Onko täällä joku saanut Hedman Partnersilta kiristyskirjeen luvattomasta elokuvateoksen jakamisesta? Miten tuohon pitää suhtautua?
Liittymästä kuulemma jaettu sisältöä (vuonna 2001 julkaistu elokuva). Nyt pitäisi maksaa Hedman Partnersille 500 euroa tai jotain kamalaa tapahtuu.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Oli kai joku tuomittu maksamaan monen kymmenen tuhannen oikeudenkäyntikulut kun oli katsonut muutaman jakson jotakin Netflix-sarjaa luvatta. Käsittämätöntä, että tuollainen kiristys voi olla laillista Suomessa. Länsimaissa yleensä yritetään suojella kansalaista suuryrityksiltä, mutta Suomessa viedään markkinaoikeuteen, jossa pitää todistaa syyttömyytensä, eli syyllinen ennen kuin syyttömäksi todistetaan.
Katsominen ei tietääkseni ole rikollista vaan jakaminen. Myös itselle tallentaminen voi olla joidenkin sääntöjen vastaista.
Torrent poke kyseessä kiristyskirje tuli,ei tule enää VPN ja muut mausteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eli miten tuohon pitää reagoida. Jättää kokonaan huomiotta vai vastata, että riitauttaa asian?
Kysyt heiltä kirjallisesti, mihin todistusaineistoon he vaatimuksensa perustavat.
Älä reagoi kirjeeseen mitenkään, äläkä vaan vastaa mihinkään kyselyihin. Jos joku kysyy asiasta joskus jotain sano että et ole itse ladannut vaan sulla oli avoin netti jolloin joku muu käytti nettiäsi ja latasi.
Kytät hakee koneet ja vempeleet sitten tutkitaan,ei auta selittää että joku käytti mun konetta,ainoa vaihtoehto tuhoat koneen tiedostot kaikki ja muut materiaalit mitä olet laittomasti ladannut,hyvää onne .Nimi merkki kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kai joku tuomittu maksamaan monen kymmenen tuhannen oikeudenkäyntikulut kun oli katsonut muutaman jakson jotakin Netflix-sarjaa luvatta. Käsittämätöntä, että tuollainen kiristys voi olla laillista Suomessa. Länsimaissa yleensä yritetään suojella kansalaista suuryrityksiltä, mutta Suomessa viedään markkinaoikeuteen, jossa pitää todistaa syyttömyytensä, eli syyllinen ennen kuin syyttömäksi todistetaan.
Katsominen ei tietääkseni ole rikollista vaan jakaminen. Myös itselle tallentaminen voi olla joidenkin sääntöjen vastaista.
Noissa on ongelmana se, että katsoessa samalla jakaa sitä sisältöä. Vaikka itse et edes haluaisi jakaa, ohjelma tekee sen automaattisesti. Tosin tässäkin asiassa Suomi on oikeusvaltion irvikuva, kun oikeasti on mahdollista joutua Markkinaoikeuteen todistelemaan syyttömyyttään. Esim. Englannissa operaattori lähettää tällaisissa tapauksissa asiakkaalleen viestin, että lopeta jakaminen. Eikä mitään älyttömiä uhkailuja kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin arvelinkin. Mutta miten operaattorit saavat antaa tuollaisia tietoja ensinkään? Mitä sille GDPR-asetukselle tapahtui?
GDPR ei aiheuta etteivät teleoperaattorit antaisi liittymän omistajan tietoja tekijänoikeuksia valvoville tahoille.
Tuliko kirjattuna kirjeenä vai tavallisena? Jos tavallinen, niin eihän se tullut perille. Ei kai haastehakemustakaan tavallisena kirjeenä toimiteta.
Noissa on ongelmana se, että katsoessa samalla jakaa sitä sisältöä. Vaikka itse et edes haluaisi jakaa, ohjelma tekee sen automaattisesti. Tosin tässäkin asiassa Suomi on oikeusvaltion irvikuva, kun oikeasti on mahdollista joutua Markkinaoikeuteen todistelemaan syyttömyyttään. Esim. Englannissa operaattori lähettää tällaisissa tapauksissa asiakkaalleen viestin, että lopeta jakaminen. Eikä mitään älyttömiä uhkailuja kuten Suomessa.
Mietippä itse jos kaikki sarjat ,musiikit ,elokuvat rosvotaan ilmaiseksi,mitä tapahtuu,no kukaan ei tee enää yhtään mitään koska se ei kannata.Riittää yksi kopio elokuvasta ja miljoonat lataa sen ilmaiseksi,musiikki kuka ostaa levyjä kun se on ilmaiseksi jaossa.
Tosin tässäkin asiassa Suomi on oikeusvaltion irvikuva, kun oikeasti on mahdollista joutua
Jenkeissä saattaa yhdestä ladatusta ja jaetusta musalevystä tulla satojentuhansien korvausvaatimukset,suomessa ei koskaan.
Petoksen yritys. Tee rikosilmoitus.
Varetusta ei kannata tehdä ilman VPNää.
Niin kauan kun eivät ota yhteyttä kirjatulla kirjeellä, niin älä tee mitään.
Ja sittenkin jos kirjattu kirje tulee, sano tuojalle ettet ole kyseinen henkilö, etkä ota vastaan.
Koittakaa vaan onneanne ,älkää sitten ihmetelkö kun poliisi tulee takavarikoimaan laitteenne ja kaikki tallennus ja tiedotusvälineet.
Vielä kerran, älä tee yhtään mitään. Pahinta on olla yhteydessä lakifirmaan, silloin he kiinnittävät sinuun huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa vaan onneanne ,älkää sitten ihmetelkö kun poliisi tulee takavarikoimaan laitteenne ja kaikki tallennus ja tiedotusvälineet.
Mitenkäs jos ei niistä mitään löydy? Itse teen töitä kotona, ja koneella on työohjelmistoja. Paljonkohan tuosta voisi vaatia korvauksia jos työvälineet takavarikoidaan perusteettomasti? Ei meiltä tosin löydy yhdeltäkään koneelta mitään merkkejä luvattomasta toiminnasta, kun se yksi läppäri, millä todennäköisesti tuo rikos on tapahtunut, on jo eri osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä tarvitse edes hakea, kun joku oli saanut tuomion, vaikka ei todistettavasti ollut edes kotonaan silloin kun oletettu rikos oli tapahtunut. Eikä siihen mitään koneita edes tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Älä reagoi kirjeeseen mitenkään, äläkä vaan vastaa mihinkään kyselyihin. Jos joku kysyy asiasta joskus jotain sano että et ole itse ladannut vaan sulla oli avoin netti jolloin joku muu käytti nettiäsi ja latasi.
Kytät hakee koneet ja vempeleet sitten tutkitaan,ei auta selittää että joku käytti mun konetta,ainoa vaihtoehto tuhoat koneen tiedostot kaikki ja muut materiaalit mitä olet laittomasti ladannut,hyvää onne .Nimi merkki kokemusta on.
No miten siinä kävi? Tuliko tuomio vai maksoitko?
Vierailija kirjoitti:
Mietippä itse jos kaikki sarjat ,musiikit ,elokuvat rosvotaan ilmaiseksi,mitä tapahtuu,no kukaan ei tee enää yhtään mitään koska se ei kannata.Riittää yksi kopio elokuvasta ja miljoonat lataa sen ilmaiseksi,musiikki kuka ostaa levyjä kun se on ilmaiseksi jaossa.
No jos nyt tultaisiin takaisin maan pinnalle. Ei Warner Bros ole minkäänlaisissa taloudellisissa ongelmissa, aivan päinvastoin. Ja Spotifyhan nimenomaan jakaa musiikkia ilmaiseksi, tekijät eivät saa käytännössä tuosta järjestelystä mitään.
Olen saanut joskus ehkä 10 vuotta sitten. Heitin roskiin.
Ei tosiaan tarvitse eikä kannata vastailla mitään. Eivät he käräjille haasta.
Ei mitään hajua mikä Hedman Partners on, mutta näin yleisesti näihin tai jos poliisi tulee vaikka kyselemään nettikirjoittelusta: sanot vain, että joku kaverisi on kirjoittanut koneellasi varmaankin. Kiistät siis itse tehneesi mitään mistä sinua syytetään.