Etätöitä pitäisi olla enemmän tarjolla
Se auttaisi monia, jotka eivät sairauden tai muun takia pysty poistumaan kotoa, mutta haluavat silti työskennellä, tai jos asuvat paikkakunnalla, jolla on huonosti töitä tarjolla. Miksi yhä tänä päivänä pitää mennä johonkin toimistolle, jos samat hommat voi tehdä kotoakin.
Kommentit (101)
Minulla on paha ahdistuneisuushäiriö, jota on hoidettu vuosikausia eri tavoin tuloksetta. Olen ollut hyvän aikaa määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja lääkäri ei näe muuta vaihtoehtoa kuin pysyvän eläkkeen. Haluaisin tehdä töitä, mutta ei minulla ole mitään mahdollisuuksia käydä viittä päivää viikossa toimistolla, tai edes sitä paria kertaa. En minä pääse kauppaankaan, enkä rannalle.
Ihmisen pitäisi saada päättää miten tekee työnsä jos on kyse jostain, jonka voi hoitaa etänä. Toiset ovat tehokkaampia toimistolla. toiset kotoa käsin. Työnantaja näkee kyllä tuleeko hommat hoidettua.
Ottaa vaan päähän omat työkaverit, ketkä vetoaa siihen että voi tehdä neljä päivää viidestä etänä ja yhtenä päivänä sitten toimistolla. Sinä toimistopäivänä eivät sitten saa hommia hoidettua kun on niin kiire. Sitten tämän myötä omat työt lykkääntyvät. Voisivat olla paikalla useamminkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paha ahdistuneisuushäiriö, jota on hoidettu vuosikausia eri tavoin tuloksetta. Olen ollut hyvän aikaa määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja lääkäri ei näe muuta vaihtoehtoa kuin pysyvän eläkkeen. Haluaisin tehdä töitä, mutta ei minulla ole mitään mahdollisuuksia käydä viittä päivää viikossa toimistolla, tai edes sitä paria kertaa. En minä pääse kauppaankaan, enkä rannalle.
Ihmisen pitäisi saada päättää miten tekee työnsä jos on kyse jostain, jonka voi hoitaa etänä. Toiset ovat tehokkaampia toimistolla. toiset kotoa käsin. Työnantaja näkee kyllä tuleeko hommat hoidettua.
Ymmärrän, mutta siihen, että työtä voi tehdä itsenäisesti, tarvitaan kunnon perehdytys. Tarvitset laitteet ja ohjelmat ja niihin opastuksen. Eli etätyötä tekevälle alku on aina toimistolla, ihan ymmärrettävästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ja sitten se on sellainen hyvän kierre, joka lähtee, kun saa töiden kautta paremmat tulot, voi syödä paremmin ja huolehtia itsestään paremmin, harrastaa, ja silloin kroppa ja mielikin pääsee paranemaan ihan eri tavalla. Ja ehkä sitten jossain vaiheessa pääseekin sitten sen takia vaikka pikkuhiljaa toimistollekin. Työ itsessään ei välttämättä paranna, mutta omaan tilanteeseen ja omiin vahvuuksiin pohjaavat hommat voi olla tosi iso askel toipumista kohti.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotteko vähän niistä sairauksista, jotka estävät lähityön?
Minulla reuma. Siihen liittyy aamukankeutta. Eli liikkuminen on vaikeaa monta tuntia heräämisen jälkeen. Vaikeaa raahautua paikan päälle mihinkään. Pitää vaan odotella, että kankeus helpottaa ja kroppa vetreytyy päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta siihen, että työtä voi tehdä itsenäisesti, tarvitaan kunnon perehdytys. Tarvitset laitteet ja ohjelmat ja niihin opastuksen. Eli etätyötä tekevälle alku on aina toimistolla, ihan ymmärrettävästä syystä.
Kuvitteletko, että on olemassa vain yksi etätyö? Ja miksei perehdytys voisi olla paikan päällä ja sitten työ etänä? Ihme mustavalkoista ajattelua taas. Etätöitä teen siis minäkin, ei kaikissa paikoissa ole samat jutut kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta siihen, että työtä voi tehdä itsenäisesti, tarvitaan kunnon perehdytys. Tarvitset laitteet ja ohjelmat ja niihin opastuksen. Eli etätyötä tekevälle alku on aina toimistolla, ihan y
Eli työnantajan edustaja tekisi kotikäyntejä? Voi luoja😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta siihen, että työtä voi tehdä itsenäisesti, tarvitaan kunnon perehdytys. Tarvitset laitteet ja ohjelmat ja niihin opastuksen. Eli etätyötä tekevälle alku on aina toimistolla, ihan y
Mä aloitin uudessa työpaikassa juuri kun tuli laaja etätyösuositus toista kertaa. Läppärin hain toimistolta, mutta siinä se sitten olikin. IT-tuki ja ohjelmiin perehdytys on normaalistikin pääosin etänä, helpompi niiden on koneella olevat jutut näyttää Teamsissa kuin selän takana seisomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa vaan päähän omat työkaverit, ketkä vetoaa siihen että voi tehdä neljä päivää viidestä etänä ja yhtenä päivänä sitten toimistolla. Sinä toimistopäivänä eivät sitten saa hommia hoidettua kun on niin kiire. Sitten tämän myötä omat työt lykkääntyvät. Voisivat olla paikalla useamminkin.
Mutta niinhän se on, lähipäivinä ei työt etene. Teen lähes 100% etätyötä, toimistopäiviin on aina jokin erityinen syy. Tiimipäivä, suunnittelupäivä, jotkut kissanristiäiset tms. Tällä viikolla oli yksi tällainen päivä ja tehokasta työaikaa oli kaksi tuntia. Seuraava päivä kotona menikin sitten ylitöiksi, kun tein edellisen päivän rästit pois.
Olen koronan aikana ja jälkeen vaihtanut kahdesti työpaikkaa ja perehdytys ollut 100% etänä. Tiimini on täysin etänä, ympäri maata ja ollaan nähty livenä kaksi kertaa toimistolla pakollisissa kehittämispäivissä. Näihin työnantaja maksoi matkat ja majoituksen.
Tietotyöläinen pystyy tekemään työnsä vaikka mökiltä tai ulkomailta (yleensä EU:n sisällä, koska aikaero) käsin. Esim. työkaverini viettää talvet Espanjassa psoriasiksen takia ja kaikki toimii. Etätyö olisi tosiaan valtavan hyvä mahdollisuus osatyökuntoisille tai introverteille. En ymmärrä, miksi vaaditaan jotain ihme läsnäolovenkulointia (1-3 pvä/vko), sanayhdistelmä joustava hybridityömalli saa oksun suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kun etätyöläinen hakee ruokaa kaupasta kun on nälkä, voiko kassatyöntekijä tai hyllyttäjä työskennellä etänä?
Kun etätyöläiselle tulee kylmä, voiko tehdastyöntekijä, joka valmistaa hänen takkinsa, työskennellä etänä?
Kun etätyöläinen jää jumiin hissiin, voiko hissinkorjaaja työskennellä etänä pelastaakseen etätyöläisen ahtaasta kopista?
Kun etätyöläiselle iskee sairaskohtaus, voiko pelastustyöntekijä työskennellä etänä?
ÄRSYTTÄÄ nämä, jotka puhuvat vain oikeuksista.
MISSÄ velvollisuudet?
Etätyöt pitäisi lailla kieltää.
Missä työskentelee henkilö, joka laskee palkkasi? Entä hoitaa it-järjestelmät, jotta se ilmestyy pankkitilillesi? Miten elämääsi muuttaisi, jos nämä henkilöt istuisivat eri paikassa kuin nyt? Et varmasti edes tiedä missä he nyt ovat, tai keitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koronan aikana ja jälkeen vaihtanut kahdesti työpaikkaa ja perehdytys ollut 100% etänä. Tiimini on täysin etänä, ympäri maata ja ollaan nähty livenä kaksi kertaa toimistolla pakollisissa kehittämispäivissä. Näihin työnantaja maksoi matkat ja majoituksen.
Tietotyöläinen pystyy tekemään työnsä vaikka mökiltä tai ulkomailta (yleensä EU:n sisällä, koska aikaero) käsin. Esim. työkaverini viettää talvet Espanjassa psoriasiksen takia ja kaikki toimii. Etätyö olisi tosiaan valtavan hyvä mahdollisuus osatyökuntoisille tai introverteille. En ymmärrä, miksi vaaditaan jotain ihme läsnäolovenkulointia (1-3 pvä/vko), sanayhdistelmä joustava hybridityömalli saa oksun suuhun.
Kirjoituksestasi päätellen et ole etätöissä tai missään muussakaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän töitä sitä niin paljon etänä tehdään oikein? Jossakin vaiheessa on kerrottu että etätyöt laiskistuttavat suurta osaa väestöstä eikä kotona jaksa keskittyä työntekoon tai sitten niistä luistetaan paljon. Onko ajatuksena saada "helposti" rahaa?
En ota kantaa muiden kotoa työskentelevien puolesta, mutta itse saan kotoa tehtyä työt paremmin kuin toimistolla. Ei ole ylimääräistä hälyä, siirtymiin ei mene aikaa, työpäivän voi aloittaa aiemmin tai lopettaa myöhemmin.
Oman jaksamisen kannalta jatkuva etätyö kyllä vaatii veronsa, kun tauot jäävät pitämättä (usein syön koneen ääressä), toimistolla sentään menen lounasravintolaan. Kokouksissa multitaskaan eli vastailen sähköposteihin tai jopa asiakkaiden puheluihin, sitäkään ei ennen vanhaan konttorilla ollessa tehty. Ainakin itselläni etätyön myötä tehdyn suoritteen määrä on siis kasvanut vaikka hommia oli aiemminkin ihan riittävästi. Teams-viestit myös kasvattaneet jatkuvaa yhteydenpitoa eri osastoilla työskenteleviin, joten aika vaikeaa edes olisi kadota koneen äärestä mihinkään.
Mukava välillä käydä toimistolla tekemässä leppoisampi päivä, vaikka ne rästiin jääneet työt odottavat sitten seuraavana etäpäivänä.
"Eli työnantajan edustaja tekisi kotikäyntejä? Voi luoja😂"
Miksi vänkäät? Edelleen, kaikki työt ei ole sellaisia kuin teillä. Ihme näsäviisastelua taas .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotteko vähän niistä sairauksista, jotka estävät lähityön?
Itselläni avokonttorissa työskentelyn estää lähinnä sairauteni lääkitys, joka alentaa vastustuskykyä. Koska kollegat eivät pysy flunssaisina kotona, minä pysyn. Pieni parin päivän flunssa kaverilla tarkoittaa minulla usean viikon työkyvyttömyyttä.
Olen vielä toipilas, joten voin paremmin jaksottaa työpäiväni. Tarvittaessa lepään päivällä ja jatkan illasta pidempään.
Tämä on muuten yllättävän iso tekijä. En ymmärrä miksi ihmisiä ei käsketä pysymään sairaana poissa, tartuttamasta muita. Omankin sairauteni laukaisi virus, joten en oikein halua tauteja lisää töistä, koska ne saattavat jälleen pahentaa oireita.
T. 4
Kuinka kauan luulet, että kuumeettomasta flunssasta kirjoitetaan sairauslomaa? Mieheni on ollut flunssassa 2.5. alkaen, minä 6.5. Olisi hauska nähdä mitä pomo sanoisi, jos kertoisi kolmen viikon saikusta, kun pitää niistää ja välillä yskittää.
Oma elämänlaatu parani etätyön myötä.
Itse jouduin jäämään toimistolta pois sisäilmaoireiden vuoksi, jotka äityivät todella pahoiksi: olin jatkuvasti väsynyt, turvoksissa, silmät punoittivat ja niihin saattui, nivelet jäykistyivät ja aiemmin aktiivinen elämäntyyli vaihtui makoiluun ja istuskeluun, kun pelkkä seisominenkin väsytti.
Kotona ollessa voin aloittaa päiväni aikaiseen aamulla ja lopettaa aiemmin iltapäivällä, mikä jättää enemmän aikaa auttaa iäkkäitä vanhempia, tehdä pihatöitä ja mitä kaikkea nyt vanhoissa okt:ssa tuleekaan vastaan. Elämä on vähemmän stressaavaa. Ei tarvitse koko ajan olla valmistamassa seuraavan päivän lounasta mukaan, miettimässä miten tänään sitä pukeutuisi. Elämä on tiivistynyt olennaiseen.
Etäkonttorissa itseäni rasittivat myös jatkuva häly ja meteli. Työkavereilla oli paha tapa huudella kysymyksiä pöydästä toiseen ja keskeyttää koko ajan. Aikaa kului enemmän turhaan lätinään, joka muka oli työntekoa. Nyt on helpompi keskittyä työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän töitä sitä niin paljon etänä tehdään oikein? Jossakin vaiheessa on kerrottu että etätyöt laiskistuttavat suurta osaa väestöstä eikä kotona jaksa keskittyä työntekoon tai sitten niistä luistetaan paljon. Onko ajatuksena saada "helposti" rahaa?
Tosi huono argumentti, koska totta kai sitä etätyösuoritusta seurataan ihan samalla tavalla kuin toimistolla työskentelevien. Jos joku lusmuilee, niin sen pystyy ihan samalla tavalla tekemään siellä toimistollakin.
Sama havainto. Mun tehokkaimmat kollegani ovat paljon etänä. Niistä jotka haluavat pyöriä pääosin toimistolla ja valittavat, ettei töiden teosta tule mitään kotona, moni ei ole tehokas siellä toimistollakaan. Ahkeran näköisinä kyllä pyörivät ympäriinsä, puhuvat ja näkyvät (ja ovat joka paikasta myöhässä, eivätkä vasta
Joo mun kollega on just tälläinen. Pyörii touhukkaan näköisenä ympäriinsä, mutta päivän saavutus voi olla yksi sähköposti asiakkaalle. Se on täysi illuusio, jos kuvittelette, että kaikki on toimistolla tehokkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi huono argumentti, koska totta kai sitä etätyösuoritusta seurataan ihan samalla tavalla kuin toimistolla työskentelevien. Jos joku lusmuilee, niin sen pystyy ihan samalla tavalla tekemään siellä toimistollakin.
Sama havainto. Mun tehokkaimmat kollegani ovat paljon etänä. Niistä jotka haluavat pyöriä pääosin toimistolla ja valittavat, ettei töiden teosta tule mitään kotona, moni ei ole tehokas siellä toimistollakaan. Ahkeran näköisinä kyllä pyörivät ympäriinsä, puhuvat ja näkyvät
Sama. Pyöritään juoruamassa toisten työpisteillä, kastellaan huonekasveja, huutonauretaan kahvihuoneessa lähes 3 tuntia päivässä jne. Ja töitä on, mutta työkaverit on joillekin se tärkein juttu.
Meillä on esimies etätyötä vastaan ja hänen takiaan koronan jälkeen siirryttiin takaisin toimistolle. Syy on kuulemma se, että hänenkin täytyy olla toimistolla ja liikkeellä päivän aikana 😂 eli ts. hänen työnsä on vain meidän alaisten kyttääminen, joka ei etänä toimi niin hyvin, kun ei pääse selän taakse höpöttämään sen Nico-Petterinsä ylioppilasjuhlista.
Jokaisella on vapaus valita mihin ammattiin valmistuu. Että ihan turha olla kateellinen etätyötä tekeville.