Haluaisitko talon meren rannalta?
Kommentit (57)
Suomen talvikauden tykkäisin asua jossakin Ranskan tai Portugalin rannikoilla pienessä kylässä jylhien kallioiden laella ja hiukset tuulessa hulmuten katsoa horisonttiin. Muuten ok asua kesäkausi järven rannalla Suomessa.
Meressä kiehtoo aina ajatus siitä,miten sitä pitkin pääsee ihan toiseen maahan ja kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talvikauden tykkäisin asua jossakin Ranskan tai Portugalin rannikoilla pienessä kylässä jylhien kallioiden laella ja hiukset tuulessa hulmuten katsoa horisonttiin. Muuten ok asua kesäkausi järven rannalla Suomessa.
Meressä kiehtoo aina ajatus siitä,miten sitä pitkin pääsee ihan toiseen maahan ja kulttuuriin.
Tämä, paitsi että haluaisin Kreikkaan.
Enpä kyllä. Ei kiinnosta ulkomaille muuttaminen ja Itämeri on haiseva likaviemäri jossa ei suurimman osan kesää ilkeä edes uida. Puhdasvetisen järven rannalla on paljon mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa meri on yhtä kuin kylmyys. Meri jäässä pääosan vuotta ja ne hetket kun ei ole on sinilevää!
Päinvastoin. Vanhempieni luona meren rannalla on aina lämpimämpää kuin meillä sisämaassa, myös kevät tulee paljon nopeammin. Plus siellä ei juurikaan ole lunta 👍
No, tähän voisi sanoa että päinvastoin 😉
Paapani sanoi aikoinaan että täällä merenrannalla - 20 astetta on kylmenpi kuin Lapin sisämaissa yli - 40 astetta. Hyytävä tuuli sen tekee. Eikä tarvii edes kovasti tuulla kun kylmyys menee luihin ja ytimiin.
Sekä meren rannalla että Lapin sisämaissa vuosikausia tai kymmeniä asuneena voin sanoa, ettei pidä paikkaansa 😄 Tuo on etelän ihmisten keksintöä. 
Enpä tiedä. Lapista vierailevat sukulaiset aina valittavat että täällä pk-seudulla tuntuu pakkanen paljon raaemmalta, vaikka sitä olisi vähemmän kuin pohjoisessa ja itsekin molemmissa päissä Suomea asuneena olen vähän samaa mieltä.
Merenrannalta ehkä juu mutta en kusisen likaviemäri-murtovesialtaan rannalta nimeltä itämeri.
Vierailija kirjoitti:
En Suomesta, Välimereltä kyllä!
Suomessa meri on yhtä kuin kylmyys. Meri jäässä pääosan vuotta ja ne hetket kun ei ole on sinilevää!
Joku vastasikin jo 1:1 mun sanoin;)
Välimeri käy, tällä hetkellä Välimeren rantaan 100km.
Enkä pane pahakseni Karibian saaren rantataloakaan!
Välimeren rannalta kyllä, ja suomesta järven rannalta.
Ei enää ikinä. Lapsuudenkotini oli meren rannalla.
Kyllä, mutta en Suomessa. Asun Helsingin eteläisessä kantakakupungissa ja täällä käy yhä pirun kylmä tuuli. Parvekkeella tulee kylmä auringossakin kun tuuli käy kylmältä mereltä keväällä. Suurimman osan vuodesta meri on musta aukko, jossa ei ole valoja ja vain pimeyttä. Kaupunkiympäristössä on valoja, jotka tekee pimeydestä siedettävää.
Jossain Välimerellä tilanne olisi toinen.
En Suomesta, jostain muualta kyllä ja onkin sellainen jo. Kahden vuoden päästä pääsen eläkkeelle ja silloin asun 8 kuukautta vuodesta siellä.
Kuinkahan monelle vastaajalle tämä ollut realismia valita. Tosin kysymys olikin konditionaalissa. Itse asuimme uudessa kerrostalossa merenrannalla ja kirjaimellisesti olisin voinut parvekkeelta sylkäistä omaan veneeseen. Sieltä vaihtoehtona olisi rahat riittäneet merenrantataloon Sipoossa tai hulppeaan rantarivariin Helsingissä tai Espoossa. Valitsimme ydinkeskustan kerrostaloasunnon.
Pääsyynä kerrostaloelämän helppous ja vaivattomuus ja keskustan syke. Jos mielikuvitellaan, niin toki voisin asua omarantaisessa omakotitalossa vaikka Katajanokalla, mutta joku Jätkäsaaren tai Hernesaaren kärki tuntuu syrjäiseltä ja tuuliselta, niihin on kai tulossa jotain rantapientaloja?
Riippuu merestä. Välimeri: kyllä. Jäämeri: ei ikinä.
En. Olin monta vuotta töissä Helsingin Etelärannassa ja se tuuli ja kylmyys mitä mereltä tuli, oli kyllä inhottavaa. Pari kuukautta vuodessa merenranta on Suomessa miellyttävä, lopun vuoden se on epämiellyttävä. Syys- ja talvi-myrskyt oli välillä sellaisia, että hyvä kun pystyssa pysyi.
Rakastan merta Espoossa ja Helsingissä asuneena, mutta kuitenkin haluaisin mieluummin talon puhtaan järven rannalta. Tärkein syy tähän on se, koska Itämeri on likainen ja sinilevälautat tulevat mereen juuri kun vesi on ehtinyt lämpenemään, eli uimakausi jää meren äärellä aina lyhyeksi. Ikävää ihailla merta, kun tietää ettei mereen voi pulahtaa sinilevän vuoksi. Parhaillaan asun lähellä puhdasta järveä (en järvenrantatontilla) ja ihanaa kun voin nauttia uinnista järvessä syksyyn saakka.
Ajatuksen tasolla kyllä mutta käytännössä tiedän etten ole yhtään omakotitaloasuja. Olen lapsuuden ja nuoruuden asunut omakotitalossa ja minulla on realistinen käsitys mitä kaikkea talon ylläpito vaatii. Arvostan asumisessa helpoutta samoin kuin mies ja sen takia asutaankin kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
En. Olin monta vuotta töissä Helsingin Etelärannassa ja se tuuli ja kylmyys mitä mereltä tuli, oli kyllä inhottavaa. Pari kuukautta vuodessa merenranta on Suomessa miellyttävä, lopun vuoden se on epämiellyttävä. Syys- ja talvi-myrskyt oli välillä sellaisia, että hyvä kun pystyssa pysyi.
Kun muutin Helsinkiin, niin just silloin tuli 20 asteen pakkaset ja kyllä oli kylmä ja tuli ikävä jopa 30 asteen sisämaan pakkasia. Helsingin pakkanen meni luihin ja ytimiin.
Olisi unelma! Maisema vaihtuisi usein. Olisi auringossa kimmeltävä meri, myrskyävät aallot, merisumu, jäiden kirskunta. Siihen päälle laivojen kulku ja lokkien kirkuminen. Täydellistä.