Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko lapsi kesälomaa päiväkodista? -Osa lapsista on koko kesän hoidossa

Vierailija
10.05.2024 |

Tarvitseeko lapsi ollenkaan kesälomaa? Jotkut vanhemmat viettävät kesälomaa ja vievät lapsensa loman ajaksi hoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat kesälomalla. 

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonlopuissa on lomaa ihan tarpeeksi. Poliisilla voisi olla minulle asiaa, jos menisin itse töihin ja jättäisin lapsen lomailemaan kotiin. Pidän vuosilomani vasta syyskuussa, joten meillä ei ole kesälomaa. 

Sun lapsesi kaiketi on sitten syyskuussa lomalla päiväkodista.

Ketjun aiheena on kesäloma, ei syysloma. 

Vierailija
42/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonlopuissa on lomaa ihan tarpeeksi. Poliisilla voisi olla minulle asiaa, jos menisin itse töihin ja jättäisin lapsen lomailemaan kotiin. Pidän vuosilomani vasta syyskuussa, joten meillä ei ole kesälomaa. 

Syyskuuhan on kesälomakuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyskuuhan on kesälomakuukausi.

Kellä on kellä ei. 

Vierailija
44/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun lapsi oli pieni olin kaikki kesät kotona hänen kanssaan. Välillä 2 kuukautta, välillä 3 kuukautta ( lomautettiin aina kesäksi). Ei olisi tullut mieleenkään pitää koko kesä hoidossa!

Meillä on hyvät ja tiiviit välit lapsen kanssa ( nyt murrosikäinen). Ja olen siis yksinhuoltaja, ollut aina.

Vierailija
45/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tarvitsee. Sääliksi käy pieniä jotka joka aamu joutuvat menemään päiväkotiin, kun vanhemmat ovat niin itsekkäitä.

Vierailija
46/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei ole, koska menee kouluun elokuussa. 

Vierailija
47/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-7828125 

Käykää kokeilemassa jotain päiviä tekisikö välillä mieli saada taukoa tuosta hirveästä älämölöstä.

Vierailija
48/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyskuu on kesälomakuukausi.

Vierailija
49/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni toimii näin. Tänä kesänä lapset jo kolmatta kesää ilman lomaa. Vanhemmat heinäkuun lomalla. Heinäkuussa on vielä varahoito eli ei tuttu paikka eikä tutut hoitajat. Päivää ei myöskään lyhennetä. Muuttavat kesällä ja aloittavat elokuussa uudessa päiväkodissa. Nykyisen päiväkodin työntekijä kysyi siskoltani että eikö lapsilla ole ollenkaan lomaa. Siskoni valehteli että juu elokuun ovat lomalla, vaikka oikeasti lapset aloittavat heti elokuussa uudessa paikassa. 

Siskoni on tehnyt suorastaan taidetta siitä kuinka vältellä omia lapsiaan. Ei ole ikinä ollut töistä poissa hoitamassa sairasta lasta. Anoppi hoitaa silloin aina. 

Vierailija
50/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin päiväkodissa töissä ja lapsi tarvitse heinäkuuksi hoitopaikkaa. No siitähän nämä vanhemmat hoitajat riemastui ja oikeasti uteli lapsen äidiltä että milloin ne kesälomat on. Äiti kertoi että lomaa on ehtinyt kertoa hänelle viikko ja on ilmoitettu se juhannuksen jälkeinen viikko jo lapselle vapaaksi, isä oli saanut kesäloman syyskuulle, eli sitten on lomaa taas lapsella. Kesäloma kausi on 2.5-30.9 eli kesäloma ei ole aina heinäkuussa.

Tämä minua ottaa päähän, kun moni vakan työntekijä valittaa, kun lapsia on hoidossa kesä- ja heinäkuussa. Se on niin vaikea tajuta, että monella on loma touko- tai syyskuussa.

Eikö niillä kesä-heinäkuulla töissä olevilla ole itsellä lomaa ollenkaan? Luulisi, että oman loma-ajankohdan perusteella voisi päätellä, että joku muukin voi olla silloin lomalla.&n

Vakituiset on heinäkuun lomalla, eivätkä tajua yhtään ettei kaikilla ole lomaa. Esimerkiksi sijaiset hoitaa heinäkuun ja he kenelle ei ole lomaa kertynyt. Niin ne kuvittelee että kaikilla on heinäkuussa lomaa kun itselläkin on 

Vierailija
51/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi yksinkään kotiin jättää, joten päiväkodissa on koko kesän. Minulla ei uutena työntekijänä ole vielä kesälomaa kertynyt. 

Aloituksessa oli kyse siitä, että miksi lapsi on hoidossa, jos vanhemmat on lomalla.

Vierailija
52/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kyllä valiteta, toivomme vain, että lapsella olisi pidempi yhtämittainen loma jossakin vaiheessa vuotta. Ja ymmärrämme kyllä, että kaikilla ei ole lomaa. Ja vanhemmilta toivoisimme avointa keskustelua asiasta. 

Vierailija
53/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin päiväkodissa töissä ja lapsi tarvitse heinäkuuksi hoitopaikkaa. No siitähän nämä vanhemmat hoitajat riemastui ja oikeasti uteli lapsen äidiltä että milloin ne kesälomat on. Äiti kertoi että lomaa on ehtinyt kertoa hänelle viikko ja on ilmoitettu se juhannuksen jälkeinen viikko jo lapselle vapaaksi, isä oli saanut kesäloman syyskuulle, eli sitten on lomaa taas lapsella. Kesäloma kausi on 2.5-30.9 eli kesäloma ei ole aina heinäkuussa.

Tämä minua ottaa päähän, kun moni vakan työntekijä valittaa, kun lapsia on hoidossa kesä- ja heinäkuussa. Se on niin vaikea tajuta, että monella on loma touko- tai syyskuussa.

Eikö niillä kesä-heinäkuulla töissä olevilla ole itsellä lomaa ollenkaan? Luulisi, että oman loma-ajankohdan perusteella voisi päät

Se ei silti poista asiaa ettei lapsi tarvitsi lomaa isosta ryhmästä. Se ei aina onnistu, sille ei mitään. Mutta ikävää se silti on.

Vierailija
54/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi oli ekan kesän päiväkodissa, koska oli aloiytanut juuri keväällä ja me vanhemmat vaihdoimme työpaikkaa keväällä. Kellään ei ollut lomaa.

Aloituksessa oli kyse siitä, että miksi lapsi on hoidossa, jos vanhemmat on lomalla.

Vierailija
55/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi oli ekan kesän päiväkodissa, koska oli aloiytanut juuri keväällä ja me vanhemmat vaihdoimme työpaikkaa keväällä. Kellään ei ollut lomaa.

Otsikossa kysytään "Tarvitseeko lapsi kesälomaa". Siihen voi myös vastata kertomalla, miksi lapsi ei ole kesällä lomalla. 

Vierailija
56/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta tekijästä. Ja paljon lapsestakin. Itse tykkäsin kovasti lomailla vanhempien kanssa, enkä tykännyt olla päiväkodissa. Sitten on taas niitä jotka eivät tahtoisi millään lähteä lomille. Perheessä voi myös olla resurssit, kuten jaksaminen, tiukilla. Voi olla perusteltua että vanhemmat saavat edes viikon itselleen niin että päiväkoti on osa arkea lomallakin.

Vierailija
57/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa kysytään "Tarvitseeko lapsi kesälomaa". Siihen voi myös vastata kertomalla, miksi lapsi ei ole kesällä lomalla. 

Se ei silti poista tosiasiaa, että tarvitsisi. Kukaan ei epäile, että joillain ei ole mitään mahdollisuutta järjestää lapsilleen yhtään lomaa.

Esim. pienipalkkaisilla, joilla ei lomaa ole. 

Vierailija
58/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin koko kesän pois, varsinkin nyt kun olen työttömänä mutta en saa nyt edes tavata koko lastani. Typerä Suomi. Haistakaa paska. Lapset tarvitsevat myös äitiä vaikka ne edesvastuutomat isätkin ottaisivatkin rahan ja vallan himoissansa vastuuta niistä lapsista. Toivottavasti illuusionne särkyy ja häpeätte itsenne alimpaan helvettiin. Silloin minua ei kyllä kiinnosta minkään vertaa.

Vierailija
59/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapselle on ympäri vuoden tarjolla laadukasta varhaiskasvatusta, kyse ei siis ole mistään hoidosta ja säilytyksestä. Lapsi on luonnollisesti koko kesän varhaiskasvatuksen piirissä, oppii tärkeitä taitoja, sanoittaa tunteitaan ja kehittyy ihan eri tavalla kuin kotona osaamattomien vanhempien kanssa. Ei ole käynyt edes mielessä, että varhaiskasvatuksesta tarvitaan taukoja, sellainenhan ei ole hyväksi kehittyvälle lapselle. Joku 4 vko poissa ryhmästä, johan siinä ajassa jää muista jälkeen.

Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus on lapselle tärkeä asia, kotihoidossa olleet lapset eivät saavuta elämässä sitä, mihin kykenisivät.

Kukaan ei kyseenalaista varhaiskasvatuksen tärkeyttä vaan sen, että siellä olisi hyvä olla 52 viikkoa vuodessa. Lapsenkin on hyvä oppia sellainen aikuisten maailman asia, että suurin osa ajasta on sitä (toivottavasti  hyvää) perusarkea, ja siinä välissä on lomia, jolloin levätään, ollaan vapaammin ja tehdään enemmän sitä, mitä huvittaa. Hoitopäivät ovat kuitenkin stressaavia lapselle siihen verrattuna,  että olisi kotona. Sitä paitsi joutilaisuus kehittää luovuutta.

Vierailija
60/123 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis isätkin ottaisivat. Tämä muotoilu olisi ollut ehkä kuitenkin parempi.