Orvoksi jääminen ja lastensuojelu
Onko orvoksi jäänyt lapsi aina lastensuojeluun yhteydessä tai sijoitettu lastensuojelun toimesta?
Kommentit (11)
On. Lastensuojelu selvittää lapsen tarpeet ja hoitaa paperityöt.
Ei automaattisesti. Riippuu onko tarvetta, minkälainen lapsen tilanne on ja löytyykö esimerkiksi uusi huoltaja ongelmitta.
Olen pojanpoikani huoltaja. Poikani ja hänen aviomiehensä kuolivat muutama vuosi sitten. Asia meni ihan helposti. Jotain jupinaa kuului mutta ei siitä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ei selvitä jos ei ole erikseen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä selvittää. Sossu katsoo onko ketään lähiverkostoa, joka lapsen voi ottaa ja soveltuuko huoltajaksi. Itse huoltajuuden päätöksen tekee oikeus. Ihan samalla lailla kuin ne vanhemmat olisivat elossa, mutta ajaneet kolarin ja tiedottomana sairaalassa.
Ei automaattisesti, mutta muuten sosiaalityö on hommassa mukana. Onkohan lastenvalvoja tai muu taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä selvittää. Sossu katsoo onko ketään lähiverkostoa, joka lapsen voi ottaa ja soveltuuko huoltajaksi. Itse huoltajuuden päätöksen tekee oikeus. Ihan samalla lailla kuin ne vanhemmat olisivat elossa, mutta ajaneet kolarin ja tiedottomana sairaalassa.
Tuossa tapauksessahan se tarve sosiaalipuolelle nimenomaan on jos lapsella ei ole ketään läheistä kuka olisi hakenut huoltajuutta.
Ei, ainakaan meidän tapauksessa ei ollut mitään yhteyttä lastensuojeluun tai sosiaaliviranomaisiin. Huoltajuutta haettiin seuraavana arkipäivänä ja se huoltajuus saatiin aika samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen vaatiessa, ei kaikissa tapauksissa. Aloite voi tulla myös lähipiiristä ennen kuin sossu on edes tietoinen koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen vaatiessa, ei kaikissa tapauksissa. Aloite voi tulla myös lähipiiristä ennen kuin sossu on edes tietoinen koko asiasta.
Useimmat varmasti onkin. Luulisi olevan tosi harvinaista että lapsi jäisi täysin yksin ja vasta sosiaaliviranomaiset onnistuisi etsimään jonkun sukulaisen.
Ei