Muutin vanhempien luo vuosi sitten 35 vuotiaana, nyt jo säästin rahat uuteen autoon
Onpa mukava kun uusi virheetön auto pihassa, takuutakin 5v eli huoletonta ajoa. Samalla sijoituksiinkin jäänyt mukavasti, vuosi sitten rahastoni oli 9k, nyt 16k.
Kaikki tämä sellaista mitä ei olisi voinut kuvitellakaan yksin asuessani keskituloisena (palkka 4100e). Ennen kuin joku nyt sanoo etten vuodessa säästä autoon, minulla oli ennestäänkin joitakin säästöjä. Mutta kymppitonnin lisää sai vuodessa säästettyä pelkästään autoa varten. Yksin asuessa tuohon olisi mennyt lähemmäs 10v ja edellinen autoni olisi jo ehtinyt hajota.
Toki maksan ruokakuluni vanhempien luona, mutta muuten heille ei koidu kustannuksia eikä heitä haittaa että asun täällä.
Aloituksen pointti on, miksei useammat asu kauemmin vanhempien luona ja saa huomattavasti paremman taloudellisen aseman? Miksi Suomessa jotenkin tabu asua aikuisena vanhempien luona? Monessa euroopan massa asutaan suht kauan vanhempien luona.
Kommentit (20)
Veljeni muutti kotoa vasta 30v ikäisenä ja osti suoraan hyväntoisen omakotitalon itse säästämillään rahoilla. Ei koskaan asunut vuokralla missään eli pystyi yksin ostamaan okt säästöillä.
Niissä muissa Euroopan maissa ei asuta niin kuin lapsi jossain "teinihuoneessa". Sillä aikuisella on oma huoneisto esim. vanhempien yläkerrassa tai erillinen siipi.
Niinpä, houkuttelen tyttöä asumaan kotona opiskeluajan. Tyttö ei ole oikein innostunut😊
Minä asuin kotona koko opiskeluajan ja muutin pois vasta kun sain vakiduunin ja lainaa omaa ok-taloa varten. Montaa vuotta en yksin asunut kun tapasin mieheni ja ostettiin yhdessä isompi ok-talo.
En ole koskaan asunut kerros- tai rivitalossa ja varallisuutta on kertynyt jo niin hyvin että tuskin koskaan sellaiseen joudun muuttamaankaan.
Joo, voihan ne vanhemmat tarvita apuja puuhommissa ja lumitöissä. Lisäksi sillä autola voi niitä vanhempia ja kamppeitaan kuskailla, eli ei se kategorisesti ihan huono ajatus ole.
Tuo koskee erityisesti niitä jotka muuten eläisi yksin. Yksinelävillä lähes mahdoton kerryttää mitään merkittävää omaisuutta ellei palkka jossain top 10-20% joukossa.
Vau, auto. Mitään muuta kehumista nykyisessä tilanteessasi?
Yksin asumista on vähän vaikeaa ymmärtää ellei ihminen ole sellainen luonne että viihtyy yksikseen. Jokainen saa itse tehdä omat päätöksensä mutta useamman sukupolven taloudessa eläminen voi olla oikein mukavaa jos se on kaikkien mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vau, auto. Mitään muuta kehumista nykyisessä tilanteessasi?
Kehä3 ulkopuolella on aika oleellinen asia... Mutta harvalla varaa hyväkuntoiseen. Mahdollistaa mm. työnteon niin aika tärkeä asia kyllä.
Sijoitusten arvo melkein tuplaantunut, tarkoittaa että 20v kuluttua aika valtava ero rahaston arvossa.
Vanhemmat haluavat omaa rauhaa. 18-vuotias on riittävän vanha päättämään omista asioista. Vanhemmat ovat eläneet 18-vuotta lasten ehdoilla. Haluavat päättää omista menoista ilman lasten vaatimuksia. Minut käytönnössä potkittiin kotoa pois kun täytin 18-vuotta. En koskaan saanut tietää oikeaa syytä enkä ole kysellyt perään. Jotkut muuttavat kotoa pois jo 15-vuotiaana esim. vanhempien entiseen vuokra-asuntoon.
Tulevaisuudessa suomessakin nuoret asuu 30 vuotiaaksi ja yli vanhempiensa kanssa. Kannattaa pitää mielessä kun niitä kakaroita puksii maailmaan.
Suomessa arvostetaan itsenäisyyttä. "Oma tupa, oma lupa."
Suomessa pelätään paljon mitä muut ajattelevat, vaikka käytännössä kukaan ei välitä ja eikä pysty mitään asialle vastaan.
Itse ainakin lähdin 300km päähän opiskelemaan. Sitten työt vei toisaalle. Vanhemmat pikkupaikkakunnalla, missä ei töitä ihan heti löytyisi.
Mutta joo, kieltämättä antaisi paremmat rahkeet, jos voisi vielä työelämässä ollessaan asustella ilmaiseksi. Edes jonkun aikaa.
Taisi mun vanhemmatkin vaan olla aika helpottuneita, kun saivat oman rauhan.
Ehkä Suomessa asutaan aika pienissä taloissa keskimäärin. Siellä ei sitä omaa rauhaa juuri saa. Esim. ihan Norjassakin on tyypillistä rakentaa pieni yksiö tms. talon yhteyteen, ajatuksella, että sitä voi vuokrata. Toki siellä sitten voi asua ne lapsetkin jonkin aikaa.
Opiskelijana oli kiva, kun pystyi halutessaan hengailemaan kavereiden kanssa vaikka läpi yön omassa kodissaan. Vanhempien nurkissa en olisi kehdannut sitä tehdä. Minulla on niiltä ajoilta lämpimiä muistoja, jotka ovat minulle arvokkaampia kuin esim uusi auto olisi. Nyt, kun minulla on pieniä lapsia, niin mielelläni voisin asua taas vanhempieni kanssa, mutta luulen, että he arvostavat omaa rauhaa.
Lapsuuden kotini oli 110m2 kolmio. En voisi kuvitella asuvani moderneissa, 45m2 kolmioissa kolmekymppiseksi asti.
Minäkin asuin pitkään kotona juuri että sain säästettyä rahaa autoon. 25000 euroa säästin 3 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni muutti kotoa vasta 30v ikäisenä ja osti suoraan hyväntoisen omakotitalon itse säästämillään rahoilla. Ei koskaan asunut vuokralla missään eli pystyi yksin ostamaan okt säästöillä.
Mun opiskelukaveri teki samoin.
Ite oon jo 37v ja asunut ilmaiseksi vanhemmilla aina rahaa eri sijoituksissa nyt jo noin 600.000€.
Kai se on niin, että lasten ja vanhempien välit ovat yleensä huonot, muuta syytä en keksi.