Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmitti tänään, kun päiväkodissa lapsi pyysi ihon väristä tussia

Vierailija
15.05.2024 |

Olen opiskelijana eskarilaisten ryhmässä. Tänään yksi lapsista pyysi piirtäessään ihon väristä tussia, mihin korjasin ystävällisesti ettei sellaista olekaan koska iho on eri ihmisillä eri värinen. Vanhempi lastenhoitaja kuuli tän meidän keskustelun ja tuli heti väliin, että Anna nyt x:lle tussi, ei tämmöistä nyt aleta vänkäämään. Tuli niin paha mieli, että verisin päänsärkyyn ja lähdin aikaisemmin tänään kotiin, ja harmittaa vieläkin. Eikä päiväkodeissa tosiaan saa opettaa lapsille ettei rasismi ole oikein? Ei lapsi näitä ymmärrä ellei heitä opeta. Se on niin surullista. Ajattelin ottaa asian puheeksi opettajani kanssa, ehkä myös lasten vanhempien. 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikku-ukko ee tarvihe ihon väristä tussija :P

Vierailija
22/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole ihonväristä tussia? Onhan se ihokin aina jonkin värinen. Sanotko taivaansinistä tussia pyytävälle, että ei taivaskaan ole aina samanvärinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastaatte trollille?

Ehkä on oikeasti aikuisia jotka eivät oikein jaksa lasten kanssa pitkään, eivät tiedä mitä lapsi tarkoittaa ja ovat silti, mikä lie syynä - palkkako vai pakotettu. Olen nähnyt aikuisia töissään sanomassa aikuisille, jos ei lapsille. Lapsi ei ole aikuinen kuitenkaan.

Vierailija
24/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ihon värittämiseen ihon väristä värikynää. 

Vierailija
25/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän se on, sellaista väriä ei ole olemassa kuin "ihon väri". Ikävää jos lapsi ei tunne väriä "beige" tai "vaaleanpunainen". Oletan että jotain sellaista hän tässä olisi halunnut. Mä kysyisin sen vanhemmilta että miksi lapsi olettaa että "ihon väri" on joku väri. 

Vierailija
26/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa lapset sanovat ja kysyvät vaikka mitä. Se kuuluu lapsuuteen. Sensitiivisesti ohjaamalla päästään yli kiperistäkin sanomisista ja kysymyksistä. Pitää myös muistaa, että koko maailma on uusi ja ihmeteltävä paikka lapselle.

Homogeenisellä pikkukylällä Suomessa se ihonvärinen tussi on sitä väriä mitä lapsi ihmisten hipiässä näkee. Afrikkalaisessa pikkukylässä lapselle ihon värinen tussi on toista väriä ja ison kaupungin lapselle missä tahansa niitä värejä on monta. Ja kaikki lapset opettelevat erilaisuudesta, samanlaisuudesta ja ihmisenä elämisen lainalaisuuksista. Aikuiset opettelevat myös. Seuraavalla kerralla älä hermostu, älä pahoita mieltäsi, älä hanki päänsärkyä, vaan opetelkaa yhdessä. Sinä, lapset ja ryhmän muutkin aikuiset.

Olen itse suomalainen, jonka vanhempien juuret eivät ole suomalaiset. Oma ihonvärinen tussini olisi vaaleanruskea. Olen myös päiväkodissa töissä. Toisinaan pieni lapsi on silmät suurina sanonut, että olen erivärinen kuin hän itse. Tästä on päästy juttelemaan siitä, että ihmisiä on monenvärisiä ja silti olemme kaikki ihan samanlaisia ihmisiä.

Vierailija
27/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kutsuin tiettyä väriä tuoksi lapsena, koska en tiennyt sille värillä mitään muuta nimitystä ja koska se siinä tussipaketissa tai väriliitupaketissa sattui olemaan lähimpänä sitä, jolla mielestäni pystyi väittämään itseni värisiä ihmisen kuvia. Ei se ole mitään rasismia, jos kutsuu tiettyä väriä ihon väriseksi. Se olisi rasismia, jos esim. ei-valkoinen kutsuisi ruskeaa ihon väriksi ja joku korjaisi, että ei se mikään ihon väri ole. Samoin sinä korjasit lasta aika epäjohdonmukaisesti. Ihan hyvin vaalea tussi voi olla jonkun mielestä ihon värinen siinä missä ruskea, musta ja keltainenkin. Ymmärrän pointtisi, mutta jokainen, etenkin lapsi, katsoo maailmaa omasta viitekehyksestään eikä se vielä ole rasismia. Rasismia on toisten tietoinen syrjintä ja eriarvoistava kohtelu. Sitä tuon lapsen käytös ei ollut.

Vierailija
28/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hemmetti, entäs jos lapsi olisi pyytänyt MUSTAA TUSSIA.  Antakaa nyt lasten kasvaa ja kehittyä, lopettakaa aivopesu ja heti. Ai niin ei saa sano että tyttä pyysi, tai poika kysyi.

Ennenkuin käytte kimppuun, että olen lääkkeissä tai päissään,

Siis ei saa sanoa, että tyttö pyysi tai poika kysyi.

En muuten laittaisi lastani päiväkotiin mistään hinnasta, niin hulluksi touhu on mennyt. Oi niitä aikoja, kun lapsi sai olla lapsi, lapsia sai puhutella tytöiksi ja pojiksi. Woke paskaa tungetaan jopa vellilautaselle.

Vierailija
29/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö lapset piirtelevät fyysisesti ja manuaalisesti käsin jollain tusseilla, eikö diginatiivien pitäisi piirrellä jo puhelinsovelluksella tai tietokoneen piirto-ohjelmalla?

Vierailija
30/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna jatkossa lapselle kaikki tussit ja pyydä häntä itse valitsemaan siitä ihon värinen tussi. 

Kenen ihon värinen?

Lapsi tietysti valitsee sen värisen tussin, minkä värisen ihon haluaa värittää. Miten te saatte tehtyä yksinkertaisista  asioista näin vaikeita?

Vierailija
31/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se on, sellaista väriä ei ole olemassa kuin "ihon väri". Ikävää jos lapsi ei tunne väriä "beige" tai "vaaleanpunainen". Oletan että jotain sellaista hän tässä olisi halunnut. Mä kysyisin sen vanhemmilta että miksi lapsi olettaa että "ihon väri" on joku väri. 

Voi luoja. Jokaisen iho on jonkin värinen. Ja lapsi varmaan viittasi oman ihonsa väriin tuossa

Vierailija
32/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jokaisen iho on jonkin värinen. Ja lapsi varmaan viittasi oman ihonsa väriin tuossa

Mistä tiedät? En mä muista ainakaan lapsena piirtäneeni itseäni koko aikaa.

Vierailija
33/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihonväristä tussia olekaan, ainakaan vaaleaihoiselle.

Kyllä niitä löytyy, mutta ei mistään perustusseista. Sävyjä on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
34/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aapeen kanssa samis

Oran huomenna saikkuu

Tää pitää selvittää

Vierailija
35/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois voinut vaan kysyä "Minkä värisen ihonvärin haluat?" Tällöin lapsi sais itse valita minkä värisen ihmisen piirtää. Sen sijaan keskitit lapsen kiinnittämään huomiota eri ihonväreihin. Tää kertoo enemmän siitä, että ap sinä et nää ihmisiä ihmisinä vaan tietyn värisinä ihmisinä. Varmaan oli jo selvillä ketä lapsi piirsi joten siitäkin jo ois voinut päätellä jotain. 

Jos tummaihoinen lapsi kysyis piirtäessään ihonväristä tussia niin sanoisitko sillekin, ettei sellaista ole? 

Vierailija
36/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ite oisin vaan antanut sille sen ihon värisen tussin. Joillain on aika pahat traumat.

Vierailija
37/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tositapaus oli kerran sanomalehdessä, että joku oli ollut kesäharjoittelijana myymässä torilla ja muualta muuttanut oli kysynyt kotimaisia vihanneksia, niin myyjä ei tajunnut, vaan kysyi, että mistä maasta pitäisi olla. 

Lehtijutussa sanoi kysyjä sen jälkeen kysyvänsä, onko suomalaisia. 

Vierailija
38/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisen lapsen ajatusmaailma on vielä varsin suoraviivainen. Jos hän pyytää ihon väristä tussia antamatta mitään muuta määritelmää, hän tarkoittaa oman ihonsa väristä.

Vierailija
39/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna jatkossa lapselle kaikki tussit ja pyydä häntä itse valitsemaan siitä ihon värinen tussi. 

Kenen ihon värinen?

Ihan kenen hän haluaa. Lapsihan sen valitsee sun ei edes tarvi tietää vaikka hän valitsisi satuolennon ihon värin.

Vierailija
40/56 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit antanut tussit ja sanonut valinta on sinun..ja hyvö trolli.