Täälä on varmaan puitu tuo Haukiputtaan juttu läpikotaisin. ov
Mutta sanonpa siltikin, että tosi surullinen juttu. Miten tiukille ihminen menee, että hän tekee tuollaisen teon? Mietityttää myös, että yhteiskunta, neuvolat yms eivät välttämättä pysty auttamaan ennaltaehkäisevästi. Tukea on vaikeaa saada, kun neuvolakäyntejä yms on supistettu niin paljon.
Kommentit (11)
En nyt viitsi alkaa kertaamaan, kun on niin surullinen tarina.
ap
osa on vain pahoja.
Kuten se äiti, Ronja nimeltään, alle kaksikymppisenä 2 lasta saanut, joka poltti kaksi poikaansa, sytytti siis tulipalon jossa pojat kuoli, ja oli parin päivän päästä baarissa jo bilettämässä...
Kaikki ei halua tukea eikä hoitoa ja osaavat peittää sen hyvin. Nimenomaan osa on luonnostaan pahoja ja niitä tässä maailmassa tulee riittämään hamaan loppuun asti.
Kun ei yhteiskunta arvosta millään tavalla lapsiperheitä ja koti-äitien tekemää arvokasta työtä niin eihän ihmiset itsekään niitä osaa arvostaa!!
alla välttämättä ole. Miksi tuon äidin perhe (siis kuolleen vauvan isovanhemmat, sedät, tädit) ei reagoinut, hehän kuitenkin luultavasti ovat yhteydessä päivittäin, jos ei viikoittain. Isä ja isovanhemmat voivat siis myös miettiä omaa osaansa äidin masennuksen syvenemiseen. Olisiko pitänyt auttaa eikä vain katsoa sivusta?
Neuvolassa toki olisi pitänyt havaita, mutta siellä on täysin vieras ihminen ja tapaaminen kerran kuussa -> aika mahdoton tehtävä, jos äiti itse ei sano mitään tilanteestaan.
Haukiputaan jutussa on kysymys varmasti äidin vakavasta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joka on johtanut psykoosiin. Siinä tilassa ei pysty omia toimiaan enää säätelemään..surullista :( Kyllä neuvolan olisi pitänyt noin vakava masennus jo huomata ja läheisten myös.
Tosi surullista, kun äidit on nykyään niin yksin, eikä apua saa mistään :( Äitihän on nyt sairaalahoidossa. Ei varmasti tuossa tilassa edes ymmärrä vielä tekoaan. Sitten kun tervehtyy ja ymmärtää tapahtuneen, onkin tosi vaikea jatkaa elämää :( Eihän tuollaista voi unohtaa, että on oman pienokaisensa psykoottisessa tilassa tappanut. Normaalitilassa ei varmasti sellaista olisi tehnyt.
Hyvä kuitenkin, että isompi lapsi on kunnossa. Jos äiti on ollut noin pahasti mieleltään sairaana, oli läheiset vaarassa. Joku vaan päässä sitten naksahti lopulta. Niin surullista:( Nämä masentuneet äidit pitäisi saada ajoissa hoitoon. On se ihme, kun Oulussakin vain vanhukset saavat kotipalvelun apua, lapsiperheet ei ollenkaan. Huostaanotto ainut apu, joten ihmiset ei uskalla hakea apua. Oulussa koko maassa eniten huostaanottoja, kun ennalta ehkäisevä työ ei toimi, ts sitä ei ole ollenkaan! Apua ei saa vaikka pyytäisi. Oulun seudulla olisi paljon parannettavaa tosiaankin. Olen sitä työni puolesta vuosia seurannut ja pahempaan vain menee.
Tuttuni pyysi kotiinsa apua, kun sektiolla syntyneet kaksoset ja sairas äiti vei voimat ja hän itse joutui leikkaukseen, kaupungilla oli tarjota lapsille paikka lastenkodissa, ei mitään muuta vaihtoehtoa. Tuttavani otti pankista lainaa ja palkkasi itse kodinhoitajan kotiinsa, että selvisi tilanteesta. Että näin mukavasti Oulussa.
Nämä tapaukset ovat pelottavasti lisääntyneet. Yhä useampi äiti on väsynyt ja yksin.
Sairashan tämä äiti-ressu oli.
Tällä hetkellä eniten lisääntyvät alimmat kansankerrokset ja se ei tiedä hyvää tulevaisuudessa, evoluutio ei toimi näin.
Ei kai nyt kaikki ole yhteiskunnan vikaa, ei oikeastaan paljonkaan. Se on vain nykyään niin helppo syyttää yhteiskuntaa. Kyllä minä väitän, että ihmisillä nykypäivänä on sumentunut oikean ja väärän rajat!!! Kunnon kotikasvatus hukassa niin monessa perheessä, lapset heitteillä, välinpitämättömyys, television vaikutus lapsiin jne. Vastuullinen vanhemmuus hukassa, lapset on heitteillä ja eivät osaa olla vastuuntuntoisia aikuisia. Perheen arvot takaisin, niin koko yhteiskunta paranee!!!!
Kyllä oikein tuettuna tuollaiset olisivat estettävissä!