Miksi valitetaan työvoimapulasta, vaikka halukkaille ei riitä töitä?
Miten ihmiset jaksaa tätä? Koulutettuja ahkeria ihmisiä nöyryytetään tällä "menkää töihin" hokemalla. Heti menisivät jos vähänkään osaamista vastaavaan paikkaan pääsisi. Suomalaiset vaan hiljaa hyväksyy kohtalonsa? Miksei osoiteta mieltä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on älytöntä vouhottaa työttömistä kun miettii missä jamassa terveydenhuolto on ja pahempaan vaan menee leikkauksilla! Ei siellä työkkärin listoilla täysterveitä juuri pyöri, vaan jonkun asiantuntijan tutkimuksen mukaan 5000:sta työttömästä 4997:lla oli hoitamattomia ja diagnosoimattomia sairauksia. Pitäisiköhän joskus alkaa hoitaa asioita vaikka sitä kautta?!?!
Suurin osa työttömistä on työkykyisiä. Työpaikkoja kaikille halukkaille ei vain yksinkertaisesti ole.
Sekin ongelma on todellinen ettei töitä vaan ole, maailma on sähköistynyt, digitalisoitunut ja muutenkin kehittynyt menetelmiltään siten et ihmistyön tarve on vähentynyt, sitä ei ole mitenkään huomioitu, kuten työajan/ viikon lyhentämisillä. Mutta todellinen ongelma on tuokin että ne muka terveet työttömät on liian usein vailla diagnooseja ja asianmukaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto ja työnantajat haluavat selittää työttömyyden olevan työttömien vika, ei yhteiskunnan rakenteitten vika, koska he hyötyvät taloudellisesti tilanteesta.
Jos yhteiskunta uudistettaisiin niin, että työttömyys poistuisi, se voisi vähentää yritysten voittoja. Tätä ei haluta pääomapiireissä.
Taidat sortua samaan mistä syytät oikeistoa ja työnantajia eli oletan asiassa olevan vain yhden syyn. Luultavimmin asian on moninainen ja siihen mahtuu niin työttömiä jotka eivät haluakaan töitä, työttömiä jotka eivät terveydellisistä syistä kykene töihin tai aiempaan työhönsä, firmoja jotka eivät vain löydä sellaista osaamista mitä tarvitsevat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyvyt ei riitä paremmin palkattuihin hommiin, täytyy mennä niihin mitä on.
Mutta kun mä haluun viistonnia vähintään.
Taitaa olla eniten hakijoita juurikin näihin 2500 euron molemmin puolin oleviin toimistotöihin. Kela taitanee olla yksi suosituimmista työnantajista ja siellä palkka on juurikin tuota luokkaa. Eli todellakaan se palkan suuruus ei ole se ratkaiseva tekijä, vaan siisti istumatyö.
Avoimia työpaikkoja on paljon, ainakin jos netistä katsoo. Työttömiäkin on paljon. Se on nyt kuitenkin niin, että nuo työt eivät kelpaa näille työttömille. Pitäisi saada korkeaa palkkaa ja mahdollisimman pienellä panoksella. Näille kitisijöille ei tule koskaan löytymään töitä oli hallitus mikä tahansa. Toisaalta suojatyöpaikat voisivat olla näille sopivia.
Olen itse työvoimapulaa valittavalla alalla. Mutta ei töiden löytäminen silti ole ollut helppoa. Osa-aikaista keikkaa olen tehnyt pätkissä parille työnantajalle useiden vuosien ajan. Ei ole ollut mitään mahdollisuutta vakituiseen työsuhteeseen.
Hakemuksiin ei edes vastata. Syynä todennäköisesti ikä ja sukupuoli. Työnantajat eivät usko, että vanha nainen voisi hallita nopeasti muuttuvaa teknistä alaa.
Yllättäen kuitenkin minulle tarjottiin töitä tämän vuoden alussa. Työnantaja, jota en tuntenut entuudestaan, soitti ja tarjosi töitä. Ihan kokopäiväisesti ja normaaliin työsuhteeseen. Ensin luulin että kyseessä on joku huijaus, mutta ihan oikea työpaikka se kuitenkin oli. Olivat saaneet tietoni joltakin kenen kanssa olen joskus tehnyt töitä.
Nyt sitten nämä keikkalaisena roikottaneet itkevät kun eivät tiedä mistä löytäisivät uuden keikkaa tekevän tilalleni. Itse ovat ongelmansa aiheuttaneet. Monta vuotta oli aikaa tehdä tavallinen vakituinen työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helvettiäkö niitä töitä maagisesti ilmestyisi vaikka osoittaisi mieltään joka päivä? Mene töihin!
Ilmeisesti ihmiset toivoi, että valtio palkkaisi kaikki?
No niin ne toivoi ja luuli, että heti uuden hallituksen tehtävä olisi tulla jokainen kotoa hakemaan töihin.
Christiiina kirjoitti:
Onhan niitä työpaikkoja mutta ne ovat sitten osa-aikaisia ja melko huonosti palkattuja, esim. Tarjoilijat, baari työntekijät, siivoojat, ruokakaupan myyjät jne .
!
Mutta kun mä haluun viistonnia vähintään.