Millä palkkatasolla on hyvätuloinen?
Kerropa mielipiteesi, ketä sinä pidät hyvätuloisena? Kuinka paljon pitää olla bruttopalkka kuukaudessa?
Kommentit (55)
Olen huomannut, että käsitys "hyvätuloisesta" muuttuu oman tuloluokan mukaan.
Kun olin parikymppisenä matalapalkka-alalla pidin 1600e bruttoa tavoiteltavana palkkana ja 3000e bruttoa jo hyväpalkkaisena, siitä ylöspäin tienaavat mielsin jo rikkaiksi. Jossain vaiheessa haaveilin, että jos ikinä saan 2000e bruton rikki, niin olen tyytyväinen siihen ja sillä elää mukavasti.
Nyt 10v myöhemmin olen itse keskituloinen, brutto 3600e ja toisin kuin nuorempi minä, en pidä itseäni hyvätuloisena. Pärjään kyllä, mutta en ole hyvätuloinen. Elän nyt sitä elintasoa mitä kuvittelin tuolloin 2000e brutolla elettävän. Toki asuinpaikka on tässä välissä vaihtunut pienestä pohjois-Suomen kunnasta Helsinkiin. Kotikulmillani tällä palkalla ostaisi helposti kartanon, Helsingistä ehkä yksiön. Ikäväkyllä työni luonne on sellainen, että sitä ei voi tehdä etänä eikä toimintaa ole pk-seudun ulkopuolella.
Nykyään pidän hyvätuloisena 5000e bruttotuloja ja ns. "rikkaana" niitä jotka ovat lähempänä kymppitonnia kuussa. Mutta hassua on, että miesystäväni joka tienaa yli kymppitonnin kuussa ei pidä itseään rikkaana, hyväosaisena kuitenkin. Hänkin on duunaritaustasta, joten hahmottaa kyllä että hänen tulonsa ovat keskivertoa paremmat mutta silti kokee itsensä "tavallisena tallaajana".
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka on noin 6000 brutto, hyvätuloinen on selvästi sitä enemmän. Ei tuosta nimittäin häävisti käteen jää.
Kyllä mulle ainakin jäi. Toki verottaja nappaa siitä melkoisen lohkareen, mutta niin nappasi niinäkin vuosina, kun tienasin yli 10 000€/kk. Mielestäni kyllä olin sillä kuuden tonnin palkallakin hyvätuloinen, yli kymppitonnin palkalla jo sitten suurituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle raja on 7000€/kk
Mulle se on 8000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka on noin 6000 brutto, hyvätuloinen on selvästi sitä enemmän. Ei tuosta nimittäin häävisti käteen jää.
Jos käteen jää noin 4500€ niin saako kysyä että minne sun rahat menee?
Olis kiva jos netto olis 4000e. Vaatii sitten bruttoa enemmän.
Köyhyysraha menee 100 k/v eli vähintään nyt 8 334 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jää mulle käteen 3800. Ihan elämiseen se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden tonnin palkasta ei todellakaan jää käteen 4500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle raja on 7000€/kk
Mulle se on 8000€/kk
Mulle se on 9000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että käsitys "hyvätuloisesta" muuttuu oman tuloluokan mukaan.
Kun olin parikymppisenä matalapalkka-alalla pidin 1600e bruttoa tavoiteltavana palkkana ja 3000e bruttoa jo hyväpalkkaisena, siitä ylöspäin tienaavat mielsin jo rikkaiksi. Jossain vaiheessa haaveilin, että jos ikinä saan 2000e bruton rikki, niin olen tyytyväinen siihen ja sillä elää mukavasti.
Nyt 10v myöhemmin olen itse keskituloinen, brutto 3600e ja toisin kuin nuorempi minä, en pidä itseäni hyvätuloisena. Pärjään kyllä, mutta en ole hyvätuloinen. Elän nyt sitä elintasoa mitä kuvittelin tuolloin 2000e brutolla elettävän. Toki asuinpaikka on tässä välissä vaihtunut pienestä pohjois-Suomen kunnasta Helsinkiin. Kotikulmillani tällä palkalla ostaisi helposti kartanon, Helsingistä ehkä yksiön. Ikäväkyllä työni luonne on sellainen, että sitä ei voi tehdä etänä eikä toimintaa ole pk-seudun ulkopuolella.
Nykyä
Eiköhän tuo ole ihan normaalia että se oma palkkataso määrittää sen mitä pitää hyvätuloisena.
Joku kuka tienaa sen 2500e/kk pitää 3500e/kk tienaavaa hyvätuloisena koska se 2500e/kk tienaava eläisi tosi hyvin sillä 3500e/kk palkalla.
Se kuka tienaa sen 5000e/kk taas ajattelee ettei hän ole hyvätuloinen vaan hän pitää että hyvätuloisia on +6000e/kk tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus vaan kiristyy 6000 euron jälkeen, joten ei suuremmistakaan tuloista jää kovin paljoa käteen.
Monikin tarvitsee. Esim. monilapsinen perhe.
Hyvä että kiristyy. Ei kukaan tarvitse tuollaisia rahoja. Työttömien tuet ovat suomessa surkeat ja vielä pitäis rikkaan saada enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle raja on 7000€/kk
Mulle se on 8000€/kk
Mulle se on 9000€/kk
Mulle se on 10000€/kk
Joku 4000e/kk bruttopalkka olisi minusta jo aivan älyttömän kova palkka. Tienaan itse nyt noin 3000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus vaan kiristyy 6000 euron jälkeen, joten ei suuremmistakaan tuloista jää kovin paljoa käteen.
Hyvä että kiristyy. Ei kukaan tarvitse tuollaisia rahoja. Työttömien tuet ovat suomessa surkeat ja vielä pitäis rikkaan saada enemmän.
Kaikille sama vero niin reilua. Enkä nyt tarkoita epäoikeudenmukaisesta samaa tuloprosenttia. Silloinhan rikkaat maksaisivat paljon enemmän veroja euroissa. Sopiva euromäärä ansiotuloista voisi olla 10 000 euroa. Tämän maksettua kaikki ansiotulot olisivat verottomia. Tämä kannustaisi vetylyksiäkin töihin ja yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Yli 2000€ kuussa tienaavat on rikkaita. Itse tienaan 500€/kk.
No, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä noin paljon jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysraha menee 100 k/v eli vähintään nyt 8 334 €/kk
Köyhyysraja tai -raha, mutta mihin ihmisen rahat menee, jos tollanen on köyhyyden rajapyykki? Suomessa kuitenkin oletan tämän olevan.
Omituista
Vierailija kirjoitti:
Yli 120 000 €/vuosi = hyvätuloinen
50 000-120 000 e/vuosi = keskituloinen
Alle 50 000 €/vuosi = pienituloinen
Tälleen kun laskee, niin aika iso osa on pienituloisia 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama vero niin reilua. Enkä nyt tarkoita epäoikeudenmukaisesta samaa tuloprosenttia. Silloinhan rikkaat maksaisivat paljon enemmän veroja euroissa. Sopiva euromäärä ansiotuloista voisi olla 10 000 euroa. Tämän maksettua kaikki ansiotulot ol
Ei olisi reilua.
Mun ja miehen palkat, miehellä käteen jää 2000 ja mulla 3200. Ei me rikkaita olla, mutta kohtuullisilla menoilla ja valintoja tekemällä pärjäilee ihan mukavasti ja asuntolainan jälkeen jää säästöjäkin. Mies käy töissä ihan vaan maksaakseen meidän verot ;)