Miksei töissä käyvät pärjää elämässä, niillä on velkaa ja kaikkea vaikka palkka yli 4000 euroa kk.
Minä olen pärjännyt työttömänä 10 vuotta ilman velkaa ja ongelmia. Työssä olevat myy jo asuntojaan halvalla ja ovat pian konkurssin partaalla.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 bruttopalkasta saa käteen alle 2500 euroa. Siihen kun lasketaan se, ettei noilla tuloilla saa mitään tukia (toisin kuin työtön) niin ei se elintaso hurjan korkea voi sillä palkalla olla.
Riippuu edelleen missä asuu. PK seudulla tuo käy nopeasti pieneksi, kun maakunnissa esim. omassa omistusasunnossa pelkällä vastikkeella alkaa olla jo ihan ruhtinaallinen. Mutta Suomi on kallis maa asua ja kallistuu koko ajan...
Harva 30 vuotias asuu omistusasunnossa pelkällä vastikkeella. Saatikka, että saisi sen 4000 € duunin sieltä syrjäseudulta. Sehän se ongelma on... Yli 50 vuotiaat on varakkain ikäluokka ja heillä nyt yleisesti ottaen ei ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
4000 bruttopalkasta saa käteen alle 2500 euroa. Siihen kun lasketaan se, ettei noilla tuloilla saa mitään tukia (toisin kuin työtön) niin ei se elintaso hurjan korkea voi sillä palkalla olla.
Miten tätä on peukutettu niin paljon? Itselleni jää noin 3000, eikä ole käytännössä mitään erityisiä vähennyksiäkään verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on että rakennetaan liian kalliita taloja ja sitten ihmiset ostaa niitä 400 000 euron lainalla ja yhtäkkiä eivät voi maksaa niitä. Pitäisi rakentaa vain asuntoja joita voi ostaa 60000 eurolla eli joku kaksio 50 neliötä ja sellaisessa voisi ihan hyvin asua.
Pelkät rakennuskustannukset on 60 000 € uusista kaksioista, saatikka että niistä saisi rakennusfirma voittoa ja 24 % verot siihen päälle. Ihan utopiaa että saisi tuohon hintaan asuntoa yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi kun suurin osa siitä palkasta menee veroina että sunkaltaisille voidaan maksaa tukea.
1 ihmisen palkasta ei mene edes 1% tukien maksamiseen.
Sossutukiin ja työttömyyskorvauksiin meni vuonna 2022 yhteensä noin 5 miljardia euroa kokonaisverokertymän ollessa noin 115 miljardia. Eli noin 4 % veroista meni noihin kuluihin. Näin ollen tuloveroprosentin piti olla 25 % tai yli jotta palkasta menee vähintään tuo 1 % tukien maksamiseen. Vastaa noin 3000 euron kk palkkaa.
Heillä on tavoitteet isommat. Kalliimpi koti, mökki, auto, lomamatkat jne. Kyllä säästeliäästi pärjää, mutta jos tavoittelee jotain enemmän, tarvii hankkia lisätienestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä on peukutettu niin paljon? Itselleni jää noin 3000, eikä ole käytännössä mitään erityisiä vähennyksiäkään verotuksessa.
Miten se on mahdollista? Mikä sinun veroprosenttisi on? 4000 € bruttotuloilla pitäisi veroprosentti olla 30,5 %. Sen lisäksi Tyel (minulla muistaakseni 7,15 %).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla lapsia tai käytätkö julkisia palveluja? Maksat kaikesta täyden hinnan ilman mitään alennuksia. Epäkohdan totesi myös viranomainen kun syyhyepidemia oli tapetilla. Jos on tt tuen piirissä, lääkkeet ovat ilmaisia, mutta itse maksaville hoito tulee kalliiksi.
Ei 4000€ palkalla pärjää pk-seudulla ellei sitten asu teltassa . Asunto , auto , matkakulut, lapset , ym ym .. ei ainakaan jos yksin pitää kaikki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi kun suurin osa siitä palkasta menee veroina että sunkaltaisille voidaan maksaa tukea.
Älä valehtele ei mitään puolia mene kenelläkään, 10% voi mennä ja siitäkin 0.001% menee tukien maksuun.
Ota pummi faktoista selvää äläkä ulise satujasi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu edelleen missä asuu. PK seudulla tuo käy nopeasti pieneksi, kun maakunnissa esim. omassa omistusasunnossa pelkällä vastikkeella alkaa olla jo ihan ruhtinaallinen. Mutta Suomi on kallis maa asua ja kallistuu koko ajan...
Harva 30 vuotias asuu omistusasunnossa pelkällä vastikkeella. Saatikka, että saisi sen 4000 € duunin sieltä syrjäseudulta. Sehän se ongelma on... Yli 50 vuotiaat on varakkain ikäluokka ja heillä nyt yleisesti ottaen ei ole mitään hätää.
Mää oon +50 ja säästäny kitupalkasta omistusasunnon ja vähän säästöjä vanhuuden varalle. Nyt työtön ja nettotulot 800 e kuussa. Voin sanoa että ei mene hyvin, mitään tukia en saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei 4000€ palkalla pärjää pk-seudulla ellei sitten asu teltassa . Asunto , auto , matkakulut, lapset , ym ym .. ei ainakaan jos yksin pitää kaikki maksaa.
No pärjää kyllä, ei se NIIN huono palkka ole. Herroiksi sillä ei kuitenkaan eletä. Kovin montaa lasta sillä ei kyllä elätetä, se on totta, ja ilman puolisoa on hyvin vaikea päästä käsiksi omistusasumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää n.3700 euron palkasta n. 2750 euroa/kk. Joka vuosi tulee pieni veronpalautus lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää tuota pienemmästä palkasta enemmän kuin 2500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on mahdollista? Mikä sinun veroprosenttisi on? 4000 € bruttotuloilla pitäisi veroprosentti olla 30,5 %. Sen lisäksi Tyel (minulla muistaakseni 7,15 %).
Miten taas on mahdollista, että veroprosentin pitäisi olla tuo 30,5% ? :D Tyel mukaan luettuna menisi jo lähelle. Huvikseni testasin verolaskurilla, itse sain noilla tuloilla 22 %. Ei lapsia, puolisoa, mitään vähennyksiä, en kuulu kirkkoon.
Mulla on palkka 4300 ja käteen tulee vähän yli 2700 euroa. Mies tienaa vähän vähemmän. Asuntolaina on maltillinen, autoja on perheessä töiden takia oltava kaksi, teinit harrastaa, remontti lainaa on. Mitään tukia ei saada. Kädestä suuhun eletään.
Oon ollut myös toimeentulotulla aiemmin ja silloin kaikki laskut sai viedä sossuin, asumistuki kattoi lähes koko vuokran, lapsista sai tukia ja harrastukset maksettiin
Korkojen nousun jälkeen ei tällä hetkellä mitään ylimääräistä osteta eikä palveluita käytetä. Vaatteet ostetaan käytettynä.
Joskus miettii, että kannattaako töissä käydä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten taas on mahdollista, että veroprosentin pitäisi olla tuo 30,5% ? :D Tyel mukaan luettuna menisi jo lähelle. Huvikseni testasin verolaskurilla, itse sain noilla tuloilla 22 %. Ei lapsia, puolisoa, mitään vähennyksiä, en kuulu kirkk
https://www.veronmaksajat.fi/ sanoo että 50 000 €/vuosi (4000/kk) tuloilla pitäisi olla 30,5 % mutta alan nyt epäilemään tuota.
Vierailija kirjoitti:
Palkka voi olla neljä tonnia mutta on verotus pitää huolen ettei liikaa jää.
Verotus on näissä tuloluokissa armoton. Ja vaikka palkka sitten vähän nousisikin, niin siitä korotuksesta nyt varsinkaan ei jää juuri mitään käteen, kun veroprosentti nousee niin jyrkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele ei mitään puolia mene kenelläkään, 10% voi mennä ja siitäkin 0.001% menee tukien maksuun.
Miten tyhmä voi olla? Vai oletko Porvoosta?
Provoilee, kuten sinäkin
Mulla jää reilu 4000 bruttopalkasta 2800 käteen
Ongelma on että rakennetaan liian kalliita taloja ja sitten ihmiset ostaa niitä 400 000 euron lainalla ja yhtäkkiä eivät voi maksaa niitä. Pitäisi rakentaa vain asuntoja joita voi ostaa 60000 eurolla eli joku kaksio 50 neliötä ja sellaisessa voisi ihan hyvin asua.