Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä kun ei uskolla käyttää lääkkeitä mitä lääkäri määrää?

Vierailija
16.05.2024 |

Kyseessä on siis hormonaalinen ehkäisy lääkkeenä endometrioosini jota lääkäri määräsi. Minulla on ollut aiemmin leikattu verikysta joka vissiin uusiutuu jos en hormoneja syö tai näin ainakin lääkäri sanoi. Minua ahdistaa käyttää noita hormoneja koska pelkään kaikkia sivu oireita sekä mahdollisia veritulppia. Minulla on myös itselläni suonikohjua ja äidilläni on ollut laskimotukoksia. Lääkäri sanoi että minipillerit voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta niitäkään en uskoltanut vielä aloittaa. Minulla on myös todettu ahdistuneisuushäiriö ja pelkään kammokseni juuri kaikkia outoja oireita mitä voisi ilmaantua. Tuntuu että jos söisin joka päivä noita lääkkeitä minun pitäis vain jatkuvasti pelätä,, voinko nyt mahdollisesti saada veri tulpan... Sitten taas toinen vaihtoehto on että joudun taas leikattavaksi

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain otettu lääke auttaa.  Olen kuullut monen vanhuksen suusta, ettei ilman nykylääkkeitä olisi elänyt niin pitkään ja hyvää elämää. Erityisesti sydän - ja verenpainelääkkeiden käyttäjät.

Lääkitys ei siltikään ole pakollista.

Vierailija
22/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkeiden pakkausselosteessa luetellaan kaikki mahdolliset haittavaikutukset mitä vaan keksitään, vakavien saaminen on kuitenkin varsin harvinaista. Itsellänikin on reumalääkkeissä mainittu vaikka mitä kamalaa, mutta mitään ei ole tullut. Kokeile ainakin ja jos outoa alkaa ilmetä niin lopeta.

Niin luetellaan, itse ihmettelen kun joka lääke pakkauksessa lukee "unettomuus", ihanko se tosiaan johtuu lääkkeestä joka kerta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endo leikataan. Ei hoideta lääkkeillä.

Vierailija
24/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu lääkärille. Usko tai älä, lääkärit saa ihan päivittäin keskustella potilaiden kanssa lääkkeiden mahdollisista haittavaikutuksista. Se on nykyajan ilmiö. Jos ahdistus ei silläkään selviä, niin kannattaa miettiä olisiko sen taustalla jotain psyykkistä ja voisiko auttaa jutella jonkun sen alan ammattilaisen kanssa. Muutenkin aina kannattaa kokeilla uudet lääkkeet: jos eivät auta, niin sillähän se selviää. Jos et saa lääkäriin näissä asioissa yhteyttä, niin voit ottaa yhteyttä sh:n ja puhua hänen kanssaan, hän varmasti viestittää huolenaiheesi lääkärille.

Minun runsaita kuukautisiani ja kipujani hoidettiin jotain puoli vuotta ennenkuin sopivat lääkkeet löytyivät. Ei siinä auttanut kuin kokeilla ja kokeilla. Oli meidän sairaalassa hyvät gynet meillä, joten tiesin alusta alkaen, että joskus pitää kokeilla useampaakin vaihtoehtoa ennenkuin sopiva lääke löytyy.

Vierailija
25/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista surullisinta on se, että potilas ei aloita lääkitystä, koska pelkää tai koska joku tuttu tai palstakaveri varoitti siitä ja kertoi, että siinä lääkkeessä on se ja se ja että on parmepiakin, älä ikinä suostu siihen ja siihen. Kannattaa luottaa lääkäriin, mutta toki varmistaa, että lääkärillä on tiedossa mahdolliset tärkeät asiaan liittyvät seikat (itsellä sellaiset on jo todetut lääkeaineallergiat ja aina varmistan, että lääkäri on niistä tietoinen ja lääkäriin mennessä otan varuilta paperit mukaan, joissa asia todetaan). Hänellä kuitenkin on koulutus ja erikoislääkärit ovat nmenomaan erikoistuneet tiettyyn  erikoisalaan, joten tietävät kyllä ja ovat nähneet kaiken mahdollisen ja osaavat arivoida paremmin minkä riskin voi tämän potilaan kohdalla ottaa ja mitä ei.

Vierailija
26/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikista surullisinta on se, että potilas ei aloita lääkitystä, koska pelkää tai koska joku tuttu tai palstakaveri varoitti siitä ja kertoi, että siinä lääkkeessä on se ja se ja että on parmepiakin, älä ikinä suostu siihen ja siihen. Kannattaa luottaa lääkäriin, mutta toki varmistaa, että lääkärillä on tiedossa mahdolliset tärkeät asiaan liittyvät seikat (itsellä sellaiset on jo todetut lääkeaineallergiat ja aina varmistan, että lääkäri on niistä tietoinen ja lääkäriin mennessä otan varuilta paperit mukaan, joissa asia todetaan). Hänellä kuitenkin on koulutus ja erikoislääkärit ovat nmenomaan erikoistuneet tiettyyn  erikoisalaan, joten tietävät kyllä ja ovat nähneet kaiken mahdollisen ja osaavat arivoida paremmin minkä riskin voi tämän potilaan kohdalla ottaa ja mitä ei.

No joo minä olen ainakin luottanut aikoinani lääkärin arvostelukykyyn erittäin huonoilla kokemuksilla

Vierailija
27/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkeiden pakkausselosteessa luetellaan kaikki mahdolliset haittavaikutukset mitä vaan keksitään, vakavien saaminen on kuitenkin varsin harvinaista. Itsellänikin on reumalääkkeissä mainittu vaikka mitä kamalaa, mutta mitään ei ole tullut. Kokeile ainakin ja jos outoa alkaa ilmetä niin lopeta.

Niin luetellaan, itse ihmettelen kun joka lääke pakkauksessa lukee "unettomuus", ihanko se tosiaan johtuu lääkkeestä joka kerta? 

Tuohon on pakko sanoa että unettomuus on neurologinen sivuvaikutus ja neurologiset sivuvaikutukset ovat yllättävän yleisiä. Esim. tietyt kipulääkkeet, hormonit, epilepsialääkkeet, mielialalääkkeet, betasalpaajat, tietyt antibiootit, unihäiriöt ovat melko yleinen sivuvaikutus noissa.

Vierailija
28/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä oli aivan jäätävät kivut endometrioosista. Nyt syö minipilleteitä, jotka auttavat. 

Vierailija
29/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää katsoa mitä ottaa.

Lääkärit ei välitä sun terveydestä.

Vierailija
30/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän minipillerit edes aiheuta veritulppia.

Estääkö ne vuodot kokonaan? 

Yksilöllistä, minulla estäneet jo pian 20 vuotta.

Vierailija
31/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et luota lääkäriin, niin älä turhaan hanki uusia lääkäriaikoja. Hoida ahdistus pois ja jokota siihen uusi lääkäriaika, sen aikaa pysy pois muista jonoista jos et lääköreiden ohjeiden mukaan kuitenkaan toimi. 

Vierailija
32/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä oli aivan jäätävät kivut endometrioosista. Nyt syö minipilleteitä, jotka auttavat. 

Olen ap ja ei ole juuri kipuja. Ainoastaan nuo uusiutuvat verikystat (ei varmaa uusiutuuko) 

Vierailija
33/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitää katsoa mitä ottaa.

Lääkärit ei välitä sun terveydestä.

Tottakai välittävät.

Vierailija
34/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et luota lääkäriin, niin älä turhaan hanki uusia lääkäriaikoja. Hoida ahdistus pois ja jokota siihen uusi lääkäriaika, sen aikaa pysy pois muista jonoista jos et lääköreiden ohjeiden mukaan kuitenkaan toimi. 

Kyllä mun mielestä jotkut lääkärit vain ei ole päteviä. Mä käytin nuorena jotain mielenterveys lääkettä ja nyt sain vanhempana tätä samaa lääkettä ja kun aloitin sen niin lääkäri sanoi että aina pitää alussa seurata sydänkäyrää ettei aiheuta mitään erikoista. Silloin nuorena kukaan ei tuosta laittanut mihinkään sydänfilmiin. Ja myös minulle ehdotettu e pillereitä vaikka suvussa laskimotukoksia. 

Vierailija
35/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh eikö endometrioosi leikata? 

Vierailija
36/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä jotkut lääkärit vain ei ole päteviä. Mä käytin nuorena jotain mielenterveys lääkettä ja nyt sain vanhempana tätä samaa lääkettä ja kun aloitin sen niin lääkäri sanoi että aina pitää alussa seurata sydänkäyrää ettei aiheuta mitään erikoista. Silloin nuorena kukaan ei tuosta laittanut mihinkään sydänfilmiin. Ja myös minulle ehdotettu e pillereitä vaikka suvussa laskimotukoksia. 

Niin ja 1. kerralla olit nuori: nuorilla voi ottaa enemmän riskejä. Nyt olit vanhempi, joten pitikin alkaa seurata (ihan siis sinun kirjoituskesi perusteella vastaan, en ole lääkäri enkä edes tiedä mistä lääkkeestä on kyse, utta usein menee noin, että nuorilla ei välttämättä tarvitse seurata kaikkea samaa mitä iäkkäämmillä)

Vierailija
37/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän minipillerit edes aiheuta veritulppia.

Estääkö ne vuodot kokonaan? 

Ei estä 

Joillakin estää, joillakin ei. Minulla toinen vuosi ilman vuotoja ja nautin, käytössä Slinda

Vierailija
38/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endo leikataan. Ei hoideta lääkkeillä.

Voi silti kasvattaa pesäkkeitä takaisin vaikka ne leikattaisiin

Vierailija
39/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja 1. kerralla olit nuori: nuorilla voi ottaa enemmän riskejä. Nyt olit vanhempi, joten pitikin alkaa seurata (ihan siis sinun kirjoituskesi perustee

No en mikää n vanha silloin ollut.. 29v

Vierailija
40/48 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh eikö endometrioosi leikata? 

sitä hoidetaan ensisijaisesti lääkkeillä. Leikkaus sitten kun lääkeet ei enää auta, tai muutoksia tullut tarpeeksi/liikaa

ääkehoito on pehmeämpi hoitomuoto, leikkausket aiheuttaa aina  muutakin tuhoa kuin muutosten tuhoa. esimerkiksi arvet ja arpmuodostus, lisäksi leikauksissa on aina omat riskinsä ja sellaista "kivaa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan