Työharjoittelijana oleminen on ihan pas****kaa! N
Aloitin innoissani työharjoittelun. Kyselin ja kuuntelin ja pyrin olemaan aktiivinen.
Jostain syystä ohjaajani tuntui heti alusta inhoavat minua, vaikka en nähnyt mitään syytä siihen.
Ensinnäkin minua kohdeltiin eri tavalla kuin muita työntekijöitä. Aluksi en saanut edes pitää taukoa vaikka sellainen minulle olisi kuulunut.
Kaikki ikävimmät hommat lankesi minun vastuulle ja jos työpaikalla oli hiljaista osa ohjaajista saattoivat lähteä aikaisemmin kotiin ja jäljellä olivat sitten loppuajan. Itse en kertaakaan päässyt aiemmin kotiin.
Lisäksi minulla on polvessa vanha, krooninen vamma, joka välillä särkee sietämätöntä kipua jos on huono päivä. Ohjaajani suuttui kun olin välillä muutaman minuutin istumassa ja yritin kohottaa polvea että turvotus polvessa helpottaisi. Tästä ohjaaja uhkasi että jos polvi haittaa työtä, niin en pääse harjoittelusta läpi. Ja siis kyseessä oli muutaman minuutin kestävä istuminen. Samaan aikaan työpaikalla oli tullut tuuraaja joka oli urheillessa loukannut polvensa ja hän istui koko iltapäivän katoksen alla ja kukaan ei puuttunut tämän tuuraajan käytökseen. Eli minulle oltiin paljon vaativaisempia kuin muille työntekijöille.
Ohjaajani oli myös piiloagressiivinen ja saattoi suuttua ihan pienistäkin asioista minulle. Koko ajan minulla oli tunne, että ohjaaja inhosi minua jota pyrki peittämään koko ajan.
Ohjaajani ei myöskään koskaan sanonut mitään positiivista mutta heti sanoi kyllä negatiiviset palautteet. Samaan aikaan muut hoitajat, kuten tuuraajat kehuivat ohjaustaitojani ym. Eli muilta sain paljon positiivista palautetta mutta en ohjaajaltani, mikä oli outoa.
Olin tarkka, että olin paikalla aina harjoittelussa 10 minuuttia aikaisemmin ja en ole kertaakaan ollut poissa harjoittelusta.
Ja kyseessä oli siis leikkipuisto ohjaaja harjoittelija, jossa ollaan lasten kanssa leikkipuistossa usein ulkona ja vahditaan lapsia ja heidän turvallisuutta siellä.
Kommentit (33)
Siis olitko työharjoittelussa koulusta? Nykyään ei tarvitse tuollaista sietää. Ohjaavaan opettajaan yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali.
Sanoo joku mulkku työpaikalta. Huono käytös on huonoa käytöstä. Ei nykyään tarvitse sietää ihan mitä tahansa kohtelua.
Ap, jaksamisia sulle. Toivottavasti sun tulevista muista työpaikoista tulee sulle myönteisempiä/korjaavia kokemuksia. Työpaikkoja on erilaisia.
Samat on kokemukset minullakin. Valitettavan yleistä.
Joku syyhän tuolle on oltava?,ehkä olet vain niin vastenmielinen että et sitä vain itse tajua.
Varmaan yleistä. Minulla samanlaisia kokemuksia 20 vuoden takaa. Varmasti samanlainen simputtaminen jatkuu. Alana minulla oli liiketalous.
Vierailija kirjoitti:
Joku syyhän tuolle on oltava?,ehkä olet vain niin vastenmielinen että et sitä vain itse tajua.
Voisitko jo mennä oksentamaan pahaa oloasi muualle ja anna muiden keskustella asiallisesti. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Siis olitko työharjoittelussa koulusta? Nykyään ei tarvitse tuollaista sietää. Ohjaavaan opettajaan yhteys.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Mene levittämään tuota myrkyllistä asennettasi muualle. Suosittelen metsässä huutamista, siellä et todennäköisesti häiritse ketään.
Sitten ihmetellään kun Suomessa ihmiset palavat loppuun töissä niin "helposti", se johtuu paljolti tällaisesta sairaasta työpaikkakiusaamiskulttuurista.
Valitettavasti työharjoittelijalta odotetaan omatoimisuutta ja ripeyttä monessa paikassa ja ennen kaikkea sosiaalista silmää.
Jos huomaat, että tauko ajankohta on mennyt, sanot ohjaajalle ääneen, että "teen tämän loppuun ja pidän sitten tauon. Ok?"
Joa muut lähtee aiemminkin sinulta haetaan sitä omatoimisuutta. Mitä voisit tehdä kun olet paikalla yksin/ilman ohjaajaa. Kannattaa kysyä tätä etukäteen.
Myös pieni smalltalk on avuksi eli ystävällinen jutustelu, jopa pieni kehu ohjaajan suuntaan. Kuitenkin niin, että et ole juoruamassa harjoittelussa vaan tekemässä töitä.
Toivottavasti näillä neuvoilla seuraava harjoittelu sujuu.
Olin tehtaassa kesätöissä. Kesäkautena sielä oli noin 5 hengen naisporukka ja 6 hengen miesporukka töissä. Kun oli hiljaista miehet saivat lähteä kotiin ja naiset laitettiin lakaisemaan tehtaan lattiaa. Työnjohtajana oli samasta teknillisestä opistosta oleva mies (siis alle 20 vuotias pojankloppi) kuin minäkin. Kerran sitten hiljaisena aikana taas miehet lähtivät kotiin ja naiset pistettiin pesemään tehtaan ikkunoita, otin lopputilin.
Kiitos kannustavista viesteistä. Ja siis outoa oli että sain erittäin hyvää palautetta aina keikkatyöläisiltä eli tuuraajista. Sanottiin että olin hyvä ohjaamaan lapsia ja että olen mukava ja aktiivinen tarttumaan toimeen.
Toisessa harjoittelupaikassa opettaja sanoi ettei voi uskoa, että olen vasta harjoittelija ja sanoi, että palkkaisi minut heti siltä istumalta jos se olisi hänen päätettävissään.
Nähtävästi osa työpaikoista on sitten sellaisia että harjoittelijoita kyykytetään ja heihin suhtaudutaan huonosti.
Itse pidin mölyt mahassa, kun pelkäsin, että jos sanon jotain palautetta niin en pääse arvioinnista läpi.
Onko kyseessä joku Helsingin leikkipuistoista? Itse olen ollut kans ja on vain huonoja kokemuksia!
Jos on Helsingin leikkipuisto ja kyseessä N-kirjaimella alkava naisohjaaja, niin tiedän kenestä puhut. Oon varma että sillä on jonkun asteinen persoonallisuushäiriö.
Aloitushan on vain yhden ihmisen kokemus asiasta,todellisuus voi olla ihan toinen.
En olisi tuollaisessa työpaikassa minuuttiakaan enää. Sano vaan suoraan siellä että jos eivät tykkää sinusta niin otat loparit vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan on vain yhden ihmisen kokemus asiasta,todellisuus voi olla ihan toinen.
Miksi vähättelet kiusaamista? Se on henkistä väkivaltaa, toisen lyttäämistä.
Tosi inhottavaa ohjaajan käytös.