. Saan huippuinsinöörinä saman verran yliopistopohjalta
"Huippu"?
Sähköala on aika LAAJA käsite ja se missä on töissä jne. Palkka on hyvillä jopa todella loistava kun erikoistuu automaatioon .