Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nähnyt Mona Lisan livenä?

Vierailija
16.05.2024 |

Onko se oikeasti hieno maalaus?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että se on mielenhallinnan väline. Ihmisten ajatus kiinnittyy vain yhteen kohtaan yhtäaikaa tai muutamaan. Sen sijaan että miettisi muualla asioita. Jää vain miettimään miksi on hymy, hiukset, mikä sen mysteeri on ja sitä tätä. Kelluu. Voi kellua muuallakin.

Hmmm...Kiintoisa ajatus, tuo kellunta.

Sitä voi jäädä kellumaan toki muidenkin taide- tms. elämysten kohdalla.

Sehän niissä parasta onkin...

Vierailija
42/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni oli. Mutta onhan se hyvä muotokuva.

Hirveä ryysis sen edessä. Puolen tunnin jonotuksella pääsin hetkeksi katselemasn eturivistä.

Meinasin just kysyä aiempaan boxukommenttiin, että onko se todella niin pieni kuin olen jostain kuullut sanottavan.

En siis ole nähnyt, vaikka Pariisissa olen käynyt parikin kertaa. Toisella kerralla oli hyvin vähän aikaa ja toisella kerralla varmaan kävellen käytiin kaikki yleisimmät keskustan nähtävyydet, mm. Notre Damessa, koska siellä ehdin käymään ennen sen palamista.

Korkeus 77cm * leveys 53cm 

Pienuutta ehkä korosti, että olin siellä ennemMona Lisaasali kaupalla ihan valtavia maalauksia muinaisista taisteluista. Askelmitalla arvioiden osa oli 20m pitkiä ja arviolta 5m korkeita.

Silloin oli pari kolme muuta Leonardon taulua esillä. Hyvin saman tyylisiä.

Rodinin patsaat olivat vaikuttavia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa tällainen asiallinen keskustelu ja vielä taiteesta. Kiitos aloittajalle, tämä tietyysti saa laajuutta, mutta hyvä.

Vierailija
44/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt. Valtavasti ihmisiä jonottaa katsomaan sitä. 

Vierailija
45/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei harrasteta kirjoja, mutta meillä on hirveästi arvokkaita taidekirjoja. Mies on ammatiltaan taiteen suuntaan ja yhä enemmän hankitaan kirjallisuutta ja taidekirjoja.

Vierailija
46/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta olen nähnyt Muna-Liisan livenä. Erästä ala-asteen siivoojaa kutsuttiin sillä nimellä. 

Vierailija
47/52 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manet Eduard aamiainen ruohikolla , olen sen nähnyt aitona, mutta missä museossa se on?

Vierailija
48/52 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni oli. Mutta onhan se hyvä muotokuva.

Hirveä ryysis sen edessä. Puolen tunnin jonotuksella pääsin hetkeksi katselemasn eturivistä.

Meinasin just kysyä aiempaan boxukommenttiin, että onko se todella niin pieni kuin olen jostain kuullut sanottavan.

En siis ole nähnyt, vaikka Pariisissa olen käynyt parikin kertaa. Toisella kerralla oli hyvin vähän aikaa ja toisella kerralla varmaan kävellen käytiin kaikki yleisimmät keskustan nähtävyydet, mm. Notre Damessa, koska siellä ehdin käymään ennen sen palamista.

No jaa, kaikki on suhteellista. Itse olin kuullut monet kerrat päiviteltävän, miten Mona Lisa onkin niin pieni ja itse yllätyin, kun se olikin niin iso, eikä mikään A4-koon arkki. ;) Jos ei vertaa niihin Louvren seinän kokoisiin jättitauluihin, niin oikeastihan se on ihan reilun kokoinen maalaus. Jos kuvittelisi sen kotiseinälle, niin se olisi suuri taulu.

Minulla kävi tuuri ja näin Mona Lisan ensi kertaa aikoinaan sellaiseen aikaan, että siellä oli ehkä kaksi tai kolme muuta katselijaa ja vaikka ei taulun eteen päässyt lähelle, niin kuitenkin näki sen erittäin hyvin ja sai rauhassa katsella. Myöhempinä vierailuina oli sitten sellainen ryysis, että tällainen lyhyt ihminen ei nähnyt kunnolla muiden selän takaa. Kaunis muotokuvahan se on ja Da Vincin mestarillisuuden tajuaa verratessaan hänen kädenjälkeään muihin aikalaisiin taiteilijoihin. Oma suosikkini on Marian ilmestys Firenzen Ufficissa, jos pitäisi nimetä Da Vincin kaunein teos.

Ja vinkiksi noihin valtaviin taidemuseoihin, ei kannata uuvuttaa itseään koettamalla nähdä kaiken kerralla. On fiksua miettiä, millaisesta taiteesta tykkää eniten ja käydä katsomassa niitä osastoja, jolloin nauttii parhaiten ja käydä vaikka sitten toisella kertaa katsomassa lisää.

Vierailija
49/52 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, 2000-luvun alussa. Silloin ei muistaakseni ollut vielä missään laatikossa, vaan ihan seinällä. Lasi muistaakseni edessä. Kaunis teos.

Vierailija
50/52 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä nyt niin vanha ole. se oli silloin jo kuollut.

Vierailija
51/52 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin Brysselissä  Manneken Pis, kyllä on pieni poika. Sain etsiä sitä kun luulin sen olevan ihmisen kokoinen. Siinä reunassa se jökötti tomerana ja taas oli puettu ajankohdan mukaan. On hienoa katsella kaikille tarkoitettua taidetta, joka on ihan maan merkki. Brysselissä oli ruokakatu minulle ihmeellinen, no kävin siellä aika usein aikoinaan. Katu oli pelkkiä ravintoloita ja sitten lämmityslaitteet kadulla, että aasiakkaat saattoivat viileällä ilmalla istua ulkona.

Ja ruoka niilla kaduilla kamalaa turistihuttua. Joka ravintolassa sama menu samasta keskuskeittiosta.

Vierailija
52/52 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni maalaus panssarilasin ja 500 Aasialaisen turistin takana...

Ihan ok teos, mutta mielestäni ei kaiken hypen arvoinen.