Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teini-ikäinen lastenhoitaja selviää, jos jotain sattuu?

Vierailija
14.05.2024 |

Usein lastenhoitajaksi on tarjolla 17-19-vuotiaita, joilla ei siis ole mitään alan koulutusta vaan ovat vahtineet sukulaisten lapsia tai käyneet mll:n kurssin (joka on varsin suppea eikä sisällä mitään loppukoetta tms). Miten tällainen nuori ja näin ollen aika kokematon selviää tilanteista, jos jotain sattuu? Lapsi loukkaa itsensä pahemmin kuin joku mustelma, alkaa yllättäen kova nenäverenvuoto tms. Itse nimittäin en tuon ikäisenä olisi tiennyt yhtään mitä tehdä ja olisin varmaan hätääntynyt. Vaikka olin ollut välillä sijaisena päiväkodissakin joitain päiviä. Miten uskallatte ottaa teinin lapsenhoitajaksi?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa teini ei siihen hommaan sovellukkaan, mutta ne jotka soveltuu, osaa esim soittaa vanhemmille, jos jotain yllättävää käy. Kun meillä lapsilla oli hoitaja, oli myös naapureille kaerrottu, että jo joku ihan katastrofi käy, ovatko kotona, voiko soittaa ovikelloa? Aina kävi näin, kertaakaan ei niin toimittu.

Vierailija
22/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lastenhoidon idea ole se, että joku on paikalla valvomassa jos jotain sattuu. Sitten voi soittaa vaikka hätänumeroon tai viedä lapsen päivystykseen taksilla tms.

Ei se lasten hoitaminen ole mitään rakettitiedettä. Eikä aikuisten hommaa.

Hätänumeroon että hoitolapsen nenä vuotaa verta enkä tiedä mitä tehdä. Jep.

Vaikka sinne, jos on hätääntynyt. Sieltä sitten kertovat mitä tehdä. Parempi toki jos lastenhoitajalle annetaan joku numero johon soittaa, esim. lasten toinen vanhempi, isovanhempi tai kummi tms. Mutta hätänumeroon on ok soittaa jos ei tiedä mitä tehdä ja on jonkilainen hätätilanne.

Aina te tarjoatte tätä kummia r

Kummi ei voi olla kuulumatta kirkkoon. Olet siis muu läheinen henkilö, jota jostain syystä kummiksi kutsutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lastenhoidon idea ole se, että joku on paikalla valvomassa jos jotain sattuu. Sitten voi soittaa vaikka hätänumeroon tai viedä lapsen päivystykseen taksilla tms.

Ei se lasten hoitaminen ole mitään rakettitiedettä. Eikä aikuisten hommaa.

Hätänumeroon että hoitolapsen nenä vuotaa verta enkä tiedä mitä tehdä. Jep.

Vaikka sinne, jos on hätääntynyt. Sieltä sitten kertovat mitä tehdä. Parempi toki jos lastenhoitajalle annetaan joku numero johon soittaa, esim. lasten toinen vanhempi, isovanhempi tai kummi tms. Mutta hätänumeroon on ok soittaa jos ei tiedä mitä tehdä ja on jonkilainen hätätilanne.

<

Samapa tuo. Monelle kummi (tai mukakummi, mikä onkaan) on läheinen ihminen. Tai vähintään sellainen aikuinen, jolle lapsenvahtia voi pyytää ongelmatilanteessa soittamaan.

Vierailija
24/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun käyttämään lastenhoitajia vain siksi, että ei ole sitä tukiverkostoa. Enkä taatusti ole ainoa jolla sitä ei ole. Kolme neljästä isovanhemmasta on kuollut ja se yksi joka elää asuu kaukana ja on aika pihalla asioista. Suurin osa ystävistäni on lapsettomia. 

Vierailija
25/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joudun käyttämään lastenhoitajia vain siksi, että ei ole sitä tukiverkostoa. Enkä taatusti ole ainoa jolla sitä ei ole. Kolme neljästä isovanhemmasta on kuollut ja se yksi joka elää asuu kaukana ja on aika pihalla asioista. Suurin osa ystävistäni on lapsettomia. 

Estääkö lapsettomuus neuvomasta teiniä lastenhoidon pulmatilanteessa?

Vierailija
26/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotiaana hoitanut enoni lapsia, nuorin oli 3 kk, sisaruksia hänellä olis neljä. Huhheijakkaa, olinhan minä väsynyt iltaisin. Minulla on aivot päässäni, mutta omaani en olisi päästänyt niin pientä ja niin montaa hoitamaan. 

Vierailija
27/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli nelkyt ja minulla on omassa lapsuudessani kaksi kummia. Toista en muista tunteneeni koskaan, en muista häntä ollenkaan, oli elämässäni vain kun olin vauva ja sitten otti etäisyyttä. Toinen kummi oli periaatteessa läheinen, mutta muutti ulkomaille ja tavattiin vain kerran vuodessa tai kahdessa lapsuuteni ajan. Veljeni kummeista taas molemmat yllättäen sairastui vakavasti pari vuotta veljeni syntymän jälkeen, kumpikaan ei toipunut kuntoon. 

Vierailija
28/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyäänkö peruskoulussa opetetaan ensiaputaidot esim nenäverenvuodon tyrehdyttäminen? Hyvä jos. Itse kävin koulut ysärillä eikä meille ainakaan opetettu mitään tuollaisia. Terkkatieto oli jotain hyvää ravitsemusta ja muuta lätinää.

Vierailija
29/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani 90-luvun lopulla meitä oli parina kesänä vahtimassa n. 16-18 v. teinityttö samalta kylältä. Emme tosin olleet mitään pikkulapsia enää, vaan 7-10 v. Kaikki meni tosi hyvin, vaikka asuttiinkin ihan landella, ja lähimpään terkkarin päivystykseenkin oli reilun puolen tunnin ajomatka. Jos jokin hätä olisi tullut, niin kyllä kyseinen lukiolaistyttö olisi osannut soittaa hätänumeroon. Pienemmissä pulmatilanteissa soitettiin jommallekummalle vanhemmista, jotka neuvoivat. Kyseinen tyttö kävi meillä etukäteen, jolloin pääsimme tutustumaan häneen, ja vanhempani kävivät kaikki asiat läpi. Vanhemmat esimerkiksi jättivät tiettyyn paikkaan rahaa sitä varten, että olisi pitänyt vaikka ottaa vaikka taksi ensiapuun. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. 

Pitää kuitenkin muistaa, että on olemassa myös 17-19-vuotiaita joilla on omia lapsia... 

Vierailija
30/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein selviä. Itse olin 14-vuotiaana lastenhoitajana, ja muistan vieläkin miten pieni taapero sai ujutettua itsensä tiskipöydän ja seinän välissä olevaan rakoon (miksi se oli siinä?), ja jalat jotenkin pettivät että roikkui siinä päänsä varassa ja huusi. Sain ilmeisen vahingoittumattomana siitä, mutta säikähdin kovasti. En ollut mikään huithapeli, mutta en ollut tajunnut että sekunnissa ehtii sinne ja että paikka on vaarallinen.

Vierailija
31/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikein selviä. Itse olin 14-vuotiaana lastenhoitajana, ja muistan vieläkin miten pieni taapero sai ujutettua itsensä tiskipöydän ja seinän välissä olevaan rakoon (miksi se oli siinä?), ja jalat jotenkin pettivät että roikkui siinä päänsä varassa ja huusi. Sain ilmeisen vahingoittumattomana siitä, mutta säikähdin kovasti. En ollut mikään huithapeli, mutta en ollut tajunnut että sekunnissa ehtii sinne ja että paikka on vaarallinen.

Tuo voi käydä minkä ikäiselle hoitajalle vain. Ja hoidit tilanteen kuitenkin ilmeisen mallikkaasti.

Vierailija
32/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi käydä minkä ikäiselle hoitajalle vain. Ja hoidit tilanteen kuitenkin ilmeisen mallikkaasti.

No kiitos. Ennen omia lapsia en kyllä tajunnut että joidenkin taaperoiden kanssa pitää olla silmät selässäkin! 

Vierailija
33/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatella,  ennen tytöt lähtivät perheisiin lapsia hoitamaan kansakoulun käytyään 15-vuotiaana.   Yhdellä tutullakin tytöllä oli perheessä 3 alke kouluiän joita päivät hoiti.  En muista oliko perheessäkään puhelinta, kännyköitähän ei ainakaan ollut.

Rahapalkka oli pieni,  sänky ja ruoka.   

Vierailija
34/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nykyäänkö peruskoulussa opetetaan ensiaputaidot esim nenäverenvuodon tyrehdyttäminen? Hyvä jos. Itse kävin koulut ysärillä eikä meille ainakaan opetettu mitään tuollaisia. Terkkatieto oli jotain hyvää ravitsemusta ja muuta lätinää.

Käydään kirjasta läpi. Ei sitä käytännössä opeteta. 

Vierailija
35/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut areenalta niitä aupair-ohjelmia. Ja täytyy sanoa, että suurin osa niistä aupaireista on ollut sellaisia, että pientä lasta en uskaltaisi niiden kanssa kaksin jättää. Ei siksi että tekisivät jotain pahaa vaan siksi että vaikuttavat olevan täysin kädettömiä pienten lasten tilanteissa ja suuren osan ajasta puuhailevat muuta kuin vahtivat lasta, esim katsovat kännykkää tms.

Vierailija
36/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käydään kirjasta läpi. Ei sitä käytännössä opeteta. 

Eli kuinka moni sen muistaa ja tietää kaksi vuotta myöhemmin? Väitän että ei melkein kukaan.

Vierailija
37/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitos. Ennen omia lapsia en kyllä tajunnut että joidenkin taaperoiden kanssa pitää olla silmät selässäkin! 

Useimmilla näkyy olevankin.  Ei muuten voisi niin haltioissaan tuijottaa puhelintaan kun on lapsen vahtina.

Vierailija
38/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2010-luvulla ainakin opetettiin. Luokassa oli välineitä elvytysnukesta lähtien.

Vierailija
39/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka paljon lastenhoitaja on nauttinut alkoholia ja kuinka painava hän on. Yleensä painavampi kestää suuremman määrän alkoholia.

Vierailija
40/50 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ikää ja kokemustakin enemmän merkkaa luonne ja se onko ns. maalaisjärjellä varustettu vai ei. Suurin osa nuorista on fiksua ja kykeneväistä porukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä