Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teuvo Hakkaraisen kohdalla puhutaan siitä, että häneltä jäi PERUSkoulu kesken. Eikös hänen aikoinaan käyty vielä kansa- ja oppikoulua?

Vierailija
15.05.2024 |

Miten on mahdollista?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua vaivaa kun ihmiset puhuvat kansalaiskoulusta tarkoittaessaan kansakoulu.

Kansakoulu koostui jo 40-luvulla syntyneillä kansakoulusta ja kunnista riippuen viimeisten 1 -2 luokan nimi oli kansalaiskoulu.  Maaseudulla vaikka 7 vuotta kansakoulua kyläkoulussa, 1 vuosi kansalaiskoulua "kirkolla."

Kaupungeissa kansalaiskoulu oli kansakoulun 6. ja 7. luokka.  kaupungeissa saattoi niillä olla kieltenkin opetusta.

Kansakoulun päättötodistuksen sai kansalaiskoulun päätyttyä.

Vierailija
22/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos oli kansakoulun kahdeksannella eli kansakoulun viimeisellä luokalla kun peruskoulu tuli ei kai joutunut enää yhdeksättä luokkaa käymään.  Oppikoululaisten nimi muuttui peruskoululaisiksi.

Luulen myös että kyseessä on toimittajien  oikotie,  Teuvolla on kansakoulun päättötodistus, 8 lk,  mutta toimittajat eivät tiedä kansakoulusta enää mitään tai haluavat tahallaan puhua kesken jääneestä peruskoulusta.

Ei kansakoulusta saa päättötodistusta 8 luokalla, eikä peruskoulustakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos oli kansakoulun kahdeksannella eli kansakoulun viimeisellä luokalla kun peruskoulu tuli ei kai joutunut enää yhdeksättä luokkaa käymään.  Oppikoululaisten nimi muuttui peruskoululaisiksi.

Luulen myös että kyseessä on toimittajien  oikotie,  Teuvolla on kansakoulun päättötodistus, 8 lk,  mutta toimittajat eivät tiedä kansakoulusta enää mitään tai haluavat tahallaan puhua kesken jääneestä peruskoulusta.

Ei kansakoulusta saa päättötodistusta 8 luokalla, eikä peruskoulustakaan. 

Kyllä minulla  on kansakoulun päättötodistus 8lk käytyäni.   Ja siinä nimenomaan lukee päättö.

Siinä on kyläkoulun 7 luokan arvosanat toisella sivulla ja toisella sivulla kansalaiskoulun arvosanat,  keskiarvo 8, 7  joka oli sinä vuonba kansalaiskoulun primuksen keskiarvo.

En tiedä miten sinun kotikunnassasi.  Aikoinaan huvitti kun piti työvoimatoimistossa esittää myös peruskoulutodistus.   Nuori virkailija 2000-luvun alussa ihasteli sitä,  miten eksoottinen, hän ei ole ennen nähnytkään 

Vierailija
24/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakkarainen on syntynyt 1960, eli olet oikeassa. Mutta ehkä puhuja sopeuttaa käyttämänsä termit nykyaikaan, että kuulijan olisi helpompi ymmärtää. Minäkin puhun nykyään ala- ja yläkoulusta, vaikka itse kävin peruskoulun ala- ja yläastetta.

(Onhan myös teoreettinen mahdollisuus, että hän jäi niin monta kertaa luokalle, että siirtyi lopulta peruskoulusysteemiin, mutta sitä en oikein uskoisi.)

Siis ei kunnissa eri ikäluokat olleet eri systeemissä vaan peruskouluun siirryttiin koko kunta kerralla. Toki oppivelvollisuus oli 16 vuoteen ennen joten jos siihen mennessä ei valmistunut yläasteelta niin voi lopettaa koulunkäynnin. Ja ainakin kerran tuossa pitää jäädä luokalleen jos en väärin laskenut. 

Mutta eikös se mennyt kuitenkin niin, että jos ehti aloittaa keski- tai kansalaiskoulun, niin silloin koulu suoritettiin kuitenkin loppuun niiden opetussuunnitelmien mukaisesti, vaikka nimellisesti oltiinkin peruskoulussa?

Vierailija
25/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen koulutuksellaan ei ole väliä, kun on päässyt tienaamaan politiikassa isot rahat.