Miten teini-ikäinen lastenhoitaja selviää, jos jotain sattuu?
Usein lastenhoitajaksi on tarjolla 17-19-vuotiaita, joilla ei siis ole mitään alan koulutusta vaan ovat vahtineet sukulaisten lapsia tai käyneet mll:n kurssin (joka on varsin suppea eikä sisällä mitään loppukoetta tms). Miten tällainen nuori ja näin ollen aika kokematon selviää tilanteista, jos jotain sattuu? Lapsi loukkaa itsensä pahemmin kuin joku mustelma, alkaa yllättäen kova nenäverenvuoto tms. Itse nimittäin en tuon ikäisenä olisi tiennyt yhtään mitä tehdä ja olisin varmaan hätääntynyt. Vaikka olin ollut välillä sijaisena päiväkodissakin joitain päiviä. Miten uskallatte ottaa teinin lapsenhoitajaksi?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Eipä oikein selviä. Itse olin 14-vuotiaana lastenhoitajana, ja muistan vieläkin miten pieni taapero sai ujutettua itsensä tiskipöydän ja seinän välissä olevaan rakoon (miksi se oli siinä?), ja jalat jotenkin pettivät että roikkui siinä päänsä varassa ja huusi. Sain ilmeisen vahingoittumattomana siitä, mutta säikähdin kovasti. En ollut mikään huithapeli, mutta en ollut tajunnut että sekunnissa ehtii sinne ja että paikka on vaarallinen.
No tuolla tavalla moni vanhempikin vasta oppii. Ja hirveän vähänhän mitään pahoja tapaturmia käy Suomessa pienille vaikka valitettavasti on kaikenlaista sohlottajaa ja päihdevanhempaa. Oikeastaan voisi ajatella niinkin että jos ikinä lapselle ei käy mitään tuollaista mitä kuvasit, vaan pidetään aivan pumpulissa ja kielletään kaikki missä on vähänkin vaarana satuttaa itseään niin huonompi homma se on.
Mä olen tuon ikäisenä jo asunut omillani, käynyt EA-kurssit, hoitanut sukulaisten muksuja moneen kertaan jne. Mitä uusavuttomia ihmiset nykyään on?
Ystävieni lapsi oli kaksi kun kompastui kotona ja löi silmäkulmansa kaapinoveen ja jonkun osan myös päästään myös lattiaan. Pää sinänsä ei kolahtanut pahasti, mutta verta tuli kuulemma todella paljon ja sekä äiti että isä säikähti pahasti eikä kumpikaan kunnolla tiennyt mitä tehdä (oli heidän esikoinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan ihmisestä. Ja jos nuo tilanteet on aivan uusia, niin kai ne iästä riippumatta voi olla haastavia?
Voi kai, mutta jos on vuosikausia työskennellyt lastenhoitajana niin ne ei ole uusia. Lähinnä sitä kai tässä ajan takaa, että teini-ikäinen on väistämättä aika kokematon näissä asioissa, iästään johtuen. Ap
No ota koulutettu lastenhoitaja ja maksa sen mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ikää ja kokemustakin enemmän merkkaa luonne ja se onko ns. maalaisjärjellä varustettu vai ei. Suurin osa nuorista on fiksua ja kykeneväistä porukkaa.
Samaa mieltä. Itselle jäänyt mieleen kuitenkin yksi kokemus 15 vuoden takaa, jossa nuori, mutta valmistunut lähihoitaja tuli neuvolan järjestämänä tukitoimenpiteenä meille apuun etuajassa syntyneiden kaksosten hoitoon. Olin siis itsekin koko ajan paikalla ja ajatuksena oli, että hän olisi hoitanut toisen vauvan ja minä toisen. Kun ohjeistin häntä ottamaan vauvan syliin, hän kieltäytyi ja sanoi, ettei ole koskaan hoitanut vauvoja eikä kannustuksestani huolimatta uskaltanut nytkään yrittää edes.. Voitte kuvitella hämmästykseni. Sanoin, että hän voi lähteä siinä tapauksessa pois, sillä hoitajien kotikäynteihin ei kuulunut esim. siivous tai ruuanlaitto. Hän ei tullut meille enää uudelleen...Saimme tätä hoitotukea yhteensä noin vuoden ajan pari kertaa viikossa muutaman tunnin kerrallaan. Yleensä hoitajat olivat todella ammattitaitoisia ja pystyivät antamaan hyviä neuvoja myös tuoreelle äidille. Arvostin todella tätä apua. Mahtaako nykyään edes olla tällaista enää, kun kaikesta on säästetty ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan ihmisestä. Ja jos nuo tilanteet on aivan uusia, niin kai ne iästä riippumatta voi olla haastavia?
Voi kai, mutta jos on vuosikausia työskennellyt lastenhoitajana niin ne ei ole uusia. Lähinnä sitä kai tässä ajan takaa, että teini-ikäinen on väistämättä aika kokematon näissä asioissa, iästään johtuen. Ap
Mutta se vuosikausia lastenhoitajana toiminut oli nuorena kokematon. Hän sai sitä kokemusta, kun hän pääsi kokemattomana hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä suosittelen perheille lastenhoitopalvelua hintaan 60 e/h, jolloin paikalle tulee aikuinen yrittäjä, joka toki laskuttaa klo 18 jälkeen ja viikonloppuisin hieman enemmän, mutta ei päädy pulaan lasten kanssa. Teatteri-illan hinnaksi tulee vähän yli 700 e, mutta onhan se sen arvoista.
Sitä varten on puhelin, jolla soitetaan pahimmassa tapauksessa hätänumeroon.
Osalla ihmisistä on kyky toimia ja osalla ei ole oli ikä mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ikää ja kokemustakin enemmän merkkaa luonne ja se onko ns. maalaisjärjellä varustettu vai ei. Suurin osa nuorista on fiksua ja kykeneväistä porukkaa.
Samaa mieltä. Itselle jäänyt mieleen kuitenkin yksi kokemus 15 vuoden takaa, jossa nuori, mutta valmistunut lähihoitaja tuli neuvolan järjestämänä tukitoimenpiteenä meille apuun etuajassa syntyneiden kaksosten hoitoon. Olin siis itsekin koko ajan paikalla ja ajatuksena oli, että hän olisi hoitanut toisen vauvan ja minä toisen. Kun ohjeistin häntä ottamaan vauvan syliin, hän kieltäytyi ja sanoi, ettei ole koskaan hoitanut vauvoja eikä kannustuksestani huolimatta uskaltanut nytkään yrittää edes.. Voitte kuvitella hämmästykseni. Sanoin, että hän voi lähteä siinä tapauksessa pois, sillä hoitajien kotikäynteihin ei kuulunut esim. siivous tai ruuanlaitto. Hän ei tullut meille enää uudelleen...Saimme tätä
Kysymyshän ei ole pelkästään säästöistä vaan siitä että sitä hoitotyötä yhä harvempi kokenut hoitaja on valmis tekemään nykyisillä työehdoilla ja palkalla. Ihan sama onko kysymys lastenhoidosta tai jostain muusta hoitotyöstä.
Olen 35 ja olen varsin vastuullinen, korkeasti koulutettu nainen. Lapseton itse eikä juuri kokemusta lapsista. Ja täytyy sanoa, että itse en varmaan tietäisi mitä tehdä jos jotain sattuu (lapsi oksentaa, alkaa nenäverenvuoto jne). Toki ambulanssia vaativat tilanteet sitten tunnistan ja osaan soittaa sen lanssin. Ehkä minulta sitten puuttuu maalaisjärkeä. Olen kuitenkin urallani varsin menestynyt, maisteritutkintojakin on kaksi jne. Eri taitoja varmastikin tarvitaan sitten lasten kanssa, niitä en hallitsisi jos kaikki ei mene hyvin eli lapsi leiki rauhallisesti koko ajan jotain leikkejään.