Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako terapeutilla/psykiatrilla olla omia mielenterveysongelmia?

Vierailija
15.05.2024 |

Käyn terapiassa, ja ohimennen terapeutti mainitsi lääkityksestään ja toistuvasta masennuksestaan. Kertoi myös nukkuvansa vain avustetusti. Tuli tosi erikoinen olo, koska itse käyn _hänellä_ hoidossa näistä samoista ongelmista, eikä hän ole osannut hoitaa tai hoidattaa niitä itseltäänkään 😳 Muilla kokemusta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan noin henkilökohtaisessa ja herkässä asiassa haluaisi hoitajakseni tyyppiä, jonka käsitys perustuu pelkkiin kirjoihin ja käsitykseen, että masennus on asennekysymys. Jos on itsellä taustalla vaikka masennus ja ahdistus, ei tule vahingossakaan sanottua potilaalle että sen kun menet ja teet, ei se ole niin vaikeaa. 

Vierailija
22/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan noin henkilökohtaisessa ja herkässä asiassa haluaisi hoitajakseni tyyppiä, jonka käsitys perustuu pelkkiin kirjoihin ja käsitykseen, että masennus on asennekysymys. Jos on itsellä taustalla vaikka masennus ja ahdistus, ei tule vahingossakaan sanottua potilaalle että sen kun menet ja teet, ei se ole niin vaikeaa. 

En ihan ymmärrä tätä kommenttia. Kirjat nimenomaan osoittavat, ettei masennus ole asennekysymys eikä kukaan asiantunteva mt-alan henkilö niin väitä. Minulle on yhdentekevää, onko hoitavalla tahollani ollut itse mt-ongelmia, toki kokemusasiantuntijuus voi lisätä empatiaa, mutta nimenomaan tutkimustiedon ja vaikuttavien hoidon mukaan pitäisi joka tapauksessa mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologiahan vetää eniten mt-ongelmaisia sitä opiskelemaan. Ovat kiinnostuneita mikä heitä itseään vaivaa ja miksi.

Kun taas PS vetää hoitamattomia, sairaudentunnottomia hulluja, jotka ahdistelevat Eduskuntatalossa ja ammuskelevat keskellä Helsinkiä.

Psykologia tutkii ihmismieltä. Kiinnostaahan se jokaista älykästä ja tuntevaa ihmistä.

Vierailija
24/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro. 14. ihan vain tiedoksi, että tuon sortin ammattilainen ei missään tapauksessa saa avata henkilökohtaisia ongelmiaan asiakkaalle/potilaalle. "Käyn terapiassa, ja ohimennen terapeutti mainitsi lääkityksestään ja toistuvasta masennuksestaan. Kertoi myös nukkuvansa vain avustetusti." - Mieti nyt itsekin vähän miltä tuo kuulostaa.

Eikä myöskään pohjaa pelkkään tulkintaan, vaan on ihan lakisääteinen juttu moneltakin saralta.

Puppua. Mikään laki ei määrää mitään siitä mitä ammattilainen saa itsestään kertoa potilaalleen. Laissa ei ole mitään mainintoja aiheesta. Tokikaan ei ole ammatillista välttämättä kertoa.

Vierailija
25/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo terapeutit joudu itsekin käymään terapian läpi ennen alalle ryhtymistään? Näin jotenkin muistelisin. Tulevat tietoisiksi omista vaikeuksistaan, etteivät sotke omia ongelmia terapoitavan ongelmiin. 

26/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap:n kannattaisi kyllä vaihtaa terapeuttia. Jos kyse on tilapäisestä elämänkriisistä niin niitä voi tulla kenelle vaan, mutta auttajan pitäisi olla itse aika hyvässä työkunnossa, muuten hyvä hoito vaarantuu. Tuo terapeutti käyttäytyi rajattomasti, kun puhui omista ongelmistaan asiakkaalle. Ei ole OK.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo terapeutit joudu itsekin käymään terapian läpi ennen alalle ryhtymistään? Näin jotenkin muistelisin. Tulevat tietoisiksi omista vaikeuksistaan, etteivät sotke omia ongelmia terapoitavan ongelmiin. 

Joutuvat, mutta onhan se aivan riittämätön, jos on vaikkapa toistuva masennus. Lähinnä näennäisterapia.

Vierailija
28/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro. 14. ihan vain tiedoksi, että tuon sortin ammattilainen ei missään tapauksessa saa avata henkilökohtaisia ongelmiaan asiakkaalle/potilaalle. "Käyn terapiassa, ja ohimennen terapeutti mainitsi lääkityksestään ja toistuvasta masennuksestaan. Kertoi myös nukkuvansa vain avustetusti." - Mieti nyt itsekin vähän miltä tuo kuulostaa.

Eikä myöskään pohjaa pelkkään tulkintaan, vaan on ihan lakisääteinen juttu moneltakin saralta.

Puppua. Mikään laki ei määrää mitään siitä mitä ammattilainen saa itsestään kertoa potilaalleen. Laissa ei ole mitään mainintoja aiheesta. Tokikaan ei ole ammatillista välttämättä kertoa.

Vaan kun ei ole, perehdypä asiaan hieman.

Vierailija
29/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuvat, mutta onhan se aivan riittämätön, jos on vaikkapa toistuva masennus. Lähinnä näennäisterapia.

Diabeteksen hoito on näennäishoitoa jos sairaus ei pysy poissa ilman hoitoa loppuelämän vaikka se sinällään olisi hoidolla ihan hyvässä tasapainossa?

Vierailija
30/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on kaikilla. Joka väittää olevansa täysin terve, on yleensä tyhmä kuin saapas.

Kuten flunssat, myös useimmat psyykkiset häiriötilat menevät ohi.

Peesit tälle. Inhimillisiä ongelmia. 

Vierailija
31/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdypä itse. Olen alalla niin satun tuntemaan lait.

Vierailija
32/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mielestäni ap:n kannattaisi kyllä vaihtaa terapeuttia. Jos kyse on tilapäisestä elämänkriisistä niin niitä voi tulla kenelle vaan, mutta auttajan pitäisi olla itse aika hyvässä työkunnossa, muuten hyvä hoito vaarantuu. Tuo terapeutti käyttäytyi rajattomasti, kun puhui omista ongelmistaan asiakkaalle. Ei ole OK.

Onko se omista ongelmista kertomista tai ainakaan niiden hoidattamista jos lääkäri kertoo että myös hänellä on rytmihäiriöitä ja hän hoitaa niitä tavalla z?

Vierailija
33/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itsekin terapiassa, eikä todellakaan herättäisi luottamusta, jos terapeutti kertoisi mielenterveysongelmistaan. Siitä tulisi semmoinen olo, etten itsekään voi parantua, kun kerta terapeuttikaan ei ole voinut.

Ihmettelen myös, mikä olisi terapeutin motiivi kertoa asiasta. Havainnollistaa, että ongelmat ovat yleisiä? Tai ettei niistä yleensä parane? Tai ettei paraneminen olisi edes tarpeellista vaan hänkin voi tehdä työtään ja elää elämäänsä ongelmista huolimatta? Tai että hän ymmärtää minua? Ei se, että meillä molemmilla olisi jotain mt-ongelmia, tarkoittaisi, että kokemusmaailmamme olisivat jotenkin samanlaisemmat. Eivätkä mt-ongelmat yleensä paranna kykyä vuorovaikutukseen vaan päinvastoin.

34/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Onko se omista ongelmista kertomista tai ainakaan niiden hoidattamista jos lääkäri kertoo että myös hänellä on rytmihäiriöitä ja hän hoitaa niitä tavalla z?

Ehkä jossain somaattisessa sairaudessa ei ole niin vakavaa kertoa omista kokemuksista, mutta mt-puolella ei mielestäni ole korrektia. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ehkä jossain somaattisessa sairaudessa ei ole niin vakavaa kertoa omista kokemuksista, mutta mt-puolella ei mielestäni ole korrektia. 

Juuri sen takia niistä mt ongelmista ei edes parannusta kun koko ajan mietitään mitä toinen sanoo ja miten se minun mieleeni vaikuttaa. Sinulla itselläsi on vastuu siitä että muutat ajattelutapaasi sellaiseksi että siihen ei vaikuta mitä muut sanoo vaan että opettelet itse käsittelemään ajatuksia. Sinun ei tarvitse olla masentunut siksi että joku toinen on masentunut. Sinun sairautesi voi olla tasapainossa vaikka se juuri sillä hetkellä ei jollakin toisella ole.

Tottakai sitten on tilanteita joissa se oma terveys ei ole sellainen että voisi muita auttaa. Silloin jäädään sairauslomalle.

Vierailija
36/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miksi juuri mt-puolen sairaus tekee asiasta epäkorrektia?

Vierailija
37/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

En kyllä tiedä, miksi lääkärinä sanoisin noinkaan. Siitä voisi tulla kuva, että valitsin hoidon sillä perusteella, että se auttoi itselläni, vaikka se on huono peruste hoidon valintaan.

Vierailija
38/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdypä itse. Olen alalla niin satun tuntemaan

No toivottavasti et ole enää kauaa.

Voidaan aloittaa vaikka ihan siitä, että laillistetun psykiatrin on noudatettava ehdottoman tarkasti ammatillista etiikkaa ja säilytettävä sen säätelemät ammatilliset rajat. Psykiatrin ja potilaan välisen suhteen tulisi perustua luottamukseen, joka rakentuu edellä mainittujen varaan. Vastaava omista asioista puhuminen ja omien kokemusten jakaminen on rinnastettavissa henkilökohtaisen suhteen muodostamiseen potilaan kanssa, joka on laissa tuomittavaa, sekä käytännön tasolla omiaan väärentämään hoidon objektiivisuuden, että aiemmin mainitun eettisyyden. Kokonaisuudessaan, sekä pahimmassa tapauksessa tuolla on potentiaalia ajaa tilanne siihen, että tullaan tehneeksi potilaan edun vastaisia päätöksiä, jonka vuoksi ammatillinen etäisyys on yksinkertaisesti säilytettävä.

Enempää aikaa en enää tähän haaskaa, ole hyvä.

Vierailija
39/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

En kyllä tiedä, miksi lääkärinä sanoisin noinkaan. Siitä voisi tulla kuva, että valitsin hoidon sillä perusteella, että se auttoi itselläni, vaikka se on huono peruste hoidon valintaan.

No mitä sen lääkärin sitten pitäisi sanoa? Ja kuka sanoi että hän määräsi juuri sitä lääkettä puhui vain omasta kokemuksestaan.

Alan ymmärtää miksi jotkut jatkuvasti ovat tyytymättömiä hoitoon. Aina joku sanoo väärin ja se ei ole hyvää hoitoa. Ei sellaista hoitoa taida edes olla joka näille kelpaisi. Hoidon rajaaminen tuossa tapauksessa on ihan oikein.

Vierailija
40/41 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriahan on aivan pseudotiede ja lääketieteen musta lammas - höpö höpöä käytännössä, joka ei ole vuosikymmeniin kehittynyt lainkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi