Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein te joilla on karjalaisia sukujuuria teette piirakoita?

Vierailija
15.05.2024 |

Ovat suurta herkkuani ja liian harva tuntemani tekee. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Joskus teininä yritin innoissani tehdä karjalanpiirakoita, mutta niistä tuli kivikovia. Maku oli kyllä oikea, mitä nyt sain niitä järsittyä. Aion jossain vaiheessa yrittää vielä.

Onneksi siskoni on opetellut sen taidon, ja hän tekee piirakoita usein.

Isoäitimme oli Karjalasta ja hänen luonaan oli aina tuoreita piirakoita + munavoita tarjolla.

Taidan arvata, miksi piirakoistasi tuli kivikovia, niin olen kuullut käyneen joillekin muillakin. Hyvien piirakoiden salaisuus on, että ne voidellaan huolellisesti voisulalla heti uunista otettua ja sen jälkeen pannaan tiiviisti leivinliinan alle. Siellä ne pehmenevät juuri oikeanlaisiksi.

t. Se evakkoperheen piirakkalauantaityttö

Vierailija
22/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirakka on tällä Karjalaisella käsittelyssä lähes päivittäin. Suurta herkkua on kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian työläitä, en tee, vaikka kyllä osaan. Lapsuudessa tehnyt niin paljon, että on varmaan kuin polkupyörällä ajo, ei unohdu koskaan. 

Ei ne oikeastaan edes ole kovin työläitä. Nopeat tehdä ja paistaa, kunhan puuro/muu täyte on tehty.

Vierailija
24/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tein koulussa. 

Vierailija
25/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä tietää jos onkin 1% karjalaista ja voi alkaa valmistaa piirakoita sekä kalakukkoja. Sitä ei tiedä koskaan onko vai eikö. Ei ole sukutestejä ollut.

Vierailija
26/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Joskus teininä yritin innoissani tehdä karjalanpiirakoita, mutta niistä tuli kivikovia. Maku oli kyllä oikea, mitä nyt sain niitä järsittyä. Aion jossain vaiheessa yrittää vielä.

Isoäitimme oli Karjalasta ja hänen luonaan oli aina tuoreita piirakoita + munavoita tarjolla.

Taidan arvata, miksi piirakoistasi tuli kivikovia, niin olen kuullut käyneen joillekin muillakin. Hyvien piirakoiden salaisuus on, että ne voidellaan huolellisesti voisulalla heti uunista otettua ja sen jälkeen pannaan tiiviisti leivinliinan alle. Siellä ne pehmenevät juuri oikeanlaisiksi.

t. Se evakkoperheen piirakkalauantaityttö

Ja ne voidellaan voisulalla / uitetaan siinä _molemmin puolin_!

Vierailija
27/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni paistoi hirmuisen määrän joka viikko (oli iso porukka). Äitini hyvin harvoin. Itse opettelin joskus, mutta en enää tee. Opetin 15 vuotta sitten eräälle sukulaislapselle, miten niitä tehdään, ja juuri jouluna kuulin, että hän edelleenkin tekee niitä ainakin jouluksi.

Gluteenittomia ostan joskus kaupasta, eivät ole kovin kummoisia, mutta syöhän niitä.

Sellainen hauska ohje oli jossain, että voi tehdä sellaisen uunipellin kokoisen piirakan, eli kaulitsee pellin kokoisen pohjaan ja päälle sitten riisipuuroa tai perunatäytettä.

Pyörösiä eli kukkosia joskus harvoin olen paistanut puoliksi karjalaisen taustani takia.

Vierailija
28/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin kertoja vuodessa teen ison satsin ja laitan pakkaseen. Ja aina ennen juhlia kuten joulua tai kihlajaisia. Ja tarjoan aina munavoin kanssa.

Vierailija
29/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan. Kaupasta ostan lähes viikottain.

Vierailija
30/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, vaikka isovanhempani asuivat Karjalassa. Mutta silloin tällöin ostan pakasteena cocktail piirakoita.

Vierailija
31/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa vaivaa. Kaupasta saa valmiina.

En minä makaronejakaan itse sorvaa.

Ei kaupan valmiit piirakat ole mitään. 

Juuri näin. Itse ne pitää tehdä, leivinuunissa, lämmitetty itse kasvatetuilla puilla. Kaadettu tylsällä sahalla ja yksin raahattu puut metsästä torppaan ilman hevosen apua.

Heh, ei riitä mihinkään! Pitää olla itse  rakennettu talo, itsekasvatetuista puista tehty. Leivinuuni itse muurattu, itsetehdyistä tiilistä. Jatko kuten edellä. Eikä sekään oikeasti riitä. Jos aivan perinjuurin alusta asti itse aivan kaiken tekee, pitää ensin luoda maailmankaikkeus. Kuten omenapiirakan leipomisessakin. Ei meistä nykyihmisistä ole kyllä mihinkään.

Vierailija
32/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa vuoteen, lähinnä jouluksi ja uudeksivuodeksi.

Vierailija
33/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli Viipurista ja itsellä on jo ikää, silti teen kuukausittain. 

Mites munavoi?

Hyvin, kiitos kysymästä.

Sulla on kirjoitusvirhe tuossa.

Vierailija
34/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa vaivaa. Kaupasta saa valmiina.

En minä makaronejakaan itse sorvaa.

Kaupan piirakat ovat pahanmakuisia.

Vierailija
35/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aikaa varmaan kolmekymmentä vuotta. Fazerin piirakat on ihan hyviä 

Eikä ole, pullamössöön laitettu puuroa

Vierailija
36/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itsellä ei ole sukujuuret idässä niin piirakoita teen melkein kuukausittain. Anopin kautta tulleet leivontaan. Ja oikealla leivinuunilla tietty. Kesällä tulee kyllä tehtyä harvemmin.

Vierailija
37/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aikaa varmaan kolmekymmentä vuotta. Fazerin piirakat on ihan hyviä 

Mielestäni ne eivät ole yhtään hyviä. Mutta jos parempia ei ole saanut koskaan. Kaksi kertaa itse maistanut mutta ei mun makunystyröille kelpaa ne. 

Vierailija
38/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

NE pitää uittaa maito+vesi seoksessa ja laittaa voipaperin ja pyyhkeen alle hautumaan!

Vierailija
39/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni paistoi hirmuisen määrän joka viikko (oli iso porukka). Äitini hyvin harvoin. Itse opettelin joskus, mutta en enää tee. Opetin 15 vuotta sitten eräälle sukulaislapselle, miten niitä tehdään, ja juuri jouluna kuulin, että hän edelleenkin tekee niitä ainakin jouluksi.

Gluteenittomia ostan joskus kaupasta, eivät ole kovin kummoisia, mutta syöhän niitä.

Sellainen hauska ohje oli jossain, että voi tehdä sellaisen uunipellin kokoisen piirakan, eli kaulitsee pellin kokoisen pohjaan ja päälle sitten riisipuuroa tai perunatäytettä.

Pyörösiä eli kukkosia joskus harvoin olen paistanut puoliksi karjalaisen taustani takia.

No hyi olkoon. Niiden piirakoiden idea on se kuori. 

Jollain uunipellin kokoisella piirakalla koko idea menee pilalle ja syntyy pelkkää uunissa paistettua puuroa 

Vierailija
40/42 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirakka on tällä Karjalaisella käsittelyssä lähes päivittäin. Suurta herkkua on kyllä.

On ne muillakin eikä vain Karjalaisilla. On Mustosilla ja Koposilla ja Erosillakin!

OTA ja laita asetuksiin "pisteen jälkeen iso kirjain" ja muulloin laitat ite. Se on karjalainen jos sitä tarkoitit eikä Karjalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän