Spinaalipuudutuksen saaneet, kokemuksia!
Auttoiko kipuihin, miten vaikutti? Missä vaiheessa synnytystä saitte? Onko vaihtoehto epiduraalille vai voiko mahdollisesti saada molemmat, siis eri aikaan?
Kommentit (7)
Minun kohdalla mietittiin, annetaanko spinaali vai epiduraali. Minä sain - tai suunnitelma oli - 3 sentissä, mutta ehdittiin vasta 8 sentissä, kun käynnistyksestä johtuen meno oli niin hurjaa. Minä olin puudutettu loppuun asti ja puudutus laitettiin " tavallista alemma" eli lapsi syntyi imukupilla.
Synnytyksessä en ole saanut epiduraalia.
Tämä minulle laitettu spinaali tehosi 100%, mutta myös supistukset loppui.
ja spinaali oli minulle parempi. Siis kun epiduraaliin vertaan. Mutta minulle epiduraali annettiin liian myöhään (ei hyvä) ja spinaali onnistui täydellisesti.
Auttoi kohtalaisesti, vei pahimman terän supistuksista mutta tuntuivat kuitenkin edelleen. Vaikutus kesti noin tunnin ja ehti hävitä ennen ponnistusvaiheen alkamista, joten siitä en osaa sanoa.
synnytyksessä epiduraali tehosi hieman vajavaisesti ja toinen synnytys eteni niin nopeasti, että toiveestani sain spinaalin. Ensimmäisestä kivuliaasta supistuksesta vauvan syntymään meni 2h aikaa eli kiirettä piti.
Viimeisen tunnin olin täysin kivuton, supistukset tuntuivat todella laimeasti, mutta kokeneen kätilön ohjauksella lapsi syntyi suorastaan aivan itsestän kohdun omalla työllä parilla ponnistuksella. Olin yllättynyt erittäin positiivisesti spinaalista, eikä nyt mtään kipukammoa jäänyt muhimaan takaraivoon.
synnytyksessä ja oli kyllä minulle sopiva juttu. Vaikuttaa nopeammin kuin epiduraali . Esikoisesta otin epiduraalin ja kesti todella paljon pidempään tuo vaikutusaika. Pidin parempana spinaalia.
Ekassa sain epiduraalin ja se vei pahimmat kivut, mutta myös ponnistusvoiman. Synnytin 11 tuntia, joten puudutetta lisäiltiin välillä.
Tokaa synnytin vajaa kolme tuntia ja spinaalin sain kahden tunnin jälkeen. Kaikki kivut lakkas, en tuntenut mitään kipua edes ponnistuvaiheessa. Vei siis kivut, mutta ponnistuvoima säilyi. Supistukset tuntuivat vain kiristyksenä.
Sitähän ei voi lisätä kuten epiduraalia vaan se on kertaluonteinen. Itse olin todella tyytyväinen, kivut helpottuivat mutta eivät kadonneet kokonaan eli tunsin supistukset mutta ne lievenivät niin että pärjäsin ilokaasulla. Tunto säilyi jaloissa ja menin jakkaralle ponnistamaan.