Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko lapsi kesälomaa päiväkodista? -Osa lapsista on koko kesän hoidossa

Vierailija
10.05.2024 |

Tarvitseeko lapsi ollenkaan kesälomaa? Jotkut vanhemmat viettävät kesälomaa ja vievät lapsensa loman ajaksi hoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat kesälomalla. 

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee ehdottomasti lomaa. Päiväkotiarki on erittäin kuormittavaa ja stressaavaa lapselle, koska nykyisin ei enää varhaiskasvatus ole laadukasta. Lapset ovat vain säilössä siellä.

Mikä ratkaisuksi siis, jos vanhemmille ei ole kertynyt yhtään lomaa? Vaikkapa työpaikan vaihdoksen vuoksi tms.

Palkaton vapaa.

Palkattomat vapaat eivät vain ole todellisia vaihtoehtoja valtaosalle lapsiperheistä. Itse pystyn koska tahansa niitä pitämään koska meillä ei lapsia ja rahanmeno huomattavasti pienempää.

Kyllä jokainen pystyy vähintään viikon pitämään palkatonta. Jos tämä ei onnistu, ihminen ei ole kykeneväinen vanhemmaks

Työnantaja ei välttämättä automaattisesti myönnä palkatonta. Kertaakaan en ole saanut yli yhden päivän palkatonta vapaata pyydettäessä.

Vierailija
102/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut yhtä päivää palkatonta edes läheisen hautajaisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton ei tosiaan mikään itsestäänselvyys. Minäkin ottaisin kesäkaudelle koska tahansa palkatonta jos sitä saisi edes yhden päivän. Joka vuosi olen yrittänyt. 

Vierailija
104/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just juttelin tutun tutun kanssa heidän taapero on koko kesän päikyssä ja kesäpäivystyksessä että saa vauvan kaa rauhassa pesiä. Myös silloin kun toinen vanhempi viettää useamman viikon kesäloman. Eihän kukaan kuulemma jaksa hoitaa 2 lasta yhtä aikaa koko ajan kun jo vkl pitää hoitaa itse.

Vierailija
105/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin lapsi vapaalla aina kun toinen aikuinen tai molemmilla loma. Poikkeuksena eräät viikot kun olin sairaslomalla ja fyysisesti rajoittunut hoitamaan joten lapsi oli lyhyempää päivää hoidossa.  Työskentelen itse päiväkodissa ja tiedän mitä on kesäpäivystys enkä tosiaan omaani halunnut sinne kun pakosta. 

Vierailija
106/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerkesi lapsi olla alle viikon päiväkodissa niin heti kysyttiin että milloin teidän lapsenne on kuukauden kesälomalla? Viikossako kertyvät kuukauden lomapäivät? Eivät ole tarhassa ihan kartalla elämästä. 

Vierailija
107/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun aikuinenkin on loman tarpeessa, niin on myös se pieni lapsikin. Mieti - teet töitä 8-10h. Ja olet työpäivän jälkeen kuittipoikki. Lapsesi tekee päivähoidossa 9-11h päivää. Eikö hän olekaan kuittipoikki? Eikö lapsikin ansaitse vapaa/lomapäiviään?

No, tulevana kesänäkin saan nähdä ja hoitaa näitä pieniä lapsia, jotka ovat lähes koko vuoden ympäri hoidossa. Saan taas kuulla kolmevuotiaan selittävän, kuinka kotona ovat lomalla kummatkin vanhemmat ja isosisarukset. Se pieni lapsi, joka roudataan vanhempien lomapäivinä hoitoon, ymmärtää todella paljon ja hyvin, miksi hänet tuodaan hoitoon. Parhaimmat lomaselitykset olen kuullut sekä lapsen suusta että ko.lapsen vanhemmilta loma-ajan vitosta: yksi viikko on vanhemman omaa lomaa, toinen (ja mahdollisesti myös kolmas) on parisuhdelomaviikko. Ja se viimeinen on merkittynä lapselle, joilloin reissataan kylä-mummola-kumminkaima-huvipuistopaikoista toiseen ja lapsi aloittaa uuden toimintavuoden väsyneenä.

Hyvin toimittu.👍

Vierailija
108/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarvitsee lomaa, olla enemmän perheen kanssa ,käydä huvipuistossa ja muuta mukavaa tekemistä. Kun olin nuori äiti ei tullut kuuloonkaan viedä lomallani lasta päiväkotiin eikä arkivapaala.

Vierailija
109/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällaisia vanhempia vaan on. Työkaverin lapset ovat ympäri vuoden hoidossa ja niin pitkän päivän kuin vain saa pitää. Silti työkaveri pykää uusia lapsia koko ajan vaikka on omien sanojensa mukaan niin väsynyt ja uupunut lapsiarkeen 

Vierailija
110/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerkesi lapsi olla alle viikon päiväkodissa niin heti kysyttiin että milloin teidän lapsenne on kuukauden kesälomalla? Viikossako kertyvät kuukauden lomapäivät? Eivät ole tarhassa ihan kartalla elämästä. 

Kaikilta kysytään loma-ajat samaan aikaan, jotta tiedetään kuka tarvii hoitopaikkaa ja milloin. Sen perusteella myös määritellään päiväkodin aukiolot ja henkilökunnan työvuorot.

Vierailija
111/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi yksinkään kotiin jättää, joten päiväkodissa on koko kesän. Minulla ei uutena työntekijänä ole vielä kesälomaa kertynyt. 

No onko lapsen toisella vanhemmalla vapaata? Tai voitko pyytää palkatonta vapaata? 

Vierailija
112/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin päiväkodissa töissä ja lapsi tarvitse heinäkuuksi hoitopaikkaa. No siitähän nämä vanhemmat hoitajat riemastui ja oikeasti uteli lapsen äidiltä että milloin ne kesälomat on. Äiti kertoi että lomaa on ehtinyt kertoa hänelle viikko ja on ilmoitettu se juhannuksen jälkeinen viikko jo lapselle vapaaksi, isä oli saanut kesäloman syyskuulle, eli sitten on lomaa taas lapsella. Kesäloma kausi on 2.5-30.9 eli kesäloma ei ole aina heinäkuussa.

Tämä minua ottaa päähän, kun moni vakan työntekijä valittaa, kun lapsia on hoidossa kesä- ja heinäkuussa. Se on niin vaikea tajuta, että monella on loma touko- tai syyskuussa.

Eikö niillä kesä-heinäkuulla töissä olevilla ole itsellä lomaa ollenkaan? Luulisi, että oman loma-ajankohdan perusteella voisi päätellä, että joku muukin voi olla silloin lomalla.&n

Miksi aina oletetaan, että kaikki pitävät lomia? Minä olen vakituisessa virassa oleva opettaja, ja joudun joka kesä vääntämään rautalangasta päiväkodin henkilökunnalle, että en pidä kesällä lomaa. Minulla on oma yritys, ja kesäloma on ainoa aika vuodesta, kun ehdin kunnolla kehittää yritykseni toimintaa. En minä tarvitse lomaa, tykkään tehdä töitä. Pidän lomaa viikon verran kesällä ja toisen viikon joulun aikaan, siinä se. Näin on mennyt jo 15 vuotta. 

Vierailija
113/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapselle on ympäri vuoden tarjolla laadukasta varhaiskasvatusta, kyse ei siis ole mistään hoidosta ja säilytyksestä. Lapsi on luonnollisesti koko kesän varhaiskasvatuksen piirissä, oppii tärkeitä taitoja, sanoittaa tunteitaan ja kehittyy ihan eri tavalla kuin kotona osaamattomien vanhempien kanssa. Ei ole käynyt edes mielessä, että varhaiskasvatuksesta tarvitaan taukoja, sellainenhan ei ole hyväksi kehittyvälle lapselle. Joku 4 vko poissa ryhmästä, johan siinä ajassa jää muista jälkeen.

Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus on lapselle tärkeä asia, kotihoidossa olleet lapset eivät saavuta elämässä sitä, mihin kykenisivät.

Tämä on vissiin sarkasmia.

Ehei, tämä on ihan faktaa. Varhaiskasvatus on lapsen oikeus, ei vanhemmilla ole lupa ottaa sitä kehittymismahdollisuutta lapselta p

Mun lapsi oli varhaiskasvatuksessa 8 kk, jonka jälkeen otin hänet pois sieltä, koska kyseinen päiväkoti oli niin huono. Hoidetiin lapsi sen jälkeen eskariin asti työaikoja sumplimalla, yksityisen hoitajan (1 pv/vk), isovanhempien (1 pv/vk), kerhojen ja harrastusten avulla. Välillä lapsi oli minulla jopa töissä mukana. Kesällä pidettiin lomat eri aikaan. Se on nyt fiksu ja reipas kympin oppilas, jolla on paljon kavereita.

Vierailija
114/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma siskoni toimii näin. Tänä kesänä lapset jo kolmatta kesää ilman lomaa. Vanhemmat heinäkuun lomalla. Heinäkuussa on vielä varahoito eli ei tuttu paikka eikä tutut hoitajat. Päivää ei myöskään lyhennetä. Muuttavat kesällä ja aloittavat elokuussa uudessa päiväkodissa. Nykyisen päiväkodin työntekijä kysyi siskoltani että eikö lapsilla ole ollenkaan lomaa. Siskoni valehteli että juu elokuun ovat lomalla, vaikka oikeasti lapset aloittavat heti elokuussa uudessa paikassa. 

Siskoni on tehnyt suorastaan taidetta siitä kuinka vältellä omia lapsiaan. Ei ole ikinä ollut töistä poissa hoitamassa sairasta lasta. Anoppi hoitaa silloin aina. 

Yhtä lailla siskon mies toimii väärin. Ilmoita tuosta päiväkotiin.

Vierailija
115/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitonta jos lähiomainen. Yhteys liittoon.

Vierailija
116/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan kestä lomalla huutavia kakaroita. 

Lapset pois tollaselta... !

Vierailija
117/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapselle on ympäri vuoden tarjolla laadukasta varhaiskasvatusta, kyse ei siis ole mistään hoidosta ja säilytyksestä. Lapsi on luonnollisesti koko kesän varhaiskasvatuksen piirissä, oppii tärkeitä taitoja, sanoittaa tunteitaan ja kehittyy ihan eri tavalla kuin kotona osaamattomien vanhempien kanssa. Ei ole käynyt edes mielessä, että varhaiskasvatuksesta tarvitaan taukoja, sellainenhan ei ole hyväksi kehittyvälle lapselle. Joku 4 vko poissa ryhmästä, johan siinä ajassa jää muista jälkeen.

Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus on lapselle tärkeä asia, kotihoidossa olleet lapset eivät saavuta elämässä sitä, mihin kykenisivät.

Tiedätkö ylipäätään lapsista yhtään mitään ?! Kiireellisesti lukemaan kehityspsykologiaa asian selvittämiseksi. Ylistressaantuneista, jatkuvasti isoissa ryhmissä olevista robottilapsista tulee näitä kouluampujia !! Miksi olet tehnyt lapsia jos et pysty heidän kanssaan elämään ?? 

Vierailija
118/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se surullista, jos vanhemmat kokee tarvitsevansa lomaa omista lapsistaan. Aivan kuin lapset eivät olisi edes perheenjäseniä. No, en yhtään ihmettele, jos näin käy kun lapsia tehdään vain yhteiskunnan ja suvun painostuksen takia. Niinhän se usein tuntuu nykyään olevan. Hyvät ihmiset, älkää tehkö lapsia vain velvollisuudentunteesta. Hankkikaa mieluummin vaikka koira ja opettakaa se jo pienenä koirahoitolan asukkaaksi, niin saatte mennä ja olla kuin ikisinkut. 

TÄMÄ ! Juuri näin !

Vierailija
119/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saakaan, kun läheisen isä, äiti, oma lapsi, sisko, veli, mummo tai pappa hautajaispäivä on palkallinen vapaa jos olisi työvuoro 

Vierailija
120/123 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee lomaa päiväkodista. Se onko loma sitten kesällä, syksyllä, talvella tai keväällä ei ole niin oleellista. Mä en ole pitänyt kesäisin lomaa kuin viikon (sesonki) ja talvella ollaan 7 viikkoa lasten kanssa lomalla. On toiminut meillä ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän