Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräily ja syke

Vierailija
11.05.2024 |

Ostin pyörän koska jalka ei oikein kestänyt juoksua vaikka siitä nautin muuten paljon. Pyöräillessä tuntuu sykkeeni nousevan aivan kohtuuttomasti, tänään tein normaalin tuntuisen tunnin lenkin 145 keskisykkeellä, mutta en mielestäni edes hengästynyt. Voiko tuo kellon näyttämä syke olla oikein?

Kuntoni ei varmasti ole hyvä, sen tiedän. Mutta juoksu kävelin kuitenkin useita kuukausia, ja niissä keskisykkeeni ei aina ollut läheskään tuollainen, mutta jos oli niin hengästyin kunnolla, ja hikoilin kuin sieni, tänään selkä oli sen verran märkä pyöräilyn jälkeen että vaihdoin paidan.

Onko tuo vaan niin eri tavalla kuluttavaa kuin juoksu, tai vesijuoksu, tai kuntopyöräily? Vai onko parempi ettei sykettä mittaa kellolla pyöräilyn aikana?

Vai johtuuko sykkeen nousu joiltain osin uudehkon lajin jännityksestä. Sen uskon ainakin että kaikki autojen ohittelut ja kovat alamäetkin nostaa sykettä pienen jännityksen vuoksi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuohan vaikuttaa, ja kunto on kokemukseni mukaan lajikohtainen. Vaikka pyöräilisi paljon ja jaksaa tehdä sitä hyvin, niin juoksukunto voi olla huono, jos ei ole yhtään juossut. Ja päinvastoin.

Vierailija
2/4 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on se, että liikkuessasi et ole hengästynyt sykkeen ollessa 145/ minuutti.

Voithan ihan itse mitata pulssiin, ja verrata sitä siihen mittarin antamaan lukuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa on se, että liikkuessasi et ole hengästynyt sykkeen ollessa 145/ minuutti.

Voithan ihan itse mitata pulssiin, ja verrata sitä siihen mittarin antamaan lukuun.

Jaa. Itse asiassa ihan normaali tuo, ette ole kovin hengästynyt 145 sykkeessä.

Tässä Borgin taulukko. Tällä on helppo arvioida.

https://ukkinstituutti.fi/wp-content/uploads/2020/10/Borgin-asteikko-li…

Vierailija
4/4 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaista toimintaa kuin mihin on tottunut. Peruskestävyyttä kannattaa treenata matalalla sykkeellä.