Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten poissaolot koulusta on lisääntyneet

Vierailija
17.05.2024 |

Kyse oli peruskoululaisista ja nimenomaan pitkät poissaolot lisääntyneet. Miksiköhön?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyään ei pääse kipeän lapsen kanssa lääkäriin, ennen pääsi. Samana päivänä. 

Meillä oli lapsi nyt 1,5vkoa koulusta pois, sanoin monta kertaa terveyskeskukseen että aivan varmasti on korvatulehdus ja vaatii antibiootit mutta ei. Ei vaikka lapsella yli 38,5 kuume ja voipunut olo.

Vierailija
22/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just nämä, että harrastusten ja matkojen vuoksi tulee poissaoloja.  Ei muualla maailmalla voi tehdä noin, tai se on koulusta erottaminen. 

Koulu pitäisi lapsella olla numero Yksi. Myös vanhemmille sen tulisi olla lapsen ykkösprioriteetti.n

Olin aikoinaan tuollainen aina koulussa ellen ollut todella kipeä. Eikä köyhällä perheellä tietysti mitään harrastuksia tai matkoja ollut. Nyt eläkeikää hipovana toivon, että olisi ollut nuorena ollut jotain muutakin elämää kuin koulu. Se on vaikuttanut koko loppuelämän, elämä on mennyt töitä tehden ja vasta viime vuosina olen oppinut ottamaan vähän rennommin.  Vieläkään en osaa oikein harrastaa mitään ja olen sosiaalisesti aika kömpelö. Antakaa lapsille ja nuorille mahdollisuus nähdä elämää koulun ulkopuoleltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just nämä, että harrastusten ja matkojen vuoksi tulee poissaoloja.  Ei muualla maailmalla voi tehdä noin, tai se on koulusta erottaminen. 

Koulu pitäisi lapsella olla numero Yksi. Myös vanhemmille sen tulisi olla lapsen ykkösprioriteetti.n

Olin aikoinaan tuollainen aina koulussa ellen ollut todella kipeä. Eikä köyhällä perheellä tietysti mitään harrastuksia tai matkoja ollut. Nyt eläkeikää hipovana toivon, että olisi ollut nuorena ollut jotain muutakin elämää kuin koulu. Se on vaikuttanut koko loppuelämän, elämä on mennyt töitä tehden ja vasta viime vuosina olen oppinut ottamaan vähän rennommin.  Vieläkään en osaa oikein harrastaa mitään ja olen sosiaalisesti aika kömpelö. Antakaa lapsille ja nuorille mahdollisuus nähdä elämää koulun ulkopuoleltakin.

Voi tulla yllätyksenä, mutta matkoja voi tehdä kouluajan ulkopuolella ja suurin osa harrastuksista on sellaisia, mitkä ei mene koulupäivien kanssa päällekkäin.

Vierailija
24/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä alakoululaisten vanhemmat, jotka antavat olla poissa ilman kunnon syytä, eivät ymmärrä, millä leikkivät.

Olen nähnyt tämän sata kertaa. Tulee murrosikä, ja "saikuttamaan" oppineet nuoret ottavat ohjata omiin käsiin. Vanhempi yrittää vielä pelleillä siinä, mutta totuus on, että hän ei enää päätä poissaoloista, vaan lapsi.

Usein homma lähtee täysin lapasesta, ja se yli kasin keskiarvo saattaa vaihtua siihen, että luokalle jääminen on vaihtoehto. 

Monet vanhemmat opettamalla opettavat lapselle, että voi olla pois, ei tarvitse mennä jos ei halua. Pienikin harmitus tai kurkun kutitus on syy jäädä kotiin. Sitten kun lapsi on 14 tai 15,  hän on yleensä oikein hyvin tämän opin sisäistänyt ja panee sen käytäntöön.

Se, että on niitäkin lapsia, joilla on enemmän selkärankaa, ei muuta sitä, että riskit ovat todelliset ja laukeavat monen kohdalla. Voi olla vaikea kuvitella sen helpon 10-vuotiaan kanssa, että kolmen vuoden päästä häneen ei enää saakaan samaa kontaktia ja hän ei enää odota äidin lupaa poissaoloon.

T. Yläkoulun opettaja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi