Harmitti tänään, kun päiväkodissa lapsi pyysi ihon väristä tussia
Olen opiskelijana eskarilaisten ryhmässä. Tänään yksi lapsista pyysi piirtäessään ihon väristä tussia, mihin korjasin ystävällisesti ettei sellaista olekaan koska iho on eri ihmisillä eri värinen. Vanhempi lastenhoitaja kuuli tän meidän keskustelun ja tuli heti väliin, että Anna nyt x:lle tussi, ei tämmöistä nyt aleta vänkäämään. Tuli niin paha mieli, että verisin päänsärkyyn ja lähdin aikaisemmin tänään kotiin, ja harmittaa vieläkin. Eikä päiväkodeissa tosiaan saa opettaa lapsille ettei rasismi ole oikein? Ei lapsi näitä ymmärrä ellei heitä opeta. Se on niin surullista. Ajattelin ottaa asian puheeksi opettajani kanssa, ehkä myös lasten vanhempien.
Kommentit (56)
Hauska trolli. Rasismin opettamistahan tuollainen käytös olis, jos haluaa nähdä pikkujututkin sellaisena.
Anna jatkossa lapselle kaikki tussit ja pyydä häntä itse valitsemaan siitä ihon värinen tussi.
Ei ihonväristä tussia olekaan, ainakaan vaaleaihoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Anna jatkossa lapselle kaikki tussit ja pyydä häntä itse valitsemaan siitä ihon värinen tussi.
Kenen ihon värinen?
Jos lapsi on suomalainen niin ihonvärinen tussi on se vaalea beige. Kuka nyt tummanruskealla naamaa värittää.
Keltainen tussi luulis löytyvän ja kerro että sen kanssa piirretään sellaiset vinot silmät
Vastuullinen työntekijä ei lintsaa. Lapsillekin oetetaan ettei harmistuminen oikeuta huonoon käyttäytymiseen.
Minä kysyisin, että tarkoitatko oman ihosi väristä. Näin voi kysyä myös tummaihoiselta tussia pyytävältä.
Voi nyyhkis :D rasismijutuille on paikkansa mutta nyt oli totaalisen väärä, jos siis edes pitää paikkansa.
Ja kun lapsi pyytää vedenväristä tussia, niin aloitat palopuheen siitä, miten meret ovat saastumisen takia vaikka kinkä värisiä ja sitten on vielä tämä Punainen meri!
Se ihonväri tarkoittaa ehkä vaaleanpinkkiä tai vaaleanoranssia. Tai kysyy mikä väri se voisi olla. Lapsia ei kannata epäystävällisesti korjata, ettei satuta lasta. Ei niillä asioilla ole niin väliä. Lapset saavat sanoa vaikka että norsu on violetti. Ehkä jossain on violetti norsu. Sä et vain näe sitä.
Loistava paikka olisi ollut lapsen antaa itse valita se mikä tussi on hänen mielestään ihonvärinen ja samalla keskustella, että onko se sama väri kaikkien mielestä ihon värinen. Sinä päätit tehdä asiasta draaman ja nyt lapsi ihmettelee, että mitä hän teki väärin ja hänestä alkaa tuntumaa siltä, että ihonväri on jotenkin arka asia. Eikä millään tavalla luonnollinen.
On monta tapaa nolata lapsi ja ap on oikealla alalla varhaiskasvattajaksi: juuri noin tehdään, kun lapselle halutaan osoittaa, että hän on huono ja väärässä.
Järkyttävän ärsyttävä aloitus, oli trolli tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Loistava paikka olisi ollut lapsen antaa itse valita se mikä tussi on hänen mielestään ihonvärinen ja samalla keskustella, että onko se sama väri kaikkien mielestä ihon värinen. Sinä päätit tehdä asiasta draaman ja nyt lapsi ihmettelee, että mitä hän teki väärin ja hänestä alkaa tuntumaa siltä, että ihonväri on jotenkin arka asia. Eikä millään tavalla luonnollinen.
Toisin sanoen ap alkoi kasvattamaan lapsesta rasis tia. Tuosta se alkaa..
Miksi on rasismia pyytää ihonväristä tussia? Vaaleaihoinen lapsi pitää opettaa häpeämään sitä, että kun hän piirtää isän, niin tämä ei olekaan ruskea?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun lapsi pyytää vedenväristä tussia, niin aloitat palopuheen siitä, miten meret ovat saastumisen takia vaikka kinkä värisiä ja sitten on vielä tämä Punainen meri!
Joo, punainen meri käy, Musta meri olisikin jo rsismia.
No voi hemmetti, entäs jos lapsi olisi pyytänyt MUSTAA TUSSIA. Antakaa nyt lasten kasvaa ja kehittyä, lopettakaa aivopesu ja heti. Ai niin ei saa sano että tyttä pyysi, tai poika kysyi.
* vetosin päänsärkyyn t.ap