Oho, onpa omaishoidontuen nykyään isoja
Sari Tiiro sai miehensä ympärivuorokautisesta hoidosta 826€/kk. Itse sain 2000-luvun alussa 350€/kk ja se oli isoin korvaus ympärivuorokautisesta hoidosta.
Kommentit (25)
Maksuluokkia on kolme: Korkein on 1600 €:n luokkaa, korotettu 800 € ja alin maksuluokka 400 €.
Kriteerit on tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele että olet töissä 24/7 ja saat kuussa 826 euroa palkkaa. Minusta tuo on ihan hävyttömän huono korvaus, kun tuon ajan voisi viettää oikeissakin töissä. Omaishoitajien työtä ei arvosteta lainkaan.
No, miksi et mene töihin? Kyllä vaipat vaihdetaan ja hoidettava ruokitaan laitoksessakin.
Minä olen töissä, ja 20 omaistani en laitokseen laita. Oletko käynyt katsomassa missä oloissa vanhukset siellä ovat, puhumattakaan vammaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele että olet töissä 24/7 ja saat kuussa 826 euroa palkkaa. Minusta tuo on ihan hävyttömän huono korvaus, kun tuon ajan voisi viettää oikeissakin töissä. Omaishoitajien työtä ei arvosteta lainkaan.
No, miksi et mene töihin? Kyllä vaipat vaihdetaan ja hoidettava ruokitaan laitoksessakin.
Minä olen töissä, ja 20 omaistani en laitokseen laita. Oletko käynyt katsomassa missä oloissa vanhukset siellä ovat, puhumattakaan vammaisista?
Hienoa, että jaksat. Kotona on paras olla, jos omaisilla on resursseja hoitaa.
IL-lehdestä luin Sari Tiiron tarinan, omaishoitajuudesta. Järisyttävää, kun omaishoitajalle lankeaa sairaan omaisen hoito 24/7. Eihän ammattilaisetkaan joudu työssään hoitamaan potilaita yksin vuorokauden ympäri. Omaishoitajaksi (virallisesti) tuskin kannattaa ryhtyä tuon pienen orvauksen takia. Rahallinen palkka, velvoittaa omaishoitajan venymään äärirajoille, ja lisäksi siinä on luonnollisesti se valtava huoli rakkaan läheisen voinnista. Ammatti-henkilöillä ei luonnollisesti ole sellaista tunnesidosta hoidettavaan. Saavat nukkua yönsä rauhassa, omaishoitaja tuskin pystyy ja siten saa tarpeeksi elintärkeää lepoa/riittävästi unta. Tiedän, että monet hoitaa aivan omasta tahdosta ja siten haluaa pitää omaisestaan huolta. Mutta sitoutuessaan virallisesti omaishoitajaksi on kuulemma vaikeaa saada omainen viralliseen hoitoon, kun omat voimat loppuu, tai terveys menee, kuten sukulaiselleni kävi. Oli sanottu, että sinun on otettava hänet kotiin, olet hänen omaishoitajansa. Omainen oli jo liian huonossa kunnossa kotihoitoon. Jo silloin hän oli lähes tiedoton, jaksoi elää muutaman viikon.
On,
liian kovilla ollut aikanaan ja katkeruus jäänyt.