Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa synnytyksen jälkeen maidon nousemaan nopeasti?

Vierailija
07.05.2024 |

Ensimmäisen synnytyksen jälkeen maito alkoi nousta rintoihin vasta viikon jälkeen. Sen jälkeen maitoa riitti hyvin, mutta jouduin ensimmäisen viikon käyttämään korviketta, kun maitoa ei vain tullut. Vauva vaikutti todella vatsakipuiselta ensimmäisen viikon, ja uskon sen johtuvan tuosta korvikkeesta. Koin myös korvikkeen ja pullojen kanssa säheltämisen hankalaksi. Haluaisin tällä kertaa toisen lapsen kohdalla välttää korvikkeen. Onko kenelläkään vinkkejä, miten saisi maidon nousemaan nopeammin ja mistä tuollainen maidonnousun viivästyminen voi johtua? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä kannattaa juoda paljon synnytyksen jälkeen. Läheisyys ja ihokontakti vauvan kanssa ehkä myös auttaa? Ihanaa synnytystä ja imetyksen alkua teille

Vierailija
2/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytitkö luonnollisesti vai keisarinleikkaus? Vauva vaan rinnalle ja siinä paljon vaikkei maitoa tulisikaan. Ei siinä muu auta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytitkö luonnollisesti vai keisarinleikkaus? Vauva vaan rinnalle ja siinä paljon vaikkei maitoa tulisikaan. Ei siinä muu auta. 

Alatiesynnytys mutta kaikkea muuta kuin luonnollinen, kesti pitkään, paljon puudutteita välilihan leikkaus. 

Vierailija
4/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ihokontaktiin ja antaa imeä aina kun haluaa. Hörppy alkoholitonta olutta silloin tällöin. Riittävästi nesteitä ja ravitsevaa ruokaa. Ihan vaan relax.

Vierailija
5/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö paljon rasvaista ruokaa ja juo paljon. Sairaalan ruualla ei ainakaan maito nouse. 

Vierailija
6/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä saa massiivista verenvuotoa 😄 terveisin kiireellä alatiesynnytyksestä leikkuriin. Maito ei koskaan noussut tuon takia, vaikka sain verensiirtoja useamman ja olin nestetipassa vauva rinnalla. Keho ei kyennyt tekemään verta minulle ja maitoa vauvalle samaan aikaan, olin aneeminen vielä jälkitarkastuksessakin. Muutoin riittävä nesteytys ja vauvan rinnalla pitäminen ovat niitä seikkoja mihin voi itse vaikuttaa maidon nousussa. 

Vierailija
7/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan juotiin ykkösolutta jos oli tuollaista vauvaa. Nyt on alkoholittomia.

Vierailija
8/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiton olut ja kotikalja toimivat takuulla. Kun sain ensimmäisen lapseni reilu 20v sitten, oli synnärin jääkaapissa kotikaljaa tarjolla 

Vierailija
9/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkoholiton olut oikeasti auttaa herumaan. Myös Weledan imerystee lisää maidontuotantoa. Mielihyvähormoonit esim. mies hieromaan päätä tai hartioita. Minulla oli yksi laulu jota lauloin aina ja se auttoi herumaan myöhemmin jos maidontulo oli tiukalla.

Ja paljon vettä ja ruokaa. Syömisen väliin jättäminen on yksi pahimmista imettävälle äidille, tulee väsymys, kiukku, eikä maito heru.

Vierailija
10/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen jälkeen maito nousee nopeammin. Annat vain vauvan imeä, juot paljon ja otat rennosti. 

Vierailija
11/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehesi imutella nännejäsi ja hieroa niitä ennen synnytystä.

Vierailija
12/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi ekasta lapsesta maito hitaiten, ehkä 4 vrk synnytyksestä? Ei auttanut juominen, ei akupunktio, korkeintaan kotiin pääseminen.

Toisesta lapsesta alkoi nousta nopeammin ja kolmannesta jo muistaakseni sairaalassa.

Ala rv 37-38 lypsämään maitoa ja ota tipat talteen ruiskuihin, korkita ja pakasta. Maitoa lähtee tulemaan jo ennen synnytystä ja saat pakastimeen mahdollisia lisämaitoja. 

Vierailija
13/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiton olut ja kotikalja toimivat takuulla. Kun sain ensimmäisen lapseni reilu 20v sitten, oli synnärin jääkaapissa kotikaljaa tarjolla 

Ei ole toiminut minulla.

Ei myöskään hiilihydraattipitoinen ruoka jne...

Ainoa joka on joskus saanut rinnat herumaan on seksi.

T aiemmin vastannut 3 lapsen äiti

Vierailija
15/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna miehesi imutella nännejäsi ja hieroa niitä ennen synnytystä.

Ei auta mitään jos mies ei ime tissistä maitoa

Vierailija
16/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei noussut maito sairaalassa, olin siellä 6vrk. Kotiin päästyämme söin pizzaa ja muffinsseja ja katsoin hömppää läppäriltä vauva sylissä. Maito nousi vasta sitten.

Vierailija
17/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaamalla voi kasvattaa maidon määrää 

Vierailija
18/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikilla kolmella maito noussut vasta neljäntenä päivänä. Mielestäni kannattaa syödä ja juoda hyvin heti synnytyksen jälkeen. Se auttaa maidonnousussa. Eli ota synnärille kunnolla evästä ja juotavaa mukaan. 

Evästä kannattaa ottaa myös vauvalle. Meidän synnyttäneiden osastolla antavat äidinmaitoa tosi kitsaasti. Sitä saa oikeasti rukoilla. Se tarkoittaa, että kun maito ei ole noussut, niin vauvan sokerit laskevat ja joudutte jäämään extrapäiviksi sairaalaan. Vahingosta viisastuneena otin keitetyt pullot ja korviketta kuopukselle jo synnärille. Ei tarvinnut vauvan huutaa nälkäisenä. Silloin pitää vain huolehtia, että vauva on riittävän paljon tissillä, koska ilman imua ja läheisyyttä ei maito nouse. Itse tein niin, että imetin vauvaa tunnin ja annoin sitten vasta korviketta. Kun maito nousi jätin korvikkeen heti pois. 

Vierailija
19/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei synnytystavalla ole merkitystä. Minulla nousi maito heti, vaikka ne yritti muuta väittää synnärillä. Antoivat pirut korviketta kysymättä.

Vierailija
20/22 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toisella kertaa imetys sujui paremmin. Toisella kertaa en ehtinyt saada epiduraalia ja sairaala-aikana pidin vauvaa aktiivisesti vierellä koko ajan. En sitten tiedä, kumpi vaikutti asiaan enemmän.

Tsemppiä!