Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten poissaolot koulusta on lisääntyneet

Vierailija
17.05.2024 |

Kyse oli peruskoululaisista ja nimenomaan pitkät poissaolot lisääntyneet. Miksiköhön?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ne lisääntyneet? Mihin perustuu tämä väite?

Vierailija
2/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, en ole kuullut tuollaisesta, että lasten poissaolot olisivat lisääntyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäaikana huomattiin miten kotona rauhallisessa ympäristössä opiskelu on tehokkaampaa kuin päivä kirjainlasten älämölössä.

Vierailija
4/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut suurenevat vuosi vuodelta, pöpöskaala on aina vain laajempi ja kun yksi oksentaa käytävälle, altistuu siitä tulleille aerosoleille satoja lapsia. Voisiko sairastelun lisääntymiseen liittyä myös ulkoilun ja luonnossa liikkumisen väheneminen? Pihatkin ovat silkkaa muovia ja asfalttia.

Kauhulla odotan syksyn sairasteluja, ekaluokan aloittavan luokkakoko on 37 oppilasta. Paikkakunnalta on muutaman vuoden sisään ajettu alas kaksi pienempää lähikoulua ja tämä uusi iso kasvattamo on sitten lapsillemme parhaaksi.

Vierailija
5/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on hyvin helppoa. Annan kuopuksen olla pienestäkin syystä pois ja kaikki flunssat ilman muuta monta päivää. Toisinan hän on pois myös harrastukseen liittyvustä syistä. Hän saa pelkkiä kiitettävästä silti. Ei ole mitään syytä välttää poissaoloja. 

Vierailija
6/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja, en ole kuullut tuollaisesta, että lasten poissaolot olisivat lisääntyneet.

Haloo. Et voi ole töissä oleva ope. Poissaolot ovat räjähtäneet. Ei tarvitse kuin googlettaa.

Koronan etätyöt varmaan aloitti tän trendin. Toisaalta vanhemmat ja terveydenhoito- henkilöstö pehmentävät ahdistuneiden oppilaiden koulutaakkaa lyhentämällä koulu viikkoa tai antamalla nuorten olla "kipeinä" kotona, kun ahdistaa. Poissaolo lisää poissaoloja. Joka aamu on vaikeampi lähteä kouluun. Tosin ahdistaminen on enemmänkin itse aiheutettua, kun ei liikuta, ei leikitä, ollaan vaan laitteilla. Ei osata olla muiden kanssa eikä tehdä epämiellyttäviä asioita, kun kaikki kurlataan eteen. Jos asiat on epämiellyttäviä niistä sluibataan ja kierre on valmis. Apua Suomi.

Terkuin yläkoulussa 30 vuotta opettanut

Vierailija
7/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän lapsen kotona pienestäkin sairaudesta. Menee ohi parissa päivässä, kun ennen koronaa pidin kotona vasta kuumeessa ja vain kuumeessa ja kaikki taudit kestivät vaikka kuinka pitkään. Lisäksi tulee yksittäisiä poissaoloja muista syistä kuten harrastus tai matkat.

Vierailija
8/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko tolla koronalla jotain tekemistä asian kanssa? Kolme mekanismia:

- oppilaat (ja vanhemmat) huomasivat että kotiin jääminen on vaihtoehto, luokalta toiselle voi rämpiä silti

- kaikista tuli varovaisempia pientenkin oireiden suhteen, osa on palannut pre-koronaariseen aikaan mutta kaikki ei

- tutkitusti kiusaaminen ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet (liittynee ainakin osittain korona-aikana syntyneisiin lasten taitovajeisiin) ja varmasti osaltaan aiheuttavat poissaoloja

Minä kyllä tunnistan ilmiön, oma lapsi ihmettelee miks luokan tytöistä vain hänen pitää olla lukujärjestyksen mukaan koulussa, monella koulunkäynti kuulostaa lähinnä satunnaiselta. Ja töissä teinien kanssa olen huomannut että ysiltä voi päästä läpi esim. vain 20% läsnäololla kun ahistaa. 

Vierailija
9/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on hyvin helppoa. Annan kuopuksen olla pienestäkin syystä pois ja kaikki flunssat ilman muuta monta päivää. Toisinan hän on pois myös harrastukseen liittyvustä syistä. Hän saa pelkkiä kiitettävästä silti. Ei ole mitään syytä välttää poissaoloja. 

Niistä tulee nykyään lasu. Et tiedä, kun et puhu totta.

Vierailija
10/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tänne kirjoitellaan milloin mitäkin, eikä "tiedon" lähdettä voi laittaa samalla?  Siis miksi joku, miksi jotkut, miksi useat, miksi?

Vierailija
11/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just nämä, että harrastusten ja matkojen vuoksi tulee poissaoloja.  Ei muualla maailmalla voi tehdä noin, tai se on koulusta erottaminen. 

Koulu pitäisi lapsella olla numero Yksi. Myös vanhemmille sen tulisi olla lapsen ykkösprioriteetti.n

Vierailija
12/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen ahdistus on räjähtänyt käsiin. Korona-aikana ei olisi pitänyt mennä pitkäaikaiseen etäopetukseen. Sen jälkeenkin oli koulussa kaikenlaisia rajoituksia jotka esti normaalia kanssakäymistä. 

Vierailija
13/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia pidetään kotona pikku nuhassakin. Ei olisi tullut kuuloonkaan moinen, kun itse olin lapsi eikä myöskään omat lapseni ole olleet poissa nuhassa tai pienessä kurkkukivussa. 

Vierailija
14/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronasta oppineena en laita lapsia sairaana kouluun. Flunssa sairastetaan kotona.

Vierailija
15/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä tulee nykyään lasu. Et tiedä, kun et puhu totta.

Ei varmasti koulu tee lasua, jos lapsi saa kiitettäviä. Ei kukaan ole niin vastuuton.

ohis

Vierailija
16/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se on yleistä, että jäädään vain kotiin kun ei jakseta. Sitä tekee aikuisetkin, kun omalla ilmoituksella voi olla poissa ja sallitaan lapsillekin. 

Vierailija
17/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Et voi ole töissä oleva ope. Poissaolot ovat räjähtäneet. Ei tarvitse kuin googlettaa.

Koronan etätyöt varmaan aloitti tän trendin. Toisaalta vanhemmat ja terveydenhoito- henkilöstö pehmentävät ahdistuneiden oppilaiden koulutaakkaa lyhentämällä koulu viikkoa tai antamalla nuorten olla "kipeinä" kotona, kun ahdistaa. Poissaolo lisää poissaoloja. Joka aamu on vaikeampi lähteä kouluun. Tosin ahdistaminen on enemmänkin itse aiheutettua, kun ei liikuta, ei leikitä, ollaan vaan laitteilla. Ei osata olla muiden kanssa eikä tehdä epämiellyttäviä asioita, kun kaikki kurlataan eteen. Jos asiat on epämiellyttäviä niistä sluibataan ja kierre on valmis. Apua Suomi.

Terkuin yläkoulussa 30 vuotta opettanut

Olen jo aikuinen, mutta vanhemmat, luojan kiitos, antoivat olla pois koulusta, kun ahdisti. Tokikaan nollarilla ei lähdetty mitään syitä tutkimaan. Varsinkaan, kun pääsin peruskoulusta 8,5 keskiarvolla siitä huolimatta, että kävin koulussa ehkä kerran viikossa.

Aikuisena on todettu adhd ja autismin kirjo. Olen edelleen huippu maskaamaan, mutta lähityöpäivän jälkeen tekee mieli vetää ranteet auki ja menee todella pitkään, että saan itseni taas kuntoon. Lapsena, nuorena ja edelleen tunteiden säätely-/rauhoituskeinona toimii juokseminen. 

Olenkin miettinyt, että ahdistaako nykynuoria niin paljon kuin minua? Ja jos ahdistaa, niin miksi ahdistuneita nuoria on niin paljon? Ja kyllähän tuolle ongelmalle jotain pitäisi tehdä. Itse pysyn toimintakuntoisena, kun elämä pyörii perheen, koiran lenkityksen ja juoksutreenien ympärillä, mutta kaikki poikkeamat heittävät elämän raiteiltaan. Toivon todella, ettei iso osa nykyisistä koululaista joudu elämään elämäänsä näin. 

Vierailija
18/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairastetun koronan jälkeen kaikki taudit kestävät kauemmin ja flunssatkin aiheuttavat nykyään rajua yskää. Koko luokka sairastellut viimeiset pari vuotta normaalia enemmän. Jos päästän lapsen puolikuntoisena kouluun tauti voi pitkittyä entisestään. Pahimmillaan oireita ollut 3 vk putkeen. Sairastelut vaikeuttavat myös lapsen urheilujoukkueen toimintaa kun ei saada tarpeeksi pelaajia kentälle kun niin monet jatkuvasti kipeinä.

Vierailija
19/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on muutakin kuin pänttäämistä. Se on sosiaaliten taitojen ja ryhmässä olemisen opettelua. Jos koulusta saa olla vanhempien hyväksynnällä pois silloin kun ei huvita mennä niin myöhemmin työelämässäkin saikutetaan jos työt ei huvita.

Vierailija
20/24 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairastetun koronan jälkeen kaikki taudit kestävät kauemmin ja flunssatkin aiheuttavat nykyään rajua yskää. Koko luokka sairastellut viimeiset pari vuotta normaalia enemmän. Jos päästän lapsen puolikuntoisena kouluun tauti voi pitkittyä entisestään. Pahimmillaan oireita ollut 3 vk putkeen. Sairastelut vaikeuttavat myös lapsen urheilujoukkueen toimintaa kun ei saada tarpeeksi pelaajia kentälle kun niin monet jatkuvasti kipeinä.

Meillä sama. Ennen koronaa lapsi ei ollut ikinä kipeänä. Kahden sairastetun Koronan jälkeen on jatkuvasti kipeänä ja joka hemmetin tauti kestää vähintään 2vkoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi