6 kuukautta yhdessä asumista miehen kanssa. Hän uhkaa erolla aina kun mun menkkakiukku alkaa
En vain voi sille mitään. En haluaisi olla huonolla tuulella, mutta kun hormoonit hyrräävät niin tulee ehkä sanottua asioita, joita en oikeasti tarkoita, mutta sillä hetkellä tuntuvat oikeilta. Pyydän kyllä aina anteeksi jälkikäteen, mutta silti miesystävä vihjailee aina, että hän kyllä lähtee kohta, jos näin jatkuu. Miten eteenpäin? En halua uhkailua tai menettää häntä.
Kommentit (44)
Mulla on niin voimakkaat mielialanvaihtelut ennen menkkoja, että ainoa vaihtoehto on pysyä yksin neljän seinän sisällä sen pari pahinta päivää. Yleensä pystyn hillitsemään käytöstäni kuin normaali aikuinen ihminen, mutta en aina. Perus-PMS on sellaista, että vähän ärsyttää enemmän pikkuasiat, mutta tämä vakavampi PMDD aiheuttaa oikeasti itsetuhoisia ajatuksia ja niin voimakasta raivoa, että on parempi olla vaan omissa oloissaan. En itse katselisi itseäni yhtään siinä tilassa, enkä kestäisi sitä, että loukkaan miestäni. Voin kertoa, että jos mitenkään pystyisin hallitsemaan tätä asiaa, tekisin sen kyllä mieluummin kuin eläisin näin.
Vierailija kirjoitti:
On tekosyy väittää ettei voi sille mitään.
tsellä paha pms ollut viimeiset vuodet. Monta kertaa ärsyynnyn asioihin ja aivan mitättömiin. Vaikka siihen, että matto on rypyssä enkä päässyt laittamaan väliovea hetitässänytkiinni, vaan piti alkaa oikoa sitä ja ainakin kolme sekuntia kului siinä hukkaan. Pms:än aikaan melkein kaikki ärsyttää. Silti mikään ei oikeuta kaatamaan kaikkea puolison niskaan. Pitää vain opetella itse tuntemaan kehonsa ja mielensä.
Opettele vaikka kertomaan puoisollesi, että sinulla on nyt pms. Mieti mitkä asiat auttavat sinua oireissa. Ala tekmään kokeiluja. Ja pidä suu kiinni puolison suuntaan. On äärettömän rasittavaa, jos toinen kiukuttelee jatkuvasti.
Minut saa rauhoittumaan seksi, joten meillä on paljon seksiä pms:ni aikana. Puolisoni ei tee sitä pelosta :D vaan siksi, että hänestä on mukavaa, että voi auttaa tuolla tavalla minua pms:
niin ja mene käymään gynekologilla. Hoitavat myös pms:ää. Minä sain aikoinaan sairaalaan lähetteen pms:n ja kovien alavatsakipujen sekä vuotomuutoksen vuoksi. En tiedä saako sairaalaan lähetettä plekän pms:n vuoksi, mutta kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin voimakkaat mielialanvaihtelut ennen menkkoja, että ainoa vaihtoehto on pysyä yksin neljän seinän sisällä sen pari pahinta päivää. Yleensä pystyn hillitsemään käytöstäni kuin normaali aikuinen ihminen, mutta en aina. Perus-PMS on sellaista, että vähän ärsyttää enemmän pikkuasiat, mutta tämä vakavampi PMDD aiheuttaa oikeasti itsetuhoisia ajatuksia ja niin voimakasta raivoa, että on parempi olla vaan omissa oloissaan. En itse katselisi itseäni yhtään siinä tilassa, enkä kestäisi sitä, että loukkaan miestäni. Voin kertoa, että jos mitenkään pystyisin hallitsemaan tätä asiaa, tekisin sen kyllä mieluummin kuin eläisin näin.
Tuokin on hyvä, ett olet keksinyt, että tarvitset omaa rauhaa pariksi päiväksi. PArisuhde voi muutenkin yleensä paremmin, jos ei toista näe 24/7, oli pms tai ei.
Kenelle kiukuttelit aikaisemmin? Kai sä joskus olet yksin asunut? Miksi se kiukunkohde olisi nyt puoliso? Kerro, että tarvitset enemmän omaa tilaa, kun on menkat. Etsikää ratkaisuja yhdessä etukäteen. Onko sulla oikeasti hyvä olla suhteessa vai annatko kaiken tulla ulos silloin, kun sulla on mielestäsi menkkojen aikana oikeus sanoa toiselle pahasti?
Kumppanilla eikä kenelläkään muullakaan ole velvollisuutta sietää pahantuulisuuttasi.
Olosi ei helpotu, sen sijaan levität pahaa oloa vielä muihinkin. Häpeä, aikuinen ihminen.
Jos et osaa harjoittelusta huolimattakaan käyttäytyä hyvin kuukautisten aikana, majoitu hotelliin noiksi päiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu: Nainen on kärttyisä ja kiukkuinen, kun sukusolu poistuu kehosta, mutta mies ähisee mielissään sukusolun poistuessa hänen kehostaan.
Ei se niin jännää ole, jos miettii vähän pidemmälle. Mies ähisee mielissään kun hänene sukusolunsa menee potentiaalisesti hyödynnettäväksi. Joo, tiedän, että ei mene oikeasti kuin äärimmäisen harvoin, mutta noin niin kuin periaatteessa. Jos miehen sukusolu jää kehoon, on 100% varmaa, ettei se hedelmöitä. Ja naisen tilanteessa taas menkoissa poistuva sukusolu ei 100% varmasti hedelmöity.
Minusta on aina ollut väärin, että naiset oikeuttavat huonon käytöksensä hormoonien takia.
Ei se oikeuta mitään. Ei kuukautisten tai raskauden aikanakaan. Saa olla paha mieli ja kiukuttaa, mutta käytöstavat pitää olla.
Esim.lastentarvikeliikkeen myyjät saavat kuulemma usein paskaa niskaansa, kun minäminäminä haluaa saada ne tietyt lastenvaunut tasan nyt, vaikka minuutti sitten on se viiva tikkuun ilmestynyt. Sitten saadaan kaupassa itkupotkuraivareita, kun tuote tilataan ja tulee "vasta" kuukauden päästä, kun siinä kohtaa laskettuun aikaan on enää vain 8kk...
Ja kaikki se haukkuminen ja huono käytös on raskaushormoonien syy.
Mies parat , jos julkisestikin hormoonihirviö viitsii käyttäytyä idioottimaisesti niin mitäköhän tapahtuu kotona...
Ne hormoonit eivät kuitenkaan pakota sitä suuta aukaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
on se kumma kun omasta käytöksestä ei oteta mitään vastuuta eikä sitä haluta muuttaa.
ap:han haluaa muuttaa ja ottaa vastuuta kyselemällä täältä vinkkejä
Vierailija kirjoitti:
- Miehen (tai kenenkään) ei tarvitse sietää toistuvaa huonoa käytöstä esim. huutoa, nimittelyä jne. Anteeksi pyyntö jälkikäteen ei poista pahaa mieltä ja toistuvasti tämmöinen käytös katkeroittaa suhteessa.
- Ap:n (tai kenenkään) ei tarvitse sietää toistuvaa erouhkailua, koska se on yksi henkisen väkivallan muoto ja aiheuttaa turvattomuuden tunnetta kumppania kohtaan.
E-pillereitä kannattaa kokeilla jos ei ole mitään terveydellistä syytä miksi niitä ei voi käyttää, pelkät minipilleritkin tasoittaa jo oloa.
Samaa mieltä. Toki joku voi ottaa asiasta keskustelunkin uhkailuna, vaikka sitä ei niin olisi tarkoitettukaan. Mutta onhan siitä puhuttava, mikäli toisen mieli ei kestä säännöllisesti tapahtuvaa muutaman päivän kaatopaikkana oloa. Toisaalta taas joku voi kokea sellaisella asialla uhkailun keskusteluna, joka ei tietenkään ole ok
Mulla auttaa parhaiten seksi menkkojen aikaan , nopeuttaa niitä ja poistaa kipuja ja rentouttaa . Mies on myös oppinut olemaan provosoimatta kyseisinä päivinä .
Vierailija kirjoitti:
Olen mies hieman samassa tilanteessa, tai no nyt on parempi tilanne, mutta aiemmin olin viittä vaille lähdössä.
Mene vaikka metsään huutamaan. Mikään ei oikeuta kaatamaan niitä kiukkujasi toisen ihmisen niskaan.
Noin tekisin itsekin,siksi en ala tuohon asumisjärjestelyyn.
Miksi miehen pitäisi hyväksyä tuollainen käytös? Tai jos miehesi tekisi tuollaista säännöllisesti, hyväksyisitkö itse?
Eli tee asialla jotain tai lopeta suhde.
Sille on syynsä miksi mies perinteisesti oli perheen pää jolla oli määräysvalta vaimoonsa.
Liiku pitkiä lenkkejä, Voi helpottaa! Luonnon omaa estrogeeniä ruokien muodossa. Tsemppiä.
Sano sille kun seuraavan kerran "uhkailee", että lupaat vaan.
Jos kovin hurjat käy gynellä, jotkut ovat jopa sekavia pms oireiden kanssa. Apua voi olla saatavilla.
Anteeksipyynnöt jälkeen päin eivät haise missään, jos käytös ei muutu tulevaisuudessa. Jos PMS oireet ovat noin vakavat, menisin ihan oikeasti lääkäriin selvittämään niiden syytä, joka voi olla että hormonit ovat epätasapainossa. Se on naisten vaiva, jota ylenkatsotaan ja diagnosoidaan väärin todella useasti.
... ellet sitten käytä pms-oireitasi tekosyynä olla paska ihminen, siihen ei valitettavasti auta muu kuin asenteenmuutos tai ero, joka siinä vaiheessa on kyllä aivan ansaittu. Jos oikeasti välität ja haluat olla tämän ihmisen kanssa, isket ongelmasi juureen kiinni.
Kannattaa varmaan mielummin ennakoida. Kun kerran tiedät sen asian, niin sanot ukolle, että nyt se näköjään alkaa. Tai sanot ukolle jo siinä vaiheessa Kun hän itse huomaa, että sanoo vaikka sinulle asiasta. Keksitte jonkun ratkaisun siihen ennakkoon. Ei tarvitse hormonivihaa purkaa siihen toiseen. Hyvä, että tiedätte ja tiedostatte sen kumpikin.
Tehkää strategia.
Anna erota tai keksi ratkaisu. Mee omiin oloihisi jos ketuttaa.