Onko teistä normaalia udella avioeron syistä?
Mikä siinä on, että AINA kun tutustun johonkin ihmiseen (mies tai nainen) ja minulta kysytään, onko minulla lapsia/perhettä/puolisoa ja vastaan, että "Ei. Mä oon eronnut", TAI jos mainitsen itse joskus harvoin ihan sivulauseessa esim. että "exäni on kotoisin Tampereelta" tai "exäni kanssa harrastettiin aikoinamme purjehtimista", niin JOKA KERTA ihmiset kysyvät "miksi te erositte?"
Minusta se on outoa ja törkeää ja häkellyn tuollaisesta röyhkeydestä niin, että en osaa vastata mitään järkevää. Mitä vieraiden ihmisten eroamiset kuuluvat muille??
Kommentit (25)
No eipä oo tullu mielenkään kysyä kenenkään avioeron syytä..
Usein syitä on monta ja käsitys muuttuu eron jälkeen. Etenkin terapiassa. Suru ja viha vaihtuvat iloksi -vitsi, miten onnekas olinkaan! Ei, kukaan ei ole kysynyt syytä.
Vierailija kirjoitti:
Parinkymmenen vuoden avoliitto päättyi, kukaan ei ole udellut syytä. Sitäkin enemmän on ollut näitä -kuinka sä nyt pärjäät yksin- kauhistelijoita, vaikka minä olin se joka halusi erota.
Sen ymmärrän jos joku treffiseuralainen haluaisin tietää eron syyn, se on mielestäni ihan järkevääkin kysellä mahdolliselta kumppanilta.
Kyselyjä ei kuulunut, kun ymmärsivät avosuhteen idean eli takaoven, joka on tukevasti raollaan.
En ymmärrä minäkään, mikä siinä voi olla, etteikö saa kysyä, saati kertoa. Me kaikki olemme ihmisiä heikkouksineen ja vikoineen. Uteliaisuus on tärkeä ominaisuus koko ihmisen evoluutiossakin.
Siitähän ne spelulaatiot vasta alkavat, ellet kerro. Onko se pelkoa että sinusta puhutaan vai kasvojen menetys vai mikä.
Ei tarvitse panetella. Mutta voi luottamuksellisesti kertoa oman näkemyksensä syistä jotka johtivat eroon jos siis on uusi suhde syntymässä ja jo luottaa tuohon potentiaaliseen uuteen kumppaniin. Ja jos ei luota niin sitten ei olla vielä uuden suhteen siinä vaiheessa kun vakavista asioista voisi keskustella.
Aika moni kahdenkeskinen keskustelu julkisuuteen levitettynä tuottaisi kunnianloukkaussyytteet jos aiheena ovat vaikeat asiat. Mutta jos niitä keskusteluita ei koskaan käytäisi niin ääneen sanomattomat asiat jäisivät kalvamaan ja tuottamaan katkeruutta jatkossakin.