Tein kaksi tuntia freelancerina ja te-toimisto väittää kokopäiväyrittäjäksi
Olen joutunut työttömäksi 10 vuoden jälkeen, mutta käsittelijä keksii omasta päästään syitä, miksi minulle ei voi myöntää työnarkkinnatukea. Kaivelee somejani ja väittää sitäkin kokopäiväiseksi yritystoiminnaksi.
Pitäisi kai poistaa kaikki somet, olla tekemättä yhtään mitään päänsä kasassapitämiseksi ja ammattitaitonsa ylläpitämiseksi, ryypätä jne.
Ei tienata senttiäkään itse, se on pahantekoa suorastaan käsittelijän mielestä.
Ärsyttää.
Kommentit (38)
Olen itse aiemmin tehnyt freelance-toimittajan töitä, ja saisin edelleen varmasti tällaisia työkeikkoja, jos alkaisin tarjota juttuideoita lehtiin. Mutta työkkärin takia en voi tätä tehdä. Olen sitten kokopäiväisesti työtön sen sijaan että olisin osapäiväisesti työllistetty.
Eipä siellä te-palveluissa sitten hommat liikaa paina kun kerran on aikaa tutkia työttömien työnhakijoiden sometilejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aiemmin tehnyt freelance-toimittajan töitä, ja saisin edelleen varmasti tällaisia työkeikkoja, jos alkaisin tarjota juttuideoita lehtiin. Mutta työkkärin takia en voi tätä tehdä. Olen sitten kokopäiväisesti työtön sen sijaan että olisin osapäiväisesti työllistetty.
Luin, että tästä freelancetoimittajien tilanteesta oli laajempikin lehtijuttu. Työ- ja elinkeinoministeriö oli käynyt läpi kielteisiä lausuntoja ja ihmetteli, että miksi käsittelijät tekevät lausuntoja leikkaa-liimaa-tyylillä poimien pykälien osia luoden niistä paikkaansapitämättömiä kokonaisuuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuota hulluutta se lienee nykyään
Olen yrittäjä. Poikani valmistui opinahjostaan ja alkoi työn kyselyt. Mitään toimeentulotukea hän ei saa koska Kela lukee hänet "osaaikaiseksi yrittäjäksi iskän yritystoiminnan vuoksi. Päätöksen lopussa vielä loppulauseena: Tästä päätöksestä ei voi valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä. Poikani valmistui opinahjostaan ja alkoi työn kyselyt. Mitään toimeentulotukea hän ei saa koska Kela lukee hänet "osaaikaiseksi yrittäjäksi iskän yritystoiminnan vuoksi. Päätöksen lopussa vielä loppulauseena: Tästä päätöksestä ei voi valittaa!
Työkkärit kannustavat, jopa kouluttavat yrittäjäksi, mutta jää kertomatta näitä seikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo / kansalaispalkka olisi paljon viksumpi järjestelmä.
Kannatan! Kaikille aikuisille 400 e/kk, enempään ei ole varaa. Ei asumistukia, ei toimeentulotukea. Minusta tuo on ainoa mahdollinen tapa toimia. VM on laskenut, että tuo 400 e/kk/hlö on maksimi, johon on varaa, vaikka samalla työkkäri lakkaa, Kelasta jää jäljelle max neljäsosa (sairauksiin liittyvät tuet ja kansaneläke).
Oma vika, mitäs et osaa olla kunnollinen työtön. Ei silloin mitään freelancer-juttuja tehdä. Tai jos tehdään, niin erittäin pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, että tästä freelancetoimittajien tilanteesta oli laajempikin lehtijuttu. Työ- ja elinkeinoministeriö oli käynyt läpi kielteisiä lausuntoja ja ihmetteli, että miksi käsittelijät tekevät lausuntoja leikkaa-liimaa-tyylillä poimien pykälien osia luoden niistä paikkaansapitämättömiä kokonaisuuksia.
Ap
Freelancereitten lausunnot tehdään kaikki työttömyysturvayksikössä, ei niitä tavisasiantuntijat tee. Lisäksi asiakas saa aina selvityspyynnön ennen päätöksen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei tee tuollaista päätelmää ellei poika ole saanut isän yrityksestä tuloja opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko poika vanhempien luona vai miksi isän yritystoiminta otettaisiin toimeentulotuessa huomioon? Ei sitä ole otettu työttömyysetuudessakaan huomioon vuosikausiin, joten melkein oletan, että muistelet vuonna 1997, jolloin noin saattoi olla.
Työkkäri ei oleta mitään, se laittoi sinulle asiasta selvityspyynnön. Vastaa siihen ja asiasi käsitellään muualla kuin paikallisessa TE-toimistossa. Heillä on pääsy myös kansalaisen tulorekisteriin, josta varmistetaan, millainen oli tulonmuodostuksesi 2 viime vuoden aikana eli oletko saanut muita kuin palkkatuloja päätoimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen ja ohje siihen on päätöksen mukana. Hyvinvointialueen toimeentulotukipäätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen juttukeikkoja freelancerina, tulot on kuukaudessa 0-4000 e ihan sen mukaan, miten paljon viitsin tehdä ja miten laskutus sujuu.Työkkäri ei ole kertaakaan kieltänyt minulta tätä, joten en ymmärrä, miksi et työkkärin takia voisi tehdä työkeikkoja.
Eräs tuttavani, joka on työvoimapoliittisessa koulutuksessa ei ole oikeutettu työttömyysturvaan, koska hän opiskelee päätoimisesti TE-viranomaisen hyväksymässä koulutuksessa ,johon hänet on ohjattu ja hyväksyttyTE-viranomaisen puolelta. On tullut kuulemma selvityspyyntö koskien koulutusta. Mielenkiintoiseksi on mennyt tämä aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärit kannustavat, jopa kouluttavat yrittäjäksi, mutta jää kertomatta näitä seikkoja.
Otin tuosta selvää kun tuntui äkkiä hieman uskomattomalta et ihan toiselle alalle kouluttautunut poikani olisi muka meillä töissä. Jokainen perheen jäsen, vaimo, avoke, poika tyttö luetaan osaaikayrittäjäksi esim koulun jälkeen. Myös jos joutuvat työttömiksi. Ihan järjetön ja hyvä kannustin alkaa yrittäjäksi....
Ei kannata edes autella vanhempiaan, sukulaisia tai kavereita. Pian olet omaishoitaja tai töissä lastenhoitajana ja pim, taas katoaa tuet. Ainoa mitä saa työtön tehdä on istua paikallaan ja odottaa, että pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen ja ohje siihen on päätöksen mukana. Hyvinvointialueen toimeentulotukipäätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen.
Kelan päätöksen viimeinen lause, Tästä päätöksestä ei voi valittaa.
Aloittaja on siis ymmärtänyt mitä työttömältä suomessa odotetaan: täydellistä oma-aloitteisuuden ja aktiivisuuden puutetta. Vain työkkärin määräämä "aktiivisuus" on sallittua muttei yhtään enempää tai rangaistuksena tuet menee. Eikä nuo turhat kurssit tai orjatyöt ilman palkkaa tai pakotettu työnhaku ole oikeaa aktiivisuutta vaan pelkkää sirkusta jolla työministeriön ja työkkärin porukat voi perustella oman palkanmaksunsa.